Törzs és hajtás - Accordion Tribe: Lunghorn Twist (lemez)

  • m. l. t.
  • 2006. április 27.

Zene

Pár hónappal ezelőtt, a lengyel Motion Trio Pictures from the Street című albumát ajánlván, szóba került az avantgárd harmonikaegyüttesek "programadója", a szlovén-amerikai Guy Klucevsek által gründolt Accordion Tribe. Éppen tíz éve, hogy Guy maga mellé állította a finn Maria Kalaniemit, a szlovén Bratko Bibicet, az osztrák Otto Lechnert és a svéd Lars Hollmert, akikkel előbb Accordion Tribe (1996), majd Sea of Reeds (2003) címmel készített lemezt.
Annak bizonyságaként, hogy ezzel a hangszerrel olyan dolgokat is lehet művelni, amelyekről álmodni sem mertünk azelőtt, pedig olyan egyszerű az egész, mintha valami elfojtott gyermekkori emlékünk elevenedne fel.

Õk így öten persze nem akárkik. Maria legújabb szólóalbuma, a Bellow Poetry éppen a nemzetközi rádióslista ötödik helyén áll - ő a finn népdalok és a tangó keresztezéséből teremtette meg testreszabott, halál intim kamaramuzsikáját. A polkától a klezmerig mindenben jártas Klucevsek időnként lenyomott szólóban egy egész szimfonikus zenekart, amúgy meg mindenki harmonikása - Bill Friselltől Laurie Andersonig, John Zorntól Anthony Braxtonig. Otto Lechner a dzsessz és a blues határait feszegette, mielőtt a törzsbe olvadt, az egykor a progresszív rocktól ihletett Lars Hollmer az Andetag című albumával leakasztotta a svéd Grammy-díjat, a kelet-európai népzene, a dzsessz és a cirkuszi muzsika fúziójával kísérletező Bratko Bibic pedig a hetve-nes években legendás Begnagrad társulat után a Nimal zenekarban húzta-vonta a hangszerét, Tom Cora társaságában.

Az persze a legkevesebb, hogy nagyon tudnak harmonikázni - Klucevseknek azért kellettek, mert szerzőként is nyerők. Tegyük hozzá: amúgy meglehetősen kevés közös vonással.

A Lunghorn Twist legalábbis ezt tanúsítja: ahhoz képest, hogy lényegében csak harmonikát hallunk rajta, ez egy meglehetősen beskatulyázhatatlan album. A kettesben, hármasban, illetve - többségében - ötösben előadott darabok között ugyanakkor mégiscsak kitűnik valami szemléletbéli párhuzam, s számomra ettől válik egyszerre izgalmassá és élvezetessé az album. Az olyan szerzeményekben, mint a Waltz for Sandy (Klucevsek), a Pompen (Hollmer), a Zirkelreise (Lechner), a Fez Up (Klucevsek) és a Tuudittele (Kalaniemi), nemcsak a népzenei gyökerek letisztultsága fonódik össze a kortárs avantgárd muzsikák "körmönfontságával", de a - harmonikázás természetéből adódó - nosztalgikus hangvétel és a járatlan utakon való kalandozás is, egyszóval kettős az élmény: olyan hangokba simulhatunk bele, melyeket így még nem hallottunk, s valahogy mégis régi ismerőseink.

Intuition, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.