Színház

Hófehér és vérpiros

Péter Kata

  • - deres -
  • 2012. augusztus 6.

Színház

Bejön hófehér menyasszonyi ruhában, és befekszik egy hófehér zongorába. De a szíve, az bizony vérpiros. Ő Péter Kata, a hatodik vallomás az AlkalMáté Truppból. Vallomás tőle és róla: ez a tétje a 2003-ban végzett Máté-osztály nyári zsámbéki sorozatának, amely sorra veszi az egykori osztálytársakat, és mindből előadást készít, évente egyet. Általában könnyedet, lazát, örömzenéset. És idén valamivel többet is: kitárulkozót, bátrat, gyomorszorítót. Egy nőről, akit a sárkány különféle formákban kísért élete során.

Jordán Adél, Péter Kata


Jordán Adél, Péter Kata

Fotó: theater.hu fotó – Ilovszky Béla

Az előadás a mesék dramaturgiáján halad, ahol a királylány szó szerint szíveket perzsel, és vassal vértezi fel magát a fényes palotájú Színművészeti előtt; ahol egy családi átok hetedíziglen megrontja a vérvonalat, és páros ujjú patások harmatlevet szürcsölgetnek ideológiai viták alatt; ahol a sárkányok legalább szerdánként nem rabolnak királylányokat. De kijut a görbe tükörből a szakmának is, amely ezúttal megszemélyesítve áll előttünk (Dömötör András), miközben skizoid módon magának oszt díjakat, fiatal színésznőket skatulyáz be ránézésre, a politika kutyájává válik, pedig 89 óta nem is nagyon gondol magáról semmit.

Az egykori osztálytársak pedig menyasszonyok és vőlegények, királylányok és hercegek fehér lovon, alakmások és vallatók (vö. Mészáros Máté és Gál Kristóf remek Párnaember-rájátszása). Egy csapat, amit – és amire – jó figyelni. Ha feltesszük, hogy minden egyes nyár újabb lehetőség arra, hogy megmutassák, mennyire is van tele az a pohár, hát idén fenékig ürítették a jót, a rosszat. A címszereplővel együtt. Hazafelé telihold volt Zsámbék felett. Kerek volt és hidegrázós, mint az este.

Zsámbéki Színházi Bázis, augusztus 2.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.