Lemez

Rózsát terem

The Invisible: Patience

  • - minek -
  • 2016. július 23.

Zene

A dél-londoni The Invisible triót remek és ihletett zenészek harmonikusan együttműködő kollektívájaként ismerte meg a világ: amellett, hogy számtalan neves zenészkollégájuk albumán muzsikáltak már (Dave Okumu énekes-gitáros emellett még keresett producer is), időről időre elkészítik saját soros albumaikat, most éppen a harmadikat.

Míg az előző, 2012-es Rispah-t Okumu édesanyjának halála ihlette, az új lemez éppen a zenekarvezető szerencsés megmenekülése nyomán született: egy lagosi koncerten a színpadon rázta meg az áram, s Tom Herbert basszusgitáros a kezéből tépte ki a zárlatos gitárt. A halálközeli élmény nyújtotta ihlet sokkal inkább pozitív, életörömtől teli, ám rendhagyóan tálalt dalok sorát csalogatta elő belőlük: olyan tapasztalatokról zenélnek, melyek megéléséhez elkél némi türelem. Zenéjük, az evidens dzsessz- és rockhatások, és a hangulatokat szinte elmosó pszichedélia mellett mindig is jelentős arányban táplálkozott a fekete zenei gyökerekből – a funk, soul és gospel mellett az afrobeat volt egyik ihletőjük. No meg a lemezeikben jó ízléssel, visszafogottan adagolt elektronika: a Patience-ön ez utóbbi tekintetben is akad segítőjük Sam Shepherd (Floating Points) személyében; részben általa lett olyan finoman lüktető az album több része is – persze a briliáns ritmus­szekció (Herbert mellett Leo Taylor dobos) játékára építve.

Okumu egyszerre sok-sok regiszteren játszó, hol egy soullegendát, hol nem e világi, androgün hírnököt idéző hangja is elengedhetetlen ahhoz, hogy a dalok igazán élni kezdjenek. Ráadásul már a nyitószámban (So Well) feltűnik a barát és alkotótárs Jessie Ware, a London-soul talán első számú dívája: Okumuval előadott duettjük tökéletes, érdekes módon a nyolcvanas éveket is felidéző popszám. Esetükben nem kell félni ettől a címkétől: a papíron kissé széttartónak tűnő zenei elemek oly magabiztosan forrnak össze, a wah-wah gitár, a szándékoltan retró billentyűs tónus, az afrikai ütős hangszerek, a kozmikus diszkóból importált szintihangok, az egyszerre koszos és agyas funkys lüktetés eredője minőségi popzene, amely ráadásul ingerli is a talpakat. És persze erős dalok sora, további vendégekkel: a Differentben Rosie Lowe énekel, míg a Love Me Againben egy újabb barát és alkotótárs, Anna Calvi szolgáltatja a háttérvokált. Az Invisible áramvonalas, izgalmas, komplex és organikus, soulos/funkos popzenét csinál – igencsak ihletett, eredeti módon.

Ninja Tune/Neon Music, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is. Munkássága középpontjában a normák, a hatalmi technológiák, a queer identitás, valamint a magánélet és az intimitás politikájának kérdései állnak.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Megbillenve

Eddig csak a fideszes médiagépezet és a kormányzati, állami propaganda folytatott lélektani hadviselést (is) Magyar Péter ellen, ám jó ideje működik ez már visszafele is – úgy tűnik, nem is hatástalanul.

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.