kulthírek

  • .
  • 2011. június 2.

Trafik

KÖNYVHÉT 116 kiadó 385 újdonságot kínál a 82. Ünnepi Könyvhét és a 10.
Gyermekkönyvnapok alkalmából június 2-6. között. A budapesti Vörösmarty téren Tóth Krisztina nyitja meg a rendezvényt, Kolozsvárott pedig - ahol ezúttal első alkalommal szervezte meg a Romániai Magyar Könyves Céh és a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülése - Csoóri Sándor és az ott élő irodalomtörténész, Dávid Gyula. A korábbi években megszokottaktól eltérően ezúttal alig találni narancsos szerzőt a kínálatban, de azért akad: Marton László Távolodó verskötete, Az utolsó funky (L'Harmattan), valamint egykori egotripírónk, Kőszeg Ferenc politikai prózája, a Múltunk vége (Kalligram).

KÖZÉP-EURÓPA BÉCSBEN 21 bécsi galéria összefogásával, immár harmadszor valósult meg a curated by_vienna projekt, amelynek keretén belül idén East by South West gyűjtőcímmel rendezték meg a kiállításokat. A galériák mindegyikébe egy-egy kelet-közép-európai kurátor hívta meg a maga művészeit. A kultúra regionális központjainak kapcsolódásából Bécs és Bukarest, Kolozsvár, Isztambul, Krakkó, Varsó, Ljubljana, Moszkva, Prága, Riga, Szófia, Tallinn, Vilnius, Zágráb mellől ezúttal hiányzik Budapest. A felkért kurátorok között sincs magyar, s a kiállító művészek között is csak elvétve akad: a Galerie Charimban rendezett Communism Never Happened című kiállításon bemutatkozó romániai alkotók között például Iosif Kiraly vagy az idén elhunyt Ioana Nemes; a Knoll Galerie csoportos kiállításán pedig Győrffy László és Pinczehelyi Sándor.

ASSANGE A SZÍNPADON A sydneyi Seymour Centre június végén mutatja be Ron Elisha színdarabját, amelyet a titkos dokumentumokat kiszivárogtató Wikileaks alapítója, Julian Assange nem mindennapos története ihletett - illetve, hogy kissé bonyolultabb legyen, a Stainless Steel Rat (Rozsdamentes acélpatkány) egy rendezőről szól, aki filmet készít Assange életéről.

SZOBROK A TAVON A partról is látszanak, de igazán jól csónakázás közben tekinthetők meg a Városligeti-tóba telepített szobrok, a Szépművészeti Múzeum Art on Lake - Művészet a tavon címmel megrendezett első szabadtéri kiállítására készült alkotások. A szeptember 4-ig élvezhető látványosság története két évtizedre nyúlik vissza: az 1947-ben Párizsba emigrált Pán Márta 1991-ben nagyszabású kiállításon mutatta be munkásságát a Műcsarnokban, s akkor egyik szobrát a tóban helyezték el. 2000-ben a Műcsarnok szervezésében, Művészettel az új évezredbe címmel magyar művészek vízre álmodott szobrai tarkították a Vásorligeti-tavat, ezúttal pedig - Magyarország uniós elnökségével egybeesve és a 2008-ban elhunyt Pán Márta emléke előtt tisztelegve - 14 európai ország 25 alkotója szerepel, jórészt ide tervezett művével, a lengyel Magdalena Abakanowicztól a magyar El-Hassan Rózán, Németh Ilonán, Kelemen Zénón és Kicsiny Balázson át a német Günther Ueckerig. Mindegyikükről található ismertetés a kiállítás honlapján (artonlake.hu); a kiállítás kurátorai: Jerger Krisztina, Fitz Péter és a Németországban élő Alexander Tolnay.

MEDIAWAVE A két évtizeden át megszokott májusi időponthoz képest ezúttal június 2-11. között rendezik meg a Mediawave