Lemez

Vampire Weekend: Father of the Bride

  • - minek -
  • 2019. július 20.

Zene

Alaposan megváltozott minden a 2008 és 2013 között három remek albumot elkészítő amerikai együttes számára, ám e változásokat úgy élték túl, hogy egy új és erős zenekar született a régi romjain. Először távozott a korábbi hangzást meghatározó Rostam Batmanglij (nem haraggal; a mostani lemezen is közreműködik), Ezra Koenig gitáros-énekes pedig a keleti partról Kaliforniába költözött, ami a zenei inspirációk és orientációk megváltozását hozta. Ennek köszönhetően az új album kevéssé hasonlít bármelyik elődjére, az afrikai és karibi hatások jóval gyengébbek és áttételesebbek (azért a Rich Manből jól kihallani ezeket is), viszont jóval erősebb a hagyományos amerikai gitárpop, a country (!), a folk, néhol a jazz és a soul lenyomata, ami az obligát elektronikával együtt hihetetlen gazdag zenei-stiláris körítést biztosít a számoknak. Annyi biztos, hogy Ezra Koenig remek dalszerző és előadó, a szövegei is okosak, a Danielle Haimmal közös duettek pedig szinte kortalanul tökéletesek. Érződik az is, hogy a legutóbbi album óta eltelt hatéves szünetet Koe­nig igencsak aktív és ihletteli alkotással töltötte. Az új számok egy klasszikus dupla albumot töltenek meg, a szerzemények közötti kohézió és a jól kivehető alkotói koncepció (no és persze az ismerős tónus, gitár- és énekhang) gusztusos eleggyé cementálja össze az izgalmasan sokszínű dalokat.

Columbia/Sony Music, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.