Kovács Dániel

Országunkat egy sztárért!

A Bécsi utcai beruházásról

  • Kovács Dániel
  • 2010. július 22.

Publicisztika

Everything today is thoroughly modern, everything today is starting to go - énekli Julie Andrews a magyarul Ízig-vérig modern Millie címmel bemutatott 1967-es musicalben. Az 1922-ben játszódó történetben Andrews, azaz Millie loknis szürke verébként sétál a város utcáin, amíg észbe nem kap, és át nem vedlik rövid szoknyás, bubifrizurás emancipált nővé. A Duna királynője napjainkban a Millie-éhez hasonló változáson megy keresztül - bár a folyamat nélkülözi az amerikai zenés darabok önfeledt csacskaságát, és inkább emlékeztet szatírára.

Az elmúlt fél évtized Budapesten az uniós forrásokról és a nagy közberuházásokról szólt; miközben a problémák gyökerét jelentő alapvető koncepciótlanságra és a széttagolt önkormányzati rendszerből eredő kompetenciaproblémákra nem találtunk megoldást. A tőkeerős magánberuházók viszont mind biztosabban állnak a közszféra problémahegyein, össze-összekapaszkodva a politikával - erre jó példa a budapesti V. kerületi Bécsi utca esete. Az utcába tervezett új beruházás körül a rendszerváltás utáni Budapest legkomolyabb építészeti polémiája kezd kibontakozni. Van itt valódi sztárépítész, tőkeerős beruházó, közönségcsalogató köztér és új landmark - mégis kevesen örülnek. Mindez ugyanis öt történelmi épület bontásával járna.

Házak, amik mennek

A történet valamikor 2008-ban kezdődött a nyilvánosság számára, amikor az V. kerület tizenegy ház védettségének törlését kezdeményezte a Fővárosi Közgyűlésben (lásd: Utcát vegyenek!, Magyar Narancs, 2008. október 23.). Akkor elutasítás volt a válasz. A kerület és a főváros másfél évig kóstolgatta egymást, majd idén áprilisban újra előkerült az ügy, már csak három házzal. Végül is egynek sikerült megszüntetni a védettségét: a brit nagykövetséggel szemben álló Harmincad utca 3.-nak (Bécsi u. 10.). A döntéshez a Fővárosi Közgyűlésben egyetértett a nemzet java: a Fidesz és az MSZP (Gy. Németh Erzsébet kivételével) egységesen a védettség törlésére szavazott. Az egyszavazatnyi többséggel megszületett döntést pártjával szembehelyezkedve egy SZDSZ-es képviselő is támogatta: Z. Halmágyi Judit, aki a Fashion Streeten álló, példásan felújított és 2008-ban Pro Architectura-díjjal elismert Deák Palota egyik tervezője. A Deák Palota beruházója az Immobilia Kft.-n keresztül az a Csipak Acquisitions, amely összesen négy házat birtokol a Bécsi utca páros oldalán - köztük a védettségét a közgyűlés határozata értelmében elvesztő 10-es számút.

Az ügy újabb fordulatát az elmúlt hetek hozták, amikor kiderült, hogy Csipak Péter cége az utca Kristóf tér - Harmincad utca közötti szakaszára új beépítést tervez 145 millió euróért, a meglévő öt ház bontásával. A tervek elkészítésére a londoni Foster + Partners kapott megbízást, amelynél nagyobb sztárt ma nehezen lelni az építészet világában. Igaz, a sztárstátusz azzal is jár, hogy a több száz fős iroda afféle "tervgyárként" az űrkikötőtől a viaduktig mindennel foglalkozik, a minőséget értelemszerűen a fizetőképes perspektíváknak tartogatva - de ettől még remélhetnénk a legjobbakat.

Május végére a tervek az Országos Tervtanács elé kerültek. A Rogán Antal helyszíni kortesbeszédétől és az építésziroda nevétől elbódult tanács két nem és két tartózkodás mellett engedélyezésre javasolta a tervet: az öt ház bontására igennel voksolt többek közt Ráday Mihály, aki a történelmi városkép védelmében legutóbb a Szépművészeti Múzeum bővítése ellen indított sajtóhadjáratot, Finta József építész és Z. Halmágyi Judit, aki a főváros városfejlesztési és városképvédelmi bizottságának képviseletében az Országos Tervtanácsnak is tagja.

