PI mint pinakotéka (Új múzeum Münchenben)

  • Radnóti Sándor
  • 2002. november 1.

Könyv

1836-ban nyitották meg Münchenben a Régi Képtárat (Alte Pinakothek), 1853-ban az Új Képtárat, amely ma a hosszú XIX. század festészetének nagy gyűjteménye. 2002 szeptemberében tizenkét évi előkészület, nyolc év alapítványi kampány (ennek volt a jele a görög pi) és hat év építkezés után, 121 millió eurós költséggel egy harmadik - 12 000 m2 alapterületű - épületet adtak át a közönségnek, a Pinakothek der Modernét, melyben négy múzeumot egyesítettek. A müncheni műegyetem építészeti múzeumát, az állami grafikai gyűjteményt, a bajor állami képgyűjtemények XX. és XXI. századi anyagát, valamint az 1925-ben alapított, úgynevezett Új Gyűjteményt, a világ egyik legjelentősebb design- és alkalmazott művészeti múzeumát.

Az egy intézményként működő három pinakotéka a közeli nagy antik kollekcióval, a gliptotékával, valamint a főképp müncheni kötődésű klasszikus modernség híres gyűjteményével, a Lenbach-házzal ma bizonyára világszerte az egyik legfontosabb múzeumi körzet. S nemcsak azért, mert egy százméteres sugarú körben rengeteg nagybecsű műalkotást láthatunk, hanem azért is, mert az egymásra épülő régi, új és még újabb gyűjtemények magával a művészettel, a megőrzéssel és az emlékezettel kapcsolatban is állásfoglalásokat tartalmaznak.

Már a név is árulkodik. Az áldozati táblák, képek athéni megőrzési helyét (pinax: tábla, kép, théké: tár) azért választották, mert

München új Athén

akart lenni. A régi és az új évszázados vitájában az új is erős érveket kapott, az Új Képtár volt a világ első kortárs múzeuma; magánvagyonából alapította I. Lajos, a tudomány-, mű- és nőpártoló (Lola Montez!) - II. Lajosnak, a háborodott kastély- és zenebarátnak (Richard Wagner!) a nagyapja.

A múzeumi hagyományt, amely másfél száz évvel később a harmadik pinakotéka megalapításához vezetett, nemcsak az jellemezte, hogy ilyen hosszú idő alatt az egykori új is régivé válik; a fejlődés korántsem volt organikus. Elvégre 1937. július 19-én Münchenben nyi-tották meg Elfajzott művészet (Entartete Kunst) címen az egyik legnagyobb modern kiállítást (harminckét német múzeumból hatszázötven elkonfiskált műalkotást mutattak be), hogy aztán négy éven keresztül ernyedetlenül körülhurcolják tizenhárom német városban. A bitófát megelőzte a pellengér: a cél az volt, hogy a moderneket, mielőtt kitörölnék az emlékezetből, össznépi mulatság, gúny, megvetés tárgyává tegyék.

A Pinakothek der Moderne "klasszikus modern" gyűjteménye nem utolsósorban az elfajzottaknak szolgáltat igazságot, a Die Brücke (Híd) expresszionistáinak (Kirchner, Schmidt-Rottluff), Paul Kleenek és másoknak. Persze ott van Kandinszkij, Picasso, Magritte, Braque, Franz Marc, Moholy-Nagy (mint a világ nagy múzeumainak egyetlen standard magyar vándora), valamint az én titkos favoritom, az amerikai-német Lyonel Feininger (1871-1956), akinek téralkotó energiáját nem győzöm csodálni, ha a jó szerencse elém hozza egy-egy alkotását.

