Lemez

Rózsát terem

The Invisible: Patience

  • - minek -
  • 2016. július 23.

Zene

A dél-londoni The Invisible triót remek és ihletett zenészek harmonikusan együttműködő kollektívájaként ismerte meg a világ: amellett, hogy számtalan neves zenészkollégájuk albumán muzsikáltak már (Dave Okumu énekes-gitáros emellett még keresett producer is), időről időre elkészítik saját soros albumaikat, most éppen a harmadikat.

Míg az előző, 2012-es Rispah-t Okumu édesanyjának halála ihlette, az új lemez éppen a zenekarvezető szerencsés megmenekülése nyomán született: egy lagosi koncerten a színpadon rázta meg az áram, s Tom Herbert basszusgitáros a kezéből tépte ki a zárlatos gitárt. A halálközeli élmény nyújtotta ihlet sokkal inkább pozitív, életörömtől teli, ám rendhagyóan tálalt dalok sorát csalogatta elő belőlük: olyan tapasztalatokról zenélnek, melyek megéléséhez elkél némi türelem. Zenéjük, az evidens dzsessz- és rockhatások, és a hangulatokat szinte elmosó pszichedélia mellett mindig is jelentős arányban táplálkozott a fekete zenei gyökerekből – a funk, soul és gospel mellett az afrobeat volt egyik ihletőjük. No meg a lemezeikben jó ízléssel, visszafogottan adagolt elektronika: a Patience-ön ez utóbbi tekintetben is akad segítőjük Sam Shepherd (Floating Points) személyében; részben általa lett olyan finoman lüktető az album több része is – persze a briliáns ritmus­szekció (Herbert mellett Leo Taylor dobos) játékára építve.

Okumu egyszerre sok-sok regiszteren játszó, hol egy soullegendát, hol nem e világi, androgün hírnököt idéző hangja is elengedhetetlen ahhoz, hogy a dalok igazán élni kezdjenek. Ráadásul már a nyitószámban (So Well) feltűnik a barát és alkotótárs Jessie Ware, a London-soul talán első számú dívája: Okumuval előadott duettjük tökéletes, érdekes módon a nyolcvanas éveket is felidéző popszám. Esetükben nem kell félni ettől a címkétől: a papíron kissé széttartónak tűnő zenei elemek oly magabiztosan forrnak össze, a wah-wah gitár, a szándékoltan retró billentyűs tónus, az afrikai ütős hangszerek, a kozmikus diszkóból importált szintihangok, az egyszerre koszos és agyas funkys lüktetés eredője minőségi popzene, amely ráadásul ingerli is a talpakat. És persze erős dalok sora, további vendégekkel: a Differentben Rosie Lowe énekel, míg a Love Me Againben egy újabb barát és alkotótárs, Anna Calvi szolgáltatja a háttérvokált. Az Invisible áramvonalas, izgalmas, komplex és organikus, soulos/funkos popzenét csinál – igencsak ihletett, eredeti módon.

Ninja Tune/Neon Music, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.