Az öt épületből kettő teljesen átlagos pesti bérház a 19. század végéről, igaz, jegyzett építészek, a földművelésügyi minisztérium Kossuth téri épületéről ismert Bukovics Gyula és Kallina Mór munkái. (Utóbbi tervezte azt a budavári Honvéd Főparancsnokságot, amelynek kétszintnyi csonkjához foggal-körömmel ragaszkodik a mindenkori kulturális kormányzat és az örökségvédelmi szervek.) Időrendben haladva a következő ház a Bécsi utca 10.: a Kármán Aladár és Ullman Gyula tervei alapján 1909-ben emelt épület sajátos építészeti részletei okán megérdemelte ugyan az (elvesztett) védettséget, de nem több a század eleji ingatlanspekuláció érdekes emlékénél. Alsó szintjein működött Fischer Simon nagyáruháza, Budapesten állítólag az elsők között - ezt a tényt azonban csak az utóbbi időben, a védettség körüli vitákban derítette ki a városvédő sajtó.

Kultúrtörténetileg izgalmasabb a Bécsi és a Deák Ferenc utca sarkán álló 6. számú épület. A ma jelentéktelenségével tüntető homlokzat 1949-re készült el a Nehézipari Épülettervező Iroda számára, majd az ország egyik legjelentősebb építészműhelye, az Iparterv székháza lett. Emléktáblára az érdemesíti, hogy itt rendezhette meg első jelentős kiállításait az a képzőművészeti tömörülés, amely aztán a házról kapta az Iparterv-csoport nevet. A 11 tag között találjuk az akkori neoavantgárd mára jól csengő neveit: Keserü Ilona, Tót Endre, Bak Imre, Nádler István, Hencze Tamás és még sorolhatnánk - nem csoda, hogy második kiállításukat 1969 októberében pár nap után bezáratta a lektorátus.

A csákányra váró épületek közül a legjelentősebb az 1964-re a vegyipari termékek külkereskedelmével foglalkozó Chemolimpex számára épült, de évtizedek óta az OTP által lakott irodaház. Terveit 1960 körül rajzolta meg a szomszédban dolgozó Gulyás Zoltán, a házat felépülte után évtizedekig mutogatták büszkén az érkező ifjoncoknak az Iparterv ablakából. A látszat és a korszakkal szembeni előítéletek félrevezetnek, nem egyszerű házgyári panelblokkról van szó: innovatív térkezelésével és az utcába fényt engedő tömegével, szalagablakos homlokzatával a korszak igényeihez mérten szabad szellemű és flexibilis alaprajzával a "Chemol" mérföldkövet jelentett a hazai irodaház-építészetben, a kortársaknak a menő skandináv építészet hazai visszhangját, az utódoknak pedig igazodási pontot - évtizedekig. Az OTP a rendszerváltás körül átépíttette a házat, számos értékétől megfosztotta, majd 2009 végén eladásra hirdette meg, tudomásunk szerint egyelőre sikertelenül.

A ház, ami jön

Persze ennyi történelmi értéket bármely belvárosi házról össze lehet kaparni; nézzük, mi kerülne a mérleg másik serpenyőjébe! Az öt ház helyére tervezett komplexum építészeti kvalitásairól, sztárépítész ide vagy oda, egyelőre nem ildomos nyilatkozni, hiszen a látványtervek nem véglegesek. Igaz, a megadott paraméterek fényében a meglehetősen masszív tömeg nem is változhat sokat. Legyünk rosszmájúak: a 44 ezer négyzetméteres alapterület a WestEnd negyedének felel meg, ehhez járul háromezer négyzetméternyi, mozgólépcsőn megközelíthető nyilvános tetőkert, ahová az építtető "a Gödörbe járó fiatalokat és sakkozó nyugdíjasokat" vizionál. A teljes terület alá 320 férőhelyes mélygarázs kerül, lehajtókkal a Szervita és az Erzsébet téren. A telekösszevonások miatt megváltozó magassági korlát lehetővé teszi, hogy a párkányszint fölé egy négyemeletes szálloda kerüljön, "léghajóként" ellebegve a Deák Ferenc utcával párhuzamosan.

Az épületek értékei mellett a beruházást ellenzők legfőbb érve, hogy elvesznek a Belvárosban eddig alapvető igazodási pontot jelentő, középkori eredetű telekhatárok. A Foster-terv nemcsak a meglévő öt telket vonja össze, de a mélyszinteken alulról és a Bécsi utca felett átívelő szállodával felülről a közteret is kisajátítja - ráadásul ide is kiterjesztve a megnövelt beépítési korlátot. Finoman szólva is megkérdőjelezhető gesztus. A bontások kérdésében Csipak Péter a meglévő házak kihasználatlanságára és lepusztultságára hivatkozik - ami, tekintve, hogy ő a tulajdonos, sajátos érv. A szomszédos Fashion Street esetében épp a meglévő épületek rehabilitációjával sikerült hívogató környezetet teremteni. A Bécsi utca ráadásul a kerület sikersztorijaként kommunikált "új főutca" része, amit nemcsak az építkezés tenne pár évre használhatatlanná, de a 320 férőhelyes mélygarázs a forgalomcsillapított, élhető Belváros illúzióját is romba dönti.