A múzeum rendezői osztják azt a nézetet, hogy a jelenkor művészete a múlt század 60-as éveiben kezdődik, s ennek megfelelően helyezik el a klasszikus és a mai gyűjteményt - egymással szemben. A maiak közül a németeket reprezentálja a kiállítás (Sigmar Polkét [1941], Gerhard Richtert [1932], Georg Baselitzet [1938], Arnulf Rainert [1929] és mindenekelőtt Joseph Beuyst [1921-1986]), de azért ott van Jasper Johns, Rauschenberg, de Kooning, Motherwell, Lucio Fontana, Donald Judd és persze Warhol, valamint ott hallgatja falnak fordulva táskarádióján a verseket és a zenét Alice (Alice Notley, a mélakóros költőnő) George Segal environmentalista szoborműveként. S jelen van az én némiképp titkos (legalábbis Houston, Texastól keletre, s nem szakemberek számára titkos) favoritom, Cy Twombly (1928), hihetetlen erejű krikszkrakszaival, valamint abszolút nem titkos favoritom, Francis Bacon (1909-1992), kétségkívül egyik főművével, mészárszékszerű, rettenetes triptichonjával, a Keresztrefeszítéssel. Mivel a müncheni múzeumok mindig is inkább súlypontokra törekedtek és egyes művészek gyűjtésére specializálódtak, mint dokumentatív történelmi áttekintésre,

a hiánylista hosszú,

nem láttam Saul Lewittet, Kienholzot, Rothkót, Tinguelyt, Kitajt, Yves Kleint, Oldenburgot, Nam June Paikot, Cindy Shermant, Lucian Freudot, Per Kirkebyt, Barbara Krugert, hogy csak a legismertebb nevek közül említsek néhányat, sőt, a német nyelvűek közül is hiányzik Anselm Kiefer, Arthur Köpcke, Wolf Vostell és sok más. A Pompidou Központ hasonlóképpen kétosztatú gyűjteménye, a dániai Louisiana vagy az 1997-ben Karlsruhéban megalapított kortárs művészeti múzeum összehasonlíthatatlanul gazdagabb. (Nem keverem ide a honfibút gerjesztő magyar hiánylistát, mert ebben a tekintetben ezek a múzeumok egyáltalán nem különböznek egymástól.)

Az sem újdonság a 90-es évek új alapítású modern múzeumaihoz képest, hogy a fényképek és média-alkotások természetes egyenrangúságot élveznek. Van közöttük egy egészen kivételes: Bruce Nauman (1941) videoinstallációja, a World Peace. Ahogy a művész hasonló művein (Good Boy, Bad Boy), itt is színészek ismételgetnek rövid mondatokat. Ezúttal négy ember mondja (és egy mutatja a süketnémáknak) a falakra kivetítve, hogy "I´ll talk. You´ll listen / You´ll talk. I´ll listen". Nehéz megmagyarázni, mitől tartom olyan nagyszerűnek ezt a majdnem banális eseményt. A szentencia nemcsak a világbékének, hanem minden kommunikatív megértésnek az alapfeltétele. S mint ilyen, talán semmitmondó formula volna, ha az instruált szí-nészek nem mutatnák meg e mondatok retorikájának különféle lehetőségeit, érzelmi árnyalatait, ha nem volna a kifejező emberi arc a legérdekesebb dolgok egyike, ha az üres és sötét térbe, amelybe belebeszélnek, nem kellene belépni, ha nem mi volnánk a hasztalanul megszólítottak, ha nem alakulna ki az egymástól elcsúsztatott kijelentéseknek kép- és hangritmusa, ha nem éreznénk a szavak naiv pátosza és a süketnémajelek politikai korrektsége mögött a halk művészi iróniát, s ha mindezek eredőjeként nem volna az egész olyan végtelenül szomorú.

Én beszélek, Önök figyelnek. Miben rejlik ennek a múzeumnak az újszerűsége? Kétségkívül abban, hogy a művészet és az alkalmazott művészet került egy fedél alá. A múzeum egy harmadik gyűjteménye, az építészeti, rávilágít arra, hogy létezik olyan művészet, amelyet, noha alkalmazott, mindig is grand artnak tekintettek. Ma a múzeumépítészet dajkálja a legtöbb művészi ambíciót és

Stephan Braunfels épülete

sikerült munka. A hatalmas téglalap középpontjában a kupolás rotunda áll, ahonnan széles lépcső vezet föl, a művészeti, és le, az alkalmazott művészeti kiállításhoz. A régi múzeumok templomi áhítatát - és (görög) templomi formáját - a néző szabad aktivitása váltotta fel, és ennek formája a modern múzeumban az, hogy nem szabják meg helyünket a művekkel szemben, hanem a különböző nézetek garmadáját kínálják fel.

