kulthírek

  • .
  • 2007. február 15.

Trafik

kulthírek
IKON AZ INDEXBEN Néhány hónapja melléklettel jelenik meg a budapesti kiállítások ingyenes programfüzete, az Index (nem összekeverendő az ugyanilyen nevű hírportállal): a Link című, s egyébként perforáció mentén külön is választható melléklet legfrissebb számában részletek olvashatók abból a kerekasztal-beszélgetésből, melyet az ikOn hetedik születésnapja alkalmából rendeztek januárban, a Műcsarnokban a hazai art szcéna alternatív intézményeiről. Az ikOn folyamatosan frissített online adatbázisában a következő hatvan nap képzőművészeti eseményeiről található információ (ikon.hu).

MOOG: IRÁNY AMERIKA Február végén indul első, hathetes amerikai turnéjára a Moog: a mintegy harminc fellépésből álló körút március közepén ér a texasi Austinba, ahol az amerikai zeneipar egyik legfontosabb tehetségkutató rendezvénye, a South By Southwest ezernyi fellépője között próbál szerencsét a magyar zenekar. Ehhez hátteret jelent az áprilisban megjelenő, Sold For Tomorrow album, melynek egyik dala, az Everybody Wants egy rövid cikk társaságában felkerült a Spin magazin honlapjára (http://www.spin.com/mp3/2007/01/070129_themoog/).

ARTPOOL: JÓ ÉS ROSSZ Befejeződött az Artpool Művészetkutató Központ VHS videóarchívumának digitalizálása: a keresővel ellátott új honlapon (artpool.hu) megtalálható a kb. 800 DVD-re átírt anyagok listája. A közelgő Budapesti Tavaszi Fesztivál idején Tamkó Sirató Károly hommage-kiállítás nyílik az Artpool P60-ban, a Szépművészeti Múzeum grafikai termében pedig reprezentatív válogatás látható majd az Artpool művészbélyeg-gyűjteményéből. A jó hírek mellett van azonban aggasztó is: az Oktatási és Kulturális Minisztérium idén 70 százalékkal, vagyis 10 millió forinttal csökkentette az intézmény támogatását. Emiatt márciustól - remélhetőleg csak ideiglenesen - megszűnik a heti kétszeri nyilvános kutatási lehetőség (ez nem érinti a már befogadott kutatási projekteket). Akárcsak 2005-ben, az Artpool újra a túlélésért küzd.

GRAMMY: A NYERTESEK Bár egyetlen kategóriában sem volt érdekelt, az 1984 után most, egy turné kedvéért újra összeállt Police nyitotta a 49. Grammy-díj-átadó ceremóniát Los Angelesben. Az est fő nyertese a Dixie Chicks: a countrytriót öt kategóriában jelölték, s mind az öt díjat, köztük a legfontosabbakat - az év albuma (Taking the Long Way) és dala (Not Ready to Make Nice) - meg is kapták. Négy díjat hozott a Red Hot Chili Peppers számára a Stadium Arcadium, Mary J. Blige pedig három díjat kapott a The Breakthrough jóvoltából. Az év felfedezettjének járó "új művész" elismerést Carrie Underwood neve mellé írhatjuk be. S még néhány a száznál több kategória nyertesei közül: rapalbum: Ludacris: Release Therapy; alternatív zenei album: Gnarls Barkley: St. Elsewhere; dance-lemez: Justin Timberlake and Timbaland: Sexy Back; hagyományos bluesalbum: Ike Turner: Risin' With the Blues; kortárs dzsesszalbum: Bela Fleck and the Flecktones: The Hidden Land; tradicionális folk album: Bruce Springsteen: We Shall Overcome - the Seeger Sessions; reggae-album: Ziggy Marley: Love Is My Religion; kortárs világzenei album: Klezmatics: Wonder Wheel; klasszikus album: San Francisco Symphony Orch.:, vez.: Michael Tilson Thomas: Mahler: Symphony No. 7.

WORLD PRESS PHOTO: MAGYAR DÍJ Egyetlen jó következménye már kétségtelenül van a tavaly őszi budapesti zavargásoknak: Szigetváry Zsolt, az MTI munkatársa ekkor készített sorozatával első díjat nyert a 2006-os World Press Photo általános hírkép kategóriájában. A nemzetközi pályázatra 124 ország ország 4460 sajtófotósa 78 ezer képet adott be. A különböző kategóriákban az Associated Press fotósai hat, a Reuters munkatársai öt, a Getty Images fotóriporterei négy díjat nyertek. A díjakat áprilisban adják át Amszterdamban.

FILMSZEMLE: ÖVÉK A PÁLMA Múlt heti lapzártánk után osztották ki a korábbi évekhez képest részben új kategóriákba sorolt díjakat a 38. Magyar Filmszemlén. A legjobb szerzői filmnek Bollók Csaba Iszka utazása című alkotását, a legjobb műfaji filmnek pedig Rohonyi Gábor Konyec című vígjátékát találta a zsűri. A legjobb rendező díját Szász Jánosnak ítélték az Ópium - Egy elmebeteg nő naplója elkészítéséért. Ennek operőre, Máthé Tibor is nyert, akárcsak a Kamondi Zoltán rendezte Dolina alkotóközössége, a látványvilágért (díszlet: Árvai György, jelmez: Szűcs Edit, Breckl János, operatőr: Medvigy Gábor). A legjobb alakításokat Kovács Kata (Mészáros Péter: Kythera) és Zsótér Sándor (Maár Gyula: Töredék) nyújtotta. Elsőfilmesként a Boldog új élet rendezője, Bogdán Árpád nyert, kisjátékfilmesként Nemes Jeles László a Türelem, kísérleti filmesként Nicolaus Myslicki az Álszent, dokumentaristaként Kincses Réka a Balkán bajnok, tudományos ismeretterjesztőként pedig Kóthy Judit és Topits Judit a Forró ősz a hidegháborúban elismeréseként.

IMELDA DALAI A tavalyi, ausztráliai ősbemutató után a New York-i Carnegie Hall közönsége is megismerkedhetett David Byrne új művével: az egykori Talking Heads vezetője a brit Norman Cook (azaz Fatboy Slim) közreműködésével operát írt Here Lies Love címmel Imelda Marcos életéről, akinek férje, Ferdinand Marcos 1965-86 között a Fülöp-szigetek államfője volt. A darabot koncertszerűen, multimédiás körítéssel adták elő, Imelda dalait a filippínó Joan Almedilla énekelte. Imelda szépségkirálynőként lett first lady, s az elnöki pár Byrne szavai szerint afféle John és Jacqueline Kennedynek számított hazájában. Az extravaganciájáról közismert hölgy szívesen ruccant át New York fényes diszkójába, a Studio 54-be, nem véletlen, hogy a Here Lies Love zenéje erős diszkós hatásokat mutat (a cím három szavát egyébként Imelda fogalmazta - saját sírfeliratának).

SÁRKÁNYÖLÕK Punkruhás fiatalok vascsövekkel rongálták meg Barcelona egyik legismertebb, s az UNESCO világörökségi listáján szereplő műemlékét, az Antoni Gaudí tervezte Güell-park bejáratát védő, színes mozaikborítású sárkányt. A rendőrség egy 22 éves férfit őrizetbe vett.

Figyelmébe ajánljuk