Lemez

Visszatérés a patológiára

Carcass: Surgical Steel

  • Vincze Ádám
  • 2013. október 12.

Zene

Sokan egy lyukas garast sem adtak volna a liverpooli Carcass pár évvel ezelőtti visszatéréséért...

, hiszen a zenekar feloszlása után úgy tűnt, hogy a tagok ebben az életben már nem nagyon fognak szóba állni egymással, ráadásul a csapat eredeti dobosa, Ken Owen súlyos agyvérzést kapott, és a betegségből a mai napig nem épült fel teljesen. Az egyik legnagyobb hatású death metal zenekar végül 2008-ban állt össze először egy turné erejéig, majdnem a klasszikusnak nevezett felállásában: Jeff Walker basszusgitáros-énekes, Mike Amott és Bill Steer gitárosok is ott voltak, mindössze a dobolni képtelen Owen helyére került kisegítő tag. Walker a Narancsnak adott interjúja során ("Felfogható búcsúturnénak", 2008. szeptember 4.) még elzárkózott a lemezkészítéstől, azóta viszont meggondolhatta magát, és a turnék után távozó Amott nélkül, Bill Steerrel kettesben maradva is érzett magában elég erőt, hogy nekifusson a kihívásnak.

A léc mindenesetre nagyon magasra volt helyezve, hiszen a Carcass már a korai idők eszeveszett grindcore-csépeléseivel is maradandót alkotott, a Necroticism vagy még inkább a Heartwork letisztult, már-már slágeresnek is nevezhető, ugyanakkor mégis kellően goromba világa pedig egyenesen műfajteremtővé vált. A Surgical Steel kicsit olyasmi, mintha a Heartwork némiképp lazábbra vett folytatása lenne - és ha csak kevéssel is, de nyilvánvalóan alulmarad a 93-as mesterművel való, egyébként teljesen igazságtalan összehasonlításban. A Heartwork ugyanis pont annyira egyszeri és megismételhetetlen, mint a Dissection Storm Of The Lights Bane-je, és ahogy a svédek sem akarták újraírni azt a szintén hosszú kihagyás után készült Reinkaoson, úgy a Surgical Steel sem akar pont olyan lenni, mint az egykori főmű. Carcass-lemeznek viszont tökéletes, hiszen Bill Steer kezében most is ott vannak a klasszikus heavy metalt eredetien adaptáló riffek, Jeff Walker ugyanúgy összeszorított szájjal köpködi a szavakat, és Dan Wilding is tiszteletben tartja Ken Owen örökségét. A lemez ugyan kissé hosszú, de csak épp annyira, hogy hetek múlva is érdekfeszítő legyen; a legjobb dal a The Granulating Dark Satanic Mills (ez egyben a legmetálabb számcím is), a legjobb riff viszont nem ebben, hanem a Mount Of Executionben van, aki pedig az igavonó középtempó helyett inkább a kapkodós loholást szereti, annak a Thrasher's Abattoir és a Captive Bolt Pistol lesz a barátja.

Nuclear Blast, 2013

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.