Az építészet filozofikus feladatai (hogyan éljen az ember?, hogyan imádja Istent?, hogyan érintkezzen társaival?, hogyan változtasson helyet?, hogyan élvezze a művészetet?) megmagyarázzák, miért tekintették a nagy építészeket régóta művésznek. De vajon behelyettesíthetők az ilyen kérdések azzal, hogy hogyan töltse ki a kávéját, hogyan üljön vagy feküdjön, milyen külsejű rádiót hallgasson, s milyen formájú mobiltelefon lapuljon a zsebében? Én kételkedem ebben, de az új művészeti gondolkodás hajlik arra, hogy igent mondjon, s ezzel visszavegye a szabad és a hasznos művészetek két évszázada bekövetkezett éles különválását, továbbá aktualizálja azokat a mozgalmakat - a szecessziótól a Bauhausig és tovább -, melyek a közbenső időben ellene szegültek a magas művészet elkülönülésének, vagy utópisztikus módon magas művészetnek tekintették az iparművészetet.

A fordulatot szimbolizálja, hogy a Pinakothek der Modernében összeolvasztottak két hagyományt. Mintája talán a New York-i, híres MoMA, a Museum of Modern Art lehetett, ahol eleve gyűjtöttek alkalmazott művészetet is. Világosan el kell azonban választani két olyan múzeumtípustól, amelyben régóta együtt látható alkalmazott és magas művészet. Az egyik a hagyományos színhelyek mint múzeumok, például királyi paloták, ahol a dekoratív munkáknak, bútoroknak, ötvöstárgyaknak természetes helyük van. A másik az 1850-es évek óta létező speciális iparművészeti múzeumok egyike-másika, ahol egy-egy igazgató vagy kurátor érdeklődésének megfelelően néha elkezdtek "grand art"-ot vásárolni. S ha az új bécsi Leopold Múzeum Jugendstil-részlegében szecessziós bútorokat is kiállítanak, ott egy stílus és mozgalom történeti igazságának akarnak megfelelni. A Pinakothek der Modernében viszont a magas művészet és az alkalmazott művészet önálló tradícióval és történettel rendelkező gyűjteményeit egyesítették, mintegy eltörölve a kettő közötti hagyományos különbséget. Az intézmények lassan mozognak, s néha évtizedekkel később reagálnak a művészeti élet váltásaira, de hatásuk annál sarkalatosabb. A müncheni múzeum gesztusa ahhoz hasonlít, ahogyan különböző jelentős kiállítások illetve múzeumi átrendezések relativizálták a "magas" és a "primitív", illetve a "magas" és az "alacsony" művészet különbségét. (Ebben a New York-i MoMA, illetve a párizsi Centre Pompidou járt az élen.)

Igaz, ezt a fordulatot kétféleképpen lehet végrehajtani. Az első, amelyre sok a példa a XX. század történetében, hogy a magas művészet mintegy befogad addig alacsonynak tartott művészeti alkotásokat. A magas művészet részévé nyilvánítja a népművészet legjelentősebb alkotásait, törzsi műtárgyakat. Vagy nem a képzőművészet területéről véve a példát, a dzsesszt vagy a detektívregényt elismerik magas művészetnek. Ilyenkor a magas művészet megújítja magát, miközben fogalma viszonylag stabil marad. A második kétségessé teszi, elbizonytalanítja ezt a fogalmat, s fölveti, hogy egész művészetfogalmunk talán gyökeres reformra szorul. Éppen ezért van értelme a 60-as éveket tekinteni korszakhatárnak, mert ezt a relativizálást az absztraktok tiszta művészetével szemben a pop art kezdeményezte akkoriban.

