400 milliárd laza forint Lázárnak

Garázdálkodj okosan!

  • Tamás Gábor
  • 2014. július 26.

Belpol

Lapzártánkkor még tartottak az egyeztetések arról, hogy mi legyen az eddig Vidékfejlesztési Minisztériumnak hívott főhatósággal. Az már biztos, hogy a tárca hatáskörébe tartozó - jórészt európai uniós - források többsége Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter kezébe kerül. Az úgynevezett agrárvonal, a szakigazgatás pedig Debrecenbe költözik az év végén.

Igaz, az még nem ismert, hogy Debrecenben hová (valószínűleg a helyi egyetem területére), az új elnevezés viszont már megvan: el nem hinnék, Földművelésügyi Minisztérium.

Az agrár-közigazgatás és a vidékfejlesztés összevonása 16 éve, az első Orbán-kabinet megalakulásakor valóban komoly változtatás volt (még ha az ezzel járó munka nagy részét a kisgazda Torgyánék elszabotálták is). Az ország az uniós csatlakozásra készült, és a két terület államigazgatási összekapcsolását tekintélyes szaktudósok már régóta szorgalmazták. (Már a múlt század húszas éveiben felmerült az igénye annak, hogy a "vidék" felzárkóztatása a polgári léthez valamiféle szervezett formát kapjon.) Ezért is támogatta lelkesen az agráriummal foglalkozó, az abban és abból élő közvélemény azt a kormányzati ötletet, amelynek megvalósításával az 1998-ban Orbán Viktort a hatalomba emelő politikai alku eredményeként gigatárca lett az akkori Földművelésügyi Minisztériumból. Hogy ezzel a lehetőséggel Torgyánék miként éltek, arról írtunk hajdanán eleget. A szervezeti kialakítás viszont döntő lépésnek számított - egészen a mostani kabinet felállásáig. Kevés politikusnak adatik meg, hogy amit egyszer hosszú és részletesen megalapozott előterjesztésekkel létrehozott, azt utóbb mindenféle indoklás nélkül szétszabdalja. Orbán Viktor képes erre - és talán azt sem tudja, mit rugdos most szét a saját kétharmados homokozójában.

Szökőkutak alkonya

Az uniós támogatási rendszer 44,6 százalékát a vidékhez kapcsolható támogatások teszik ki. Ennek durván 42 százaléka olyan, kizárólag a földhasználatra vonatkozó dotáció, amiért tulajdonképpen nem is kell semmit csinálni. Az elmúlt négy év legnagyobb földmutyijai erre koncentráltak: az állam olcsón adott bérletbe olyan földet, amit az Európai Unió vastagon megtámogatott. Csak hogy lássuk az arányokat: az államtól hektáronként 22 550 forintért bérelt földterületre mai euróárfolyamon hektáronként 68 960 forint a támogatás, évi két részletben. A teljes magyar földhasználaton belül ez 2-3 százaléknyi területet érint.

Ennél sokkal kényesebb kérdéseket vet fel a kifejezetten a vidék komplex támogatására szánt öszszegek sorsa. Ez a keret 2013-ban 330-380 milliárd forint közé volt tehető. (A bizonytalanság oka, hogy néhány korábban tervezett beruházás elszámolása még zajlik, illetve 450-500 tavaly beadott, de idén kifizethető pályázat sorsa még nem ismert.) Ez az összeg a "laza pénz" kategóriájába tartozik, nehezen eldönthető ugyanis, hogy egy vidéki kisvárosnak mire van nagyobb szüksége: szennyvíztározóra a tehenésztelepen, vagy díszes térkőre a polgármesteri hivatal előtt?

Az, hogy e terület Lázár Jánoshoz került, illetve - a legutolsó információk szerint - Kis Miklós, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara általános alelnöke lesz a felelős államtitkára, az ágazat viszonyait ismerők szerint azt jelzi, hogy az államigazgatáson belül a nagygazdasági érdekcsoport nyert a csak "szökőkutasoknak" nevezett polgármesteri lobbi ellen. Régi háború ez. A vita lényegében akkor kezdődött, amikor 2001 elején kiderült, hogy a kifejezetten vidékfejlesztési célokra szánt pénzekből (tehát a 2004-es csatlakozásunk előtti keretből) az agrártárca csaknem 1,5 milliárd forint értékben 28 templomot újított fel, amelyek többsége véletlenül éppen a pártelnök-miniszter Torgyán József választókörzetén belül volt fellelhető. Az utólagos vizsgálatok megállapították, hogy mindegyik pályázat a legszabályosabb keretek között zajlott, az európai normák szerinti életminőség-javítás céljainak megfeleltek, és különben is, a pénz már rég zsindelyes harangtornyokban és újraácsolt padsorokban, meg néhány baráti vállalkozó bevételeként hasznosult.

Ahogy tetszik

Valószínűleg ekkor esett le másoknál is a tantusz, hogy itt olyan nehezen ellenőrizhető terület bőséges pénzügyi forrásait lehet osztogatni, amelynek a kifizetéseit utólag mindig meg lehet magyarázni. Az Orbán-kabinetet 2002-ben követő szocialista-liberális kormányok sem tértek le erről az ösvényről. Szakértői számítások szerint az uniós csatlakozás óta a vidékfejlesztési támogatások jelentős mértékben az úgynevezett civil térségfejlesztési programok irányába mozdultak el. Míg a csatlakozás utáni első teljes pénzügyi évben, 2005-ben még a komplex zöldprogramok és az úgynevezett "megfelelési projektek" (csatornázás, vízrendezés, hulladékgyűjtőtelep-építés, illetve állatjóléti beruházások) 68 százalékban uralták a kifizetéseket, addig 2010-re ez az arány 45 százalék alá csökkent, és a 2010-es kormányváltás után is ezen a szinten maradt.

Ez pedig több befolyásos agrárvállalkozónak nem tetszik. Az a kormányzati döntés, amelynek értelmében az idén rendelkezésre álló mintegy 380 milliárd - ne feledjük: viszonylag szabadon mozgatható - forint elköltését Lázár Jánosra bízza, változást sejtet. (A teljes uniós agrárcélú támogatás jelenleg évi nettó 638 milliárd forint.) Az unió e strukturális módosítás miatt húzza a száját, de nehezen elképzelhető, hogy a közösség a kifizetéseket valóban leállítsa; előfordulhatnak szigorítások, kisebb-nagyobb viták, de a rendszer általános befékezése nemigen. Lázár és köre tehát olyan pénzügyi kerethez jut, amivel lényegében azt csinál, amit akar. Fazekas földművelésügyi miniszter pedig biztos jól ellesz majd Debrecenben.

Figyelmébe ajánljuk

Orbán nagyotmondása a délszláv háborúba való magyar beavatkozás visszautasításáról

Nem létező szerbiai magyar beavatkozás amerikai követelésének visszautasításáról beszélt pénteki állami rádiós szózatában Orbán Viktor. Az 1999-es jugoszláviai légiháború során nem volt tervbe véve szárazföldi művelet, nem volt mit megakadályozni. Orbán hári jánosi „visszaemlékezése” egy bő másfél éve kezdődött önfényezés második része.