"Olvasói levelek" - Cyber hírek

  • .
  • 2009. október 22.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2009. október 1. Kedves MaNcs, érdeklődéssel olvastam "A világ leghosszabb hídja" című ismertetésüket.
A 40 km-esre tervezett híd Katar és Bahrein között épül, s a szöveg szerint a 4,5 órás autóutat 30-40 percre fogja lerövidíteni. Nem derül ki az írásból, hogy az első adat a kompközlekedés ideje, netán a Szaúd-Arábián át történő, a Bahreini-öblöt megkerülő megközelítés tart eddig, hiszen Bahrein sziget - habár erről a cikk nem tud, ahogy arról sem, hogy ebből az országból, Al Khubar város felől 24 km hosszú híd vezet Bahreinre. A cikk végén pedig azt olvasom, hogy egyesek szerint a világ leghosszabb hídja az 54 km-es thaiföldi Bang Na Expressway, "bár az technikailag nem híd, hanem viadukt, hiszen nem víz felett halad".

Ezt a megkülönböztetést nem tudom elfogadni. Az értelmező szótár szerint: viadukt = völgyhíd, vagy szakadék felett átívelő híd, a hétköznapi szóhasználat is ezt igazolja. A latin eredetű kifejezés szó szerint útátvezetést jelent (azaz hidat), semmi nem utal arra, hogy van-e szerepe annak, folyik-e víz alatta. A viadukt végül is nem külön kategória, minden viadukt híd (bár fordítva ez nem igaz). Azt sem tudom mit ért a szerző azon, hogy "technikailag nem híd". Természetesen nem ugyanaz a műszaki feladat a Dunát, vagy mondjuk egy pályaudvart keresztező hidat építeni, de a lényegük nem sokban különbözik. Egyébként úgy gondolom, a legtöbb viadukt alatt mégiscsak folyik valami. A Bang Na Expressway egyébként 1998-2000 között épült, lényegében egy hatsávos magasút Bangkokban, 42 m-es nyílásokkal. A Pontchartrain-tó New Orleans és Lewisburg közötti két hídja közül az első 1956-ban, a második 1969-ben készült el, hosszuk 38 352, illetve 38 422 m.

Fábri Ferenc

Figyelmébe ajánljuk