Képregény

Kittenberger

  • - kg -
  • 2016. június 12.

Könyv

Afrikai vadászkalandjai mindenkinek vannak, ám ezek nagy többsége gyerekkori tévelygés csupán, midőn Afrika vadonjai simán elfértek a nappaliban. Jó hír, hogy Afrika vadonjai ismét a nappaliban vannak, és még ennél is jobb hír, hogy immár kúszni-mászni sem kell az egzotikus földrészt megszemélyesítő szőnyegen; kímélőbb formában, képregényben folytatódik a vadászkaland, méghozzá nem is holmi kitalált, teljesen fiktív hősé, hanem Kittenberger Kálmáné (1881–1958, barátainak csak Kitty). Nem csalás, nem ámítás, a nagy vadászról és még nagyobb Afrika-kutatóról van szó, akinek kalandjairól hitetlenkedve olvashattunk (néhány évvel vagyunk csupán a nappaliban kúszás után) a ma már jobbára csak az antikvárban felellhető, orrszarvús-oroszlános borítójú könyvekben. Ezekről a kissé már megsárgult lapokról lép át a képregények színpompás kockáira az ereje és vadászkedve teljében lévő Kitty: irány 1907 és a vérgőzös Kongói Szabadállam, és irány a történelmi tények és ciánnal töltött pralinék, a kémek és kalandorok, a valós alakok és kitalált karakterek, az ember feletti hősök és ember alatti gazemberek, valamint az orrszarvú feletti orrszarvúk és a steampunk gőzölgő gépparkjának csodálatos, kevert világa. Míg filmeseink rendre elbuknak, ha nemzetközi műfajokkal próbálkoznak, a Kittenberger-képregény alkotói (Somogyi György, Tebeli Szabolcs, Dobó István, Bárány Áron) oly könnyedén veszik az akadályt, mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne, hogy Kittenberger Kálmán alakja képregényre termett. Külön bónusz, hogy Rejtő Jenő szelleme (ultiparti a vadonban) és a kor pesti szlengje („meghaltak és vidéken vannak eltemetve”), Damaszkin Arzén elfeledett alakja és még egy kis adag krúdyzás és pálutcaifiúzás is simán elfér a képkockákon – mint­egy mellékesen, csak az íze kedvéért. Jó érzés leírni: The Man from Nagymaros, a nagy Afrika-vadász él és virul: go, Kitty, go!

Magánkiadás, 2016, 60 oldal, 1899 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.