Moszkva magánya – A putyinizmus kudarca

  • Ara-Kovács Attila
  • 2014. december 10.

Külpol

Moszkva mára magára maradt. Szövetségesei nincsenek; a nemzetközi térben Putyin épp úgy áll, mint Orbán Litvániában, a hívatlanul megtekintett, dicstelen katonai szemlén.

Minthogy idén volt száz éve annak, hogy megindultak Európa népei egymás ellen az I. világháborúban, alighanem sokaknak eszébe jut számos kortárs párhuzam. Amiként korábban a militarista poroszokat és a Balkánra ácsingózó oroszokat nem akadályozták meg időben, hogy kifejlesszék harci potenciáljukat, létrehozzák szövetségeiket, s inkább kereskedtek velük, táplálva agresszív öntudatukat, úgy ma is sokaknak elsődleges a kereskedelem, s még csak nem is másodlagos, hanem bátran feláldozható mellékkörülmény a biztonság.

Angela Merkel német kancellár egy hasonló okfejtés nyomán jelentette be, hogy országa szakítani kíván azzal a politikával, mely a kereskedést Oroszországgal a nyugati szolidaritás elé helyezi, pedig közismert: ha valakiket keményen érint a Moszkvával szembeni embargó, azok épp a németek.

Merkel bejelentésére Ausztráliában került sor, a G20-ak idei csúcstalálkozóján (november 15-16.), s beszédének komoly szerepe lehetett abban, hogy Vlagyimir Putyin, érintve érezvén magán, viharos jelenetek közepette elhagyta a tanácskozás színhelyét.

Putyint minden bizonnyal meglephette a német pozíció gyökeres változása, hisz épp pár nappal a brisbane-i találkozó előtt még ekként nyilatkozott az ARD német tévécsatorna riporterének: „Nézze azokat a baráti viszonyokat, melyeket sikerült létrehoznunk Oroszország és Németország között az elmúlt tíz-tizenöt évben. Nem tudom, részünk lehetett-e egyáltalán hasonlókban korábban. Úgy gondolom, ez egy igen jó alap arra, hogy ne csak a két nemzet között fejlesszünk kiváló kapcsolatokat, hanem Oroszország és egész Európa között is, amivel hozzájárulhatunk globális szinten a viszonyok harmonizálásához. Kár lenne veszni hagyni mindezt.”

false

Csakhogy, amikor az interjút az ARD leadta, a német közvélemény már túl volt azon a sokkon, amit egy másik putyini megnyilatkozás okozott. Fiatal történészhallgatók előtt az orosz elnök nem csak kiállt a Molotov-Ribbentrop paktum mellett, mely hozzájárult, hogy Németország kirobbanthassa a második világháborút, Sztálinnak pedig joglapot adott ahhoz, hogy megszállja Kelet-Lengyelországot, illetve ismét bekebelezze a balti államokat. A német-orosz „barátság” eme nyomasztó történelmi emléke, a mai kelet-ukrajnai katonai agresszió ellenfényében épp elégséges a német politikai elit számára, hogy továbbtekintsen azon a horizonton, melyet egy-egy busásabb üzlet oly sokaknak eddig elfogadhatóvá tett. A németek a jelek szerint belátták: ahhoz, ami a Donyeck-medencében napjainkban zajlik, nem asszisztálhatnak tovább, mert a világ nagyon gyorsan ismét fejükre olvashatja majd, hogy semmit sem tanultak és semmit sem felejtettek gyászos történelmükből.

Az orosz érvelés azonban, melyet főként potenciális – nemzetközi szélsőjobboldali, illetve gazdasági – szövetségeseiknek címeznek gyakorta, s amely arra figyelmeztet: az oroszok túléltek már nagyobb csapásokat is, de a prosperitás hiányát aligha élheti túl a nyugati jóléti társadalom, egyre kevesebbeket téveszt meg. A kivétel ez alól a magyar miniszterelnök.

Emlékszünk még, az „illiberális állam” igéit hirdető tusnádfürdői beszédében Oroszországot a töretlenül fejlődő, így követendő példák közé sorolta, miközben tény: Oroszország termelékenysége évről évre csökken, idén éppenséggel elérheti a nullát, az ipar modernizációjára nincs miből költeni, a jóléti kiadásokat már jócskán lefaragták. Igaz, a katonai kiadások megemelkedtek, ám a büdzsé ebbéli fejezete inkább riasztó a Nyugat számára, semmint érv, hogy egy ilyen politikát – gazdasági ügyletekkel – kívülről életben tartson.

Ugyanakkor nemcsak gazdasági következményei elgondolkodtatók a putyinizmusnak, de politikája sem tűnik túlzottan sikeresnek. Mielőtt Oroszország megszállta volna a Krímet, illetve fegyverekkel és politikai buzdítással lázadásra inspirálta volna a Donyeck szeparatistáit, a negyvenöt milliós Ukrajna lakosainak még csak mintegy egyharmada támogatta az ország NATO-csatlakozását. Ma, azt követően, hogy Moszkva nyomása egyre leplezetlenül nehezedik Ukrajnára, a lakosságnak immáron bőven több mint a fele áhítozik tagja lenni a transzatlanti szövetségnek.

Hasonlóan kontraproduktív Moszkva offenzív politikája a Baltikum és Lengyelország felé. Következésképpen az ottani elitek összezártak, s ahogy a Kreml egyre távolodott Washingtontól, úgy erősödött bennük a transzatlanti szolidaritás.

Nem véletlen tehát, hogy Moszkva mára magára maradt. Tulajdonképpeni szövetségesei – leszámítva Európa pénzen vásárolt náci szimpátiáit – nincsenek; a nemzetközi térben Putyin épp azt az izoláltságot érezheti, mint amit Orbán is érzett Litvániában, azon a bizonyos, hívatlanul megtekintett, dicstelen katonai szemlén. De míg Putyinban fellázadt az önérzet, s dühödten távozott a G20-csúcsról a szemrehányások hallatán, Orbán maga utazott a pofonért Litvániáig.

A szerző a DK külpolitikai kabinetvezetője

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.