A Pinakothek der Moderne nem foglal határozottan állást e két lehetőség között (én - megvallom - az elsővel rokonszenvezem), csak természetesnek tekinti, hogy Peter Behrens elektromos teafőzőinek ugyanott a helyük, ahol Kokoschka vagy Max Ernst vásznainak. Formáknak tekintve és működésüktől eltekintve szépművészeti és nem történelmi múzeumban helyezi el őket. Dekontextualizálja az ipari tárgyakat (de hát mi mást tettek a Sixtusi Madonnával, amikor az áhítat helyéről, egy itáliai oltárról 1754-ben a művészi befogadás és kontempláció helyére, a drezdai képtárba vitték?), defunkcionalizálja őket (mert egy falra tett székre nem lehet ülni, s a kiállítás főhelyén bemutatott 1938-as Tatra gépkocsival nem lehet elrobogni; de hát mi mást tett Duchamp

a nevezetes vizelőcsészével

és egyéb talált tárgyaival?). Visszamenőleg a tervezők státusát is megváltoztatja, mert bizonyosan volt ugyan közöttük, aki művésznek tekintette magát (például a zseniális Josef Hoffmann, a bécsi szecesszió, majd a Wiener Werkstätte egyik alapítója, vagy a Bauhaushoz tartozó Breuer Marcell, akinek Kandinszkijról elnevezett csővázas székét, a Vaszilijt a design ikonjának nevezik a kiállítók), ám a legtöbben mérnöknek, mesterembernek. (De hát mi mást tett az egész elmúlt kétszáz év művészetszemlélete a középkor művészi öntudat nélkül alkotó céhes, iparos mester-művészeivel?)

Nézzük a Tatrát, amely gyerekkoromban még sűrűn közlekedett a pesti utcákon. "Egyetlen más autógyártó sem transzformálta sorozatban gyártott járművekre ilyen radikálisan a gyorsulás vízióját mint a modern idők kifejezését..." - írja a múzeum kézikönyve. Az 1900-tól 2002-ig terjedő designgyűjteményben fölfedezhetjük a Zsolnay-gyár néhány eozinmázas edényét - no persze nem azt a végtelenül ronda zöld-arany színűt. Végignézhetjük a komputerforma kialakulását. A régi rádiókat. Egy 1970-ből származó kistelevíziót, melynek szkafanderformáját az ember Holdra lépése ihlette. Ülőalkalmatosságok kollekcióját.

Mindezek a mindennapi dolgok a mindennapi élet szépségét szolgálják, s ez hihetetlenül fontos. Ahogyan a zöldmozgalmak egyik legfőbb küldetése a szép természet megőrzése vagy helyreállítása. De a szép dolog nem magától értetődően műalkotás. Negyvenöt évvel ezelőtt a francia gondolkodó, Roland Barthes ha nem is a Tatra, hanem az új Citro‘n kapcsán írta, hogy "az autó ma többé-kevésbé pontos megfelelője a hatalmas gótikus székesegyházaknak". Véleményét távolabb érezzük magunktól, mint a székesegyházakat. A svájci művészettörténész, Heinrich Wölfflin egy évszázaddal ezelőtt arról beszélt, hogy a gótika formaérzületét éppúgy kifejezi egy hegyes orrú cipő, mint a székesegyház. Ez közelebb áll a mai művészetszemlélethez, s mégis vitatható. Hiszen a használati tárgy esztétikuma nem kerülhet konfliktusba magával a használattal. E konfliktus neve ott ízléstelenség. A műalkotásnak viszont, ha nem is szükségszerű, de gyakori velejárója ez. A médiaművészet például - Bruce Nauman említett műve is - radikálisan szembefordul a médiák mindennapi használatával, a televízió- vagy videofogyasztással: teret alkot, aktivizálja a nézőt, lassítja a képi információt.

München három nagy pinakotékája egy kontinuumot kínál mondjuk Dürer Négy evangélistájától az Apple Macintosh SE készülékig. Ugyanakkor számot ad a művészetfogalmak történelmi változásáról, és reaktiválja a vitát e fogalmak helyes és igaz voltáról.

Radnóti Sándor

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)