Lemez

Rózsát terem

The Invisible: Patience

  • - minek -
  • 2016. július 23.

Zene

A dél-londoni The Invisible triót remek és ihletett zenészek harmonikusan együttműködő kollektívájaként ismerte meg a világ: amellett, hogy számtalan neves zenészkollégájuk albumán muzsikáltak már (Dave Okumu énekes-gitáros emellett még keresett producer is), időről időre elkészítik saját soros albumaikat, most éppen a harmadikat.

Míg az előző, 2012-es Rispah-t Okumu édesanyjának halála ihlette, az új lemez éppen a zenekarvezető szerencsés megmenekülése nyomán született: egy lagosi koncerten a színpadon rázta meg az áram, s Tom Herbert basszusgitáros a kezéből tépte ki a zárlatos gitárt. A halálközeli élmény nyújtotta ihlet sokkal inkább pozitív, életörömtől teli, ám rendhagyóan tálalt dalok sorát csalogatta elő belőlük: olyan tapasztalatokról zenélnek, melyek megéléséhez elkél némi türelem. Zenéjük, az evidens dzsessz- és rockhatások, és a hangulatokat szinte elmosó pszichedélia mellett mindig is jelentős arányban táplálkozott a fekete zenei gyökerekből – a funk, soul és gospel mellett az afrobeat volt egyik ihletőjük. No meg a lemezeikben jó ízléssel, visszafogottan adagolt elektronika: a Patience-ön ez utóbbi tekintetben is akad segítőjük Sam Shepherd (Floating Points) személyében; részben általa lett olyan finoman lüktető az album több része is – persze a briliáns ritmus­szekció (Herbert mellett Leo Taylor dobos) játékára építve.

Okumu egyszerre sok-sok regiszteren játszó, hol egy soullegendát, hol nem e világi, androgün hírnököt idéző hangja is elengedhetetlen ahhoz, hogy a dalok igazán élni kezdjenek. Ráadásul már a nyitószámban (So Well) feltűnik a barát és alkotótárs Jessie Ware, a London-soul talán első számú dívája: Okumuval előadott duettjük tökéletes, érdekes módon a nyolcvanas éveket is felidéző popszám. Esetükben nem kell félni ettől a címkétől: a papíron kissé széttartónak tűnő zenei elemek oly magabiztosan forrnak össze, a wah-wah gitár, a szándékoltan retró billentyűs tónus, az afrikai ütős hangszerek, a kozmikus diszkóból importált szintihangok, az egyszerre koszos és agyas funkys lüktetés eredője minőségi popzene, amely ráadásul ingerli is a talpakat. És persze erős dalok sora, további vendégekkel: a Differentben Rosie Lowe énekel, míg a Love Me Againben egy újabb barát és alkotótárs, Anna Calvi szolgáltatja a háttérvokált. Az Invisible áramvonalas, izgalmas, komplex és organikus, soulos/funkos popzenét csinál – igencsak ihletett, eredeti módon.

Ninja Tune/Neon Music, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.