Lemez

Vampire Weekend: Father of the Bride

  • - minek -
  • 2019. július 20.

Zene

Alaposan megváltozott minden a 2008 és 2013 között három remek albumot elkészítő amerikai együttes számára, ám e változásokat úgy élték túl, hogy egy új és erős zenekar született a régi romjain. Először távozott a korábbi hangzást meghatározó Rostam Batmanglij (nem haraggal; a mostani lemezen is közreműködik), Ezra Koenig gitáros-énekes pedig a keleti partról Kaliforniába költözött, ami a zenei inspirációk és orientációk megváltozását hozta. Ennek köszönhetően az új album kevéssé hasonlít bármelyik elődjére, az afrikai és karibi hatások jóval gyengébbek és áttételesebbek (azért a Rich Manből jól kihallani ezeket is), viszont jóval erősebb a hagyományos amerikai gitárpop, a country (!), a folk, néhol a jazz és a soul lenyomata, ami az obligát elektronikával együtt hihetetlen gazdag zenei-stiláris körítést biztosít a számoknak. Annyi biztos, hogy Ezra Koenig remek dalszerző és előadó, a szövegei is okosak, a Danielle Haimmal közös duettek pedig szinte kortalanul tökéletesek. Érződik az is, hogy a legutóbbi album óta eltelt hatéves szünetet Koe­nig igencsak aktív és ihletteli alkotással töltötte. Az új számok egy klasszikus dupla albumot töltenek meg, a szerzemények közötti kohézió és a jól kivehető alkotói koncepció (no és persze az ismerős tónus, gitár- és énekhang) gusztusos eleggyé cementálja össze az izgalmasan sokszínű dalokat.

Columbia/Sony Music, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.