A civilek közül sokan kételkednek a majdani tetőkert nyilvános használatában is - ami az Eiffel tér, a Párizsi Nagy Áruház soha meg nem nyitott tetőszintje vagy a Vörösmarty téri irodaház aulája nyomán jogosnak tűnik. Ezzel együtt is kérdéses, hogy megfelelő ellentételezés-e a Belváros közepének feltúrásáért és öt ház lebontásáért a hetven méter hosszú, alig használt Harmincad utca újrakövezése - amint azt Rogán Antal büszkén bejelentette. A jelenleg hat-hét szintes házsor helyére kerülő 13 szintes tömb pedig közelebbről és távolabbról is új, és nem feltétlenül kellemes hangsúly a városképben - gondoljunk csak a szomszédos épületek megmagasítandó kéményeire.

Hagyományőrzők

A tervtanácson elhangzottak hatására a tervezők megígérték: a Gulyás-házat kortárs műemlékként kezelve megpróbálják a komplexumba illeszteni. A nehezen teljesíthető és még nehezebben számon kérhető ígéret dacára a diskurzus azóta kiterebélyesedett. Öt Ybl-díjas építész felhívására aláírásgyűjtés indult a tervek ellen, a Facebookon pedig "Mentsük meg a lebontástól a belvárosi Bécsi utca műemlék jellegű épületeit!" címmel szerveztek csoportot. Ez a második magyar építészeti ügy a legnagyobb közösségi portálon, a Szépművészeti Múzeumot siratók taglétszámát azonban a Bécsi utcaiak gyorsan túlszárnyalták. Itt ugyanis az (elsősorban a városszerkezetért és a Gulyás-házért aggódó) építész-szakma, valamint a historizáló utcaképet féltő civilek együtt protestálnak: csatlakozott a csoporthoz például Budapest két volt főépítésze, Schneller István és Beleznay Éva, sőt politikus is feltűnt - Kukorelly Endre személyében. A beruházó oldalán eddig kevesen álltak ki, köztük a sztárépítészet iránti elkötelezettségéről ismert Bojár Iván András kritikus, Cselovszki Zoltán, az V. kerület főépítésze, valamint Fegyverneky Sándor országos főépítész, aki a Kossuth rádióban szögezte le: továbbra is elfogadhatónak tartja a projekt alapelvét, azaz az öt telek egybevonásával emelhető új tömböt. Kálmán Ernő, a Magyar Építőművészek Szövetségének elnöke és a Budapesti Építész Kamara azonban már a döntés átgondolását javasolja - amire a végleges tervek bemutatásakor lesz is alkalom.

A lokálisnak tűnő vita valójában fontos kérdéseket vet föl. Milyen hatással lesz a tervtanács és az országos főépítész helyzetére, ha az ellenmozgalom eléri a céljait? Létrejöhet-e az a szabályozás, amely egy ilyen léptékű beruházásnál és ilyen jelentőségű helyszínnél nemcsak a tervezési-építési folyamat transzparens voltát, de akár a nyílt építészeti tervpályázatot is előírja, hogy a köz ne csak az engedélyezés előtti pillanatban értesüljön a tervekről? Lesz-e változás a helyi védettség szabályozásában, amely, mint láttuk, némi szívóssággal eltöröltethető? És ami talán hosszú távon a legfontosabb lehet: kiterebélyesedik-e az apellátából egy lobbiképes, a civil és a szakmai szférát összefogó kezdeményezés, amely az inkompetensnek bizonyuló állami örökségvédelmi szervek helyett saját kezébe veszi a 20. századi épített örökség ügyét?

Bár félő, hogy a hegyek maradnak az egérszülésnél, a közeljövő tartogathat még meglepetéseket. Valószínű forgatókönyvnek tűnik, hogy a beruházó nagyvonalú gesztussal épen hagyja a Chemolt, amelynek egyébként sem tulajdonosa, a sztáriroda pedig megelégszik egy háromteleknyi épülettel. Nem egyszerű ez a modern világ, a cikk elején idézett jelenetben Millie-nek is meggyűlik vele a baja: hiába szerez be egy, a kor nőideáljához illő deszkaalakot biztosító melltartót, ékességei egy idő után nem bírják a ketrecet, és a környezet őszinte megdöbbenésére kiszabadulnak. A kérdés csak az, hogy - e botcsinálta metaforát Budapestre vetítve - Millie idomai a polgárok indulatait vagy a beruházói lehetőségeket jelképezik-e.

 

A szerző a hg.hu főszerkesztője.


Cikkünk a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Narancs közti együttműködésben, a KÉK, illetve az NKA megítélt támogatása mellett jött létre.(kek.org.hu)

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?