Biológiai fegyverrel ölhették meg Pablo Nerudát

  • narancs.hu
  • 2023. február 14.

Külpol

A nemzetközi igazságügyi szakértőkből álló testület vizsgálatáról a költő unokaöccse számolt be.

Egy nemzetközi igazságügyi szakértőkből álló testület megállapította, hogy Pablo Neruda chilei költőt megmérgezték. Legalábbis ezt állítja a költő unokaöccse, Rodolfo Reyes, aki hétfőn az EFE spanyol hírügynökségnek beszélt a vizsgálat részleteiről – írja a hvg.hu.

Reyes beszámolója szerint a szakértők arra jutottak, hogy

a Neruda testében talált Clostridium botulinum baktériumot beinjekciózták.

A költő unokaöccse az El País-nak azt mondta, látta a szakértői jelentéseket, amelyek alátámasztják, a Chilei Kommunista Párt érvelését, miszerint a baktériumot „biológiai fegyverként fecskendezték be", vagyis Nerudát megmérgezték.

A baktériumot Neruda felső zápfogában és csontjaiban találták meg még 2017-ben, ám nem volt ismert, hogy az endogén vagy exogén, azaz belső vagy külső eredetű volt-e. Reyes elmondat: „Most bebizonyosodott, hogy endogén volt, és hogy befecskendezték vagy oda helyezték,” az erős méreg pedig idegrendszeri bénulást és halált okozhat.

Neruda 1973. szeptember 23-án halt meg, 12 nappal a puccs után, amely megdöntötte Salvador Allende akkori chilei elnököt, és Augusto Pinochet tábornokot juttatta hatalomra. Halálának okát több mint 10 éve vizsgálják. Korábban úgy gondolták, prosztatarákban halt meg, ám 2017-ben egy vizsgálat a Clostridium botulinum nevű toxint mutatta ki maradványaiban. Az újabb vizsgálatok január óta tartanak, amelyek során azt próbálják kideríteni, endogén vagy exogén eredetű volt-e a toxin.

Törvényszéki szakértők egyelőre nem nyilatkozhattak a megállapításaikról, mivel a vizsgálatot Chile korábbi igazságszolgáltatási rendszere folytatja, amely még mindig titkosítja az ügyeket, beleértve a Pinochet-diktatúra idején elkövetett emberi jogi jogsértésekkel kapcsolatos folyamatban lévő vizsgálatokat is.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.