Az egyrészt-másrészt politizálás csapdája

  • Mikecz Dániel
  • 2016. január 14.

Liberális szemmel – Republikon

A menekültválság kiteljesedése után fél évvel sem kap érthető, könnyen kommunikálható választ se a magyar, se az európai közvélemény a baloldali politikusoktól arra nézve, hogy mi lehet a hatékony és kivitelezhető intézkedés.

A politikai elemzők jól tudják, hogy az újságírók és olvasóik sem szeretik az egyrészt-másrészt magyarázatokat. Világos esélyekről, kiforrt “forgatókönyvekről”, az érdekek és motivációk hátteréről szeretnek hallani,  nem az egymásnak is ellentmondó értelmezések számbavételéről. Ez érthető a szerkesztőségek részéről, az elemzőknek azonban vigyázniuk kell arra, hogy hitelességük megőrzése érdekében ne bocsátkozzanak túlzó jóslatokba. Bár a differenciált megértéshez szükség van arra, hogy a megfelelő kontextusba helyezzük az eseményeket, ennek a terepe nem minden esetben a napi események gyors kommentálására szakosodott rovatok. Az online sajtó által diktált roham és a magyar médiumok forráshiánya miatt sajnálatos módon viszonylag kevés mód van a politikai, társadalmi események mélyebb, a tudományos eredményeket is népszerűsítő elemzésére, bemutatására. Ez utóbbi éppen azért is lenne fontos, hogy az olvasók a gyors, napi elemzéseket is hozzá tudják kötni a hosszabb távú politikai folyamatokhoz.

false

Amit a politikai elemzők se nagyon engedhetnek meg maguknak, azt a politikusoknak főleg nem nézi el a közvélemény. A politikusnak cselekednie kell, hiszen a politika a cselekvésről szól. Aki nem képes felmutatni, hogy ha felhatalmazással bír, akkor hajlandó és képes cselekedni, az a politikus vagy politikai erő teljesen érthető módon veszíti el a választók támogatását. Ezzel tisztában vannak a magyar politikusok is, hiszen még a jelenleg gyengén teljesítő baloldali ellenzéki politikusok mögött is több évtizedes politikai tapasztalat van. A probléma akkor jelenik meg, ha valóban olyan összetett társadalmi jelenségekről van szó, mint amilyen a menekültválság. A válság megjelenése és kiteljesedése után fél évvel sem kap érthető, könnyen kommunikálható választ se a magyar, se az európai közvélemény a baloldali politikusoktól arra nézve, hogy mi lehet a konzekvens, hatékony és kivitelezhető intézkedés azon túl, hogy közös, európai megoldásra van szükség.

A társadalomtudományokban régóta folyik a struktúra kontra ágens vita. Ennek lényege, hogy a struktúrák, mint pl. a gazdasági környezet, a településszerkezet vagy éppen a politikai intézmények befolyásolják-e az egyének viselkedését, avagy azok képesek autonóm módon cselekedni és így akár alakítani is a struktúrákat. Megengedhető leegyszerűsítéssel a struktúra determináló szerepét hangsúlyozó elméletek inkább a baloldali gondolkodáshoz, míg az ágensek, azaz a kitüntetett cselekvők, mint a politikai vezérek jelentőségét kiemelő elméletek a jobboldali hagyományhoz köthetőek.

false

Ennek jelentősége nem kizárólag az, hogy mi befolyásolja az egyén viselkedését, hanem ennek folyományaként az a kérdés, hogy mi vagy ki tehető felelőssé. Azért szegény valaki, mert a társadalom intézményei nem teszik lehetővé a felemelkedést, vagy gyenge teljesítménye nyomán nem volt képes kitörni? A politikai vitákban természetesen nem zárják ki egymást ezek az érvek, de észlelhetőek az eltérő hangsúlyok. A strukturális, környezeti hatásokat firtató politikai válaszok ugyanakkor természetüknél fogva sokkal összetettebbek. Ezen oknál fogva pedig nehezebben kommunikálhatóak, különösen egy olyan országban, ahol a történelemtanításban is elsősorban az ágensek és nem a struktúrák szerepét emelik ki. A politika ráadásul gyors megoldásokat sürget, a struktúrák átalakítása ugyanakkor sokkal hosszadalmasabb folyamat. Ki kell tiltani a viselkedni nem tudó menekülteket, vagy úgy kell alakítani az oktatási rendszert, hogy minél sikeresebben integrálódjanak?

A mélyebb társadalmi összefüggések számbavétele nélkül nem lehetséges felelős hosszú távú szakpolitika megalkotása. A struktúra szerepét kiemelő baloldali politizálási hagyomány azonban helyzeti hátrányban van az egyén felelősségét firtató jobboldallal szemben, különösen a gyors reakciót igénylő kommunikációs térben. Az egyrészt-másrészt politizálást el kell kerülni, mert ez óhatatlanul maszatolásnak tűnik a választók szemében. Elkerülhetetlen tehát azoknak a szellemi kapacitásoknak a mozgósítása, amelyek segítségével fél év után meg lehet fogalmazni cselekvési tervet egy olyan jelentős politikai ügyben, mint amilyen a menekültválság is.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.