Lemez

Visszatérés a patológiára

Carcass: Surgical Steel

  • Vincze Ádám
  • 2013. október 12.

Zene

Sokan egy lyukas garast sem adtak volna a liverpooli Carcass pár évvel ezelőtti visszatéréséért...

, hiszen a zenekar feloszlása után úgy tűnt, hogy a tagok ebben az életben már nem nagyon fognak szóba állni egymással, ráadásul a csapat eredeti dobosa, Ken Owen súlyos agyvérzést kapott, és a betegségből a mai napig nem épült fel teljesen. Az egyik legnagyobb hatású death metal zenekar végül 2008-ban állt össze először egy turné erejéig, majdnem a klasszikusnak nevezett felállásában: Jeff Walker basszusgitáros-énekes, Mike Amott és Bill Steer gitárosok is ott voltak, mindössze a dobolni képtelen Owen helyére került kisegítő tag. Walker a Narancsnak adott interjúja során ("Felfogható búcsúturnénak", 2008. szeptember 4.) még elzárkózott a lemezkészítéstől, azóta viszont meggondolhatta magát, és a turnék után távozó Amott nélkül, Bill Steerrel kettesben maradva is érzett magában elég erőt, hogy nekifusson a kihívásnak.

A léc mindenesetre nagyon magasra volt helyezve, hiszen a Carcass már a korai idők eszeveszett grindcore-csépeléseivel is maradandót alkotott, a Necroticism vagy még inkább a Heartwork letisztult, már-már slágeresnek is nevezhető, ugyanakkor mégis kellően goromba világa pedig egyenesen műfajteremtővé vált. A Surgical Steel kicsit olyasmi, mintha a Heartwork némiképp lazábbra vett folytatása lenne - és ha csak kevéssel is, de nyilvánvalóan alulmarad a 93-as mesterművel való, egyébként teljesen igazságtalan összehasonlításban. A Heartwork ugyanis pont annyira egyszeri és megismételhetetlen, mint a Dissection Storm Of The Lights Bane-je, és ahogy a svédek sem akarták újraírni azt a szintén hosszú kihagyás után készült Reinkaoson, úgy a Surgical Steel sem akar pont olyan lenni, mint az egykori főmű. Carcass-lemeznek viszont tökéletes, hiszen Bill Steer kezében most is ott vannak a klasszikus heavy metalt eredetien adaptáló riffek, Jeff Walker ugyanúgy összeszorított szájjal köpködi a szavakat, és Dan Wilding is tiszteletben tartja Ken Owen örökségét. A lemez ugyan kissé hosszú, de csak épp annyira, hogy hetek múlva is érdekfeszítő legyen; a legjobb dal a The Granulating Dark Satanic Mills (ez egyben a legmetálabb számcím is), a legjobb riff viszont nem ebben, hanem a Mount Of Executionben van, aki pedig az igavonó középtempó helyett inkább a kapkodós loholást szereti, annak a Thrasher's Abattoir és a Captive Bolt Pistol lesz a barátja.

Nuclear Blast, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.