Ítélet a Biszku-perben – Hozott anyagból

  • narancs.hu
  • 2014. május 13.

Narancsblog

A mai tárgyaláson az ügyész egyebek mellett felbujtóként, aljas indokból és célból elkövetett, több emberen elkövetett emberölés háborús bűntettekkel vádolta Biszkut, s kérte a legsúlyosabb ítélet kiszabását.

Biszku Béla a párt ökle volt, az 1956 utáni megtorlások egyik kulcsfigurája. 1957–1961 között, a számos esetben halálbüntetéssel végződő perek idején belügyminiszterként szolgálta Kádár rendszerét, tagja volt a Magyar Szocialista Párt legszűkebb döntéshozó szervének, a politikai bizottságnak. Ennél jóval kevesebb is elég lenne, hogy történelmi szerepét az 1956-os forradalom vérbefojtói között jelöljük ki. Sőt azt is mondhatnánk, hogy Biszku utolsó gazember, aki politikai karrierjét az orosz tankoknak köszönheti, és pár éve hiába mondta bele a kamerába, hogy nem bánt meg semmit, attól csak még inkább hazaáruló.

false

 

Fotó: MTI – Marjai János

Mindezt elmondhatjuk, leírhatjuk, történelmi tényekkel is alátámaszthatjuk, a napnál is világosabbá tehetjük, ám ez édeskevés ahhoz, hogy Biszkut (vagy bárki mást) börtönbe küldjünk. Ahhoz konkrét vádakra, illetve bizonyítékokra van szükség, a történész ide nem elég, a „történelem ítélőszéke” meg különösen. Olyan ügyészi munkára van szükség, ami nem hagy kétséget a felől, hogy a megvádolt valóban elkövette azokat a bűnöket, amivel vádolják.

Biszku Béla ellen majd’ 25 évvel a rendszerváltás után indult ügyészségi nyomozás, miután feljelentette őt egy jobbikos képviselő, Szilágyi György. Korábban is feljelentették, nem egyszer, ám akkor nem történt semmi. Szilágyi jelen feljelentése a Biszku belügyminisztersége idején elkövetett megtorlásokra vonatkozott, ám ez ügyben még mindig nyomoz az ügyészség. Ellenben – csak úgy, a semmiből – mégis került egy vádirat, melynek legfontosabb eleme az (a per vádiratával, előzményeivel e heti nyomtatott kiadásunkban foglalkozunk részletesen), hogy Biszku 1956 végén, az MSZMP Ideiglenes Intéző Bizottságának tagjaként közreműködött a karhatalom („pufajkások”) létrehozásában, közvetlenül irányította annak vezető testületét, a katonai tanácsot, és olyan célokat tűzött ki, melyet a karhatalmi erők végrehajtottak. Egyebek mellett ilyen volt az 1956. december 6-án, a Nyugati pályaudvarnál, illetve két nappal később, Salgótarjánban leadott sortűz is, melyben közel ötvenen – köztük nők és gyerekek – lelték halálukat.

1956 decemberében nemcsak Budapesten és Salgótarjánban voltak sortüzek, ám e két eset nyomán születtek jogerős ítéletek 1996-ban, illetve 2001-ben. Noha eltelt 13, illetve 18 év, az ügyészség anyagában sok újdonságot nem találunk, a vádiratban e korábbi ítéletek léptek elő bizonyítékká. Mindez elsősorban azért aggályos, mert azt a látszatot kelti, hogy az ügyészségnek mindennél fontosabb volt a gyorsaság, az tudniillik, hogy a 93 éves Biszkut még életében bíróság elé állítsák.

A mai tárgyaláson az ügyész egyebek mellett felbujtóként, aljas indokból és célból elkövetett, több emberen elkövetett emberölés háborús bűntettekkel vádolta Biszkut, s kérte a legsúlyosabb ítélet kiszabását. Tette ezt annak ellenére, hogy perbeszédében elismerte, az nem bizonyítható, hogy a vádlott (vagy az Ideiglenes Intéző Bizottság bármely tagja) tűzparancsot adott volna ki. „De ennek nincs is jelentősége! – tette hozzá –, mivel a sortüzet végrehajtó karhatalmisták »ideológiai tűzparancsot« kaptak, ami azt az érzetet nyújthatta, hogy lőhetnek akár békés tüntetőkre.”

Noha a védelem épp a korábbi sortűz perek anyagára támaszkodva jelentette ki, hogy a salgótarjáni esemény idején a karhatalom a központi utasításokat semmibe vevő szabadcsapatként működött, a Nyugati pályaudvarnál történtek esetében pedig nincs arról jogerős ítélet, hogy bárki is a tömegbe lőtt volna, a bíróság inkább az ügyészi a gondolatmenetet fogadta el, és ítélte el Biszkut első fokon, 5 év 6 hónapi börtönbüntetésre. Mindezt Biszku 1956-ban, az Ideiglenes Intéző Bizottságban tett (kemény, ám konkrétumokat nem tartalmazó) kijelentéseire, illetve a salgótarjáni sortűz egykori ítéletére támaszkodva. Noha a vádirat csak két sortüzet említ, a bíró az ítélet indoklásában még arra is kitért, hogy a sortűz akkoriban „nem volt elszigetelt jelenség”.

Ezek után nehéz bizonyítani, hogy ez a bírósági ügymenet más célt is szolgált volna a vádlott mielőbbi, és akár megfelelő bizonyítékok nélküli megbüntetésén kívül. Biszku valódi disznóságai továbbra is homályban maradtak, viszont olyan háborús bűncselekményekért ítélték el, amelyeket nem sikerült minden kétséget kizáróan rábizonyítani.

Az a kérdés, hogy számít-e mindez? Mit is mondott Lázár János 2013. október 23-án? Azt, hogy „ha most nem, akkor már sohasem szolgáltatnak igazságot”. Ezek szerint elég Biszkut a rács mögött látni, a többit meg ne bolygassuk? Csakhogy Lázár még azt is mondta, hogy „a Biszku-per csak az első ilyen ügy”. Ki lesz a következő?

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.