Pokorni: Hogy kerül a Zsanett az asztalra, (avagy megbukna-e Zoltán szövegértelmezésből az érettségi

  • Janisch Attila
  • 2003. április 3.

Zene

avagy megbukna-e Zoltán szövegértelmezésből az érettségi vizsgán?

avagy megbukna-e Zoltán szövegértelmezésből az érettségi vizsgán?

Néhány hónapja itt megjelent tanulmányomban (Vakpali, vakpali, 2002. október 3.) azt fejtegettem, hogy a televíziós valóságshow-k szerkesztői milyen módon manipulálhatják (pszichológiai és képi eszközökkel) a nézőket és a játékosokat. Ez a médiamanipulációról szóló tanulmány került bele (az én közreműködésem nélkül!) szövegértelmezési mintafeladatként az Oktatási Minisztérium készülő érettségitervezetébe. Pokorni Zoltán, a sasszemű volt oktatási miniszter pedig azonnal felfigyelt rá - minekutána valakik politikai célzattal a számára is hozzáférhetővé tették a még belső használatú minisztériumi tanulmányt.

Napok óta hallani, hogy Zsanett-ből az én írásom alapján érettségi tétel lehet. Nem is tudom, bosszankodjam-e vagy nevessek az eset képtelen ostobaságán. Egy azonban biztos: Pokorni politikai megnyilvánulásának alapját csupán a volt miniszter és tanácsadóinak szövegértelmezés terén nyújtott iskolázatlansága szolgáltatja. Ellenkező esetben pontosan értették volna, hogy az írás nem Zsanettről szól, hanem arról a manipulációról, amellyel az írott sajtón és elektronikus médián keresztül naponta, sőt percenként ostromolnak bennünket a legkülönfélébb érdekekkel rendelkező kisebb vagy nagyobb csoportosulások. Most éppen a volt miniszter és környezete, akikről mindössze az állapítható meg, hogy vagy politikai demagógok, vagy pedig képtelenek volnának érettségi vizsgát tenni egy egyszerű szövegértelmezési feladatból. Az ellenzéki párt munkatársainak erőltetett politikai habverése még érthető lenne, ha az Oktatási Minisztérium számára készülő tanulmány példatárába a szerkesztők egy másik, ugyancsak itt közölt, a politikai manipuláció mozgóképes eszközeinek bemutatását célzó tanulmányomat választották volna, amelyet Orbán Viktor volt miniszterelnök 2001-es árvízi gátszerepeltetése és egyéb megnyilvánulásai kapcsán írtam. (Píárvízi hajós, 2001. június 28.) A munkadolgozat készítőinek részéről elegáns, hogy - kerülve a napi politika érdekeit - nem ezt tették. És kulturálatlan a volt miniszter és tanácsadói részéről, hogy politikai csatározásuk hadszínterévé kívánják változtatni az oktatás területét is.

Janisch Attila

Figyelmébe ajánljuk