Május 30-án fogadta el a parlament a köznevelési törvény módosítását, amely 2018-tól megszünteti annak a lehetőségét, hogy a tanulási nehézséggel (például diszkalkulia, diszlexia enyhébb formáival) küzdő gyerekek bizonyos tantárgyakból felmentést kapjanak az osztályzás alól. A miniszter szerint ez oktatásszakmai és pedagógiai, nem pedig politikai kérdés. Az Emmi célja az volt a változtatással, hogy ösztönözze a gyerekeket.
A Tanítanék mozgalom tegnap szenvedélyes közleményben reagált a tervezetre, amely után ma nyílt levélben fordulnak Áder János köztársasági elnökhöz.
Nyílt levél Áder Jánosnak, Magyarország köztársasági elnökének
Tisztelt Elnök Úr!
A Magyar Országgyűlés május 30-án csendben megszavazta Az oktatás szabályozására vonatkozó és egyes kapcsolódó törvények módosításáról szóló, Balog Zoltán miniszter által benyújtott, a sajtóban és szakmai, illetve érintetti körökben Tajgetosz-törvénynek nevezett javaslatcsomagot.
Az elfogadott törvénymódosítások több pontját élesen bírálta a szakmai közvélemény, illetve az érintett érdekképviseleti szervezetek, a törvényhozási folyamat során azonban e véleményeket nem vették figyelembe. Ilyen kifogásolt pont többek között az, hogy lehetőség nyílik az iskolákban képesítés nélküli pedagógusok foglalkoztatására, illetve, hogy enyhe és középsúlyos értelmi sérült fiatalok számára bizonyos tárgyakat gyógypedagógiai végzettséggel nem rendelkező pedagógusok is taníthatnak ezentúl. Ezen rendelkezések súlyosan csorbítják az iskolába járó gyerekek és fiatalok jogát ahhoz, hogy a számukra legmegfelelőbb, törvényben garantált képzéshez férhessenek hozzá.
Súlyosan romlanak azon tanulók esélyei is, akik beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdenek (BTMN tanulók), s akiket ez a törvénymódosítás megfoszt attól a lehetőségtől, hogy bizonyos tantárgyak értékelése alól részleges vagy teljes felmentést kaphassanak. Könnyen belátható, hogy egy részterületen tanulási nehézséggel küzdő gyereknek nem bukásra és kudarcokra van szüksége, hanem megfelelő szakmai segítségre, ahogyan az is, hogy ez a most megszüntetett lehetőség segített számos tanulási nehézséggel küzdő, ugyanakkor más területeken jól teljesítő gyereket ahhoz, hogy sikeresen elvégezze iskoláit, érettségit és akár felsőfokú képzettséget is szerezzen. Ezt az utat vágta el előttük a fent megnevezett törvénymódosító csomag.
Az oktatási jogok biztosának eddig sem túl nagy mozgásterét szűkítő rendelkezés pedig tovább csökkenti az érdekérvényesítés, a méltánytalanságok és törvénytelenségek elleni fellépés lehetőségeit az oktatásügy területén.
Mind magánemberként, szakmai, mind érdekképviseleti és érintett szervezetek képviselőiként úgy véljük, ezen rendelkezések rendkívül súlyos hátrányokat és károkat okoznak gyermekek tízezrei számára, ezért arra kérjük, éljen az alaptörvényben foglalt jogával, és a törvényt ne írja alá, hanem küldje meg az Alkotmánybíróságnak alkotmányossági vizsgálat céljából.
Köszönettel
Törley Katalin, Sulyok Blanka, Pilz Olivér (Tanítanék Mozgalom)
Kezdeményezésüket már több mint 30 szervezet, illetve magánszemély támogatta. Nyílt levelükhöz a tanitanek [at] gmail [dot] com címen lehet csatlakozni, de hamarosan jelentkeznek egy külön online felülettel.
A törvénymódosításra reagált Dragomán György író is, aki a Taigetosz-törvénynek maga is elszenvedője lenne, ha ma járna iskolába: posztjából nemcsak az derül ki, milyen nehézségekkel küzdött nap mint nap gyerekként, de az is, milyen életbevágóan fontos segítséget kapott a tanáraitól.
Nagyon fáj! „Nagyon fáj, hogy azt olvasom, a parlament nagy többséggel szavazta meg azt a törvényt, ami megfosztja a segítségtől a diszlexiás, diszkalkuliás és más tanulási nehézségekkel küszködő gyerekeket” – írja Facebook-posztjában Dragomán György, arra reagálva, hogy a parlament elfogadta azt a szégyenletesnél is szégyenletesebb, a józan észnek és a szakmaiságnak ellentmondó jogszabály-módosítást, melynek értelmében 2018-tól a különböző tanulási nehézségekkel küzdő diákok egyes tantárgyaknál nem kaphatnak felmentést az osztályozás alól.