Németország választ: Annalena Baerbock esélyei

A kihívó

Külpol

Április második felében vált ismertté, hogy Annalena Baerbock lesz a Zöldek kancellárjelöltje. Május eleje óta csökken a párt népszerűsége.

Két éve, 2019 nyarán esett meg először, hogy a németországi Zöldek népszerűsége megelőzte a kereszténydemokratákét. Ez a politikai korszakváltást sejtető előny akkor gyorsan elenyészett ugyan, de egy pillanatra újra feltűnt idén május elején azzal párhuzamosan, hogy a szavazópolgárok mind kevésbé hittek a CDU képességében a vírusválság menedzselésére. Kiszűrve az ingadozásokat a politikai árfolyam alakulásából, középtávon kirajzolódik, hogy a 2017-es választások alig 9 százalékáról egy évre rá 20 százalék fölé emelkedő Zöldek tartósan ezen a szinten maradtak, vagyis a legkisebb parlamenti pártból a második legnépszerűbb politikai erővé váltak. Ez a nyereség aligha választható el a környezetvédelem uralkodó témájától, amelyet legfeljebb az evolúció képes – egy apró mutáns révén – átmenetileg felülírni.

A Zöldek elsősorban azzal járultak hozzá a másodszor is felcsillanó remény meghiúsulásához, hogy Annalena Baerbockot jelölték a kancellári posztra. A pártot hagyományosan nő-férfi duó vezeti; az utóbbi szerepét jelenleg Robert Habeck tölti be. Mivel Németországot – legalábbis egyelőre – nem lehet párosban kormányozni, választani kellett közülük. Állítólag az történt, hogy ők ketten leültek, és szépen megbeszélték. Az eredményt Habeck jelentette be – ha hihetünk arckifejezésének, szívélyes örömmel. A párt jóváhagyta a döntést, amelyet egy legutóbbi közvélemény-kutatás szerint a németek 60 százaléka hibásnak tart.

 

Önmagukban kicsiny hibák

A „ladies first” nemes és követésre méltó gesztusa a zöld ethosz elengedhetetlen eleme. Csakhogy, ami a pártban dogma, nem feltétlenül egyezik az általános vélekedéssel. Márpedig a megfontoltan nyilatkozó, a képzettségének megfelelő filozófusi attitűdöt sem nélkülöző, némi túlzással államférfiúi bölcsességet sejtető Habeck az elmúlt években mindig népszerűbb volt a kívülről középszerűnek, fajsúlytalannak, a pártideológia fénymásolatának tűnő Baerbocknál, sőt előfordult, ami nem kis szó, hogy a népszerűségi listákon még Angela Merkelt is megelőzte. A nőpártiság dicséretes elve felülírta azt az ellenfelek számára támadási felületet kínáló szempontot is, hogy Habeck legalább tartományi miniszteri múltat tudhat maga mögött, míg Baerbock semmiféle kormányzati tapasztalattal nem rendelkezik.

De nem csak ezért kritizálták őt a médiában. Először is a bírálat tényén érdemes eltűnődni. Hiszen, ha hitelt adnánk a magyar szélsőjobb – más jobboldal persze nincs is hazánkban – lamentálásának az állítólag balliberális cenzúrának alávetett német médiáról, furcsállhatnánk, hogy a Zöldek kancellárjelöltje egyáltalán támadások célpontja lett. S még inkább érthetetlen lenne e helyzet, ha felidézzük az ismert felmérést, amely szerint az újság­írók körében tartott választáson a Zöldek nyernének. E jelenség abban leli magyarázatát, amit a cenzúra emlegetői rájuk jellemző módon el sem tudnak képzelni: egy jellegzetes vagy akár többségi álláspont nem jelent kizárólagosságot, nem számolja fel a véleménypluralizmust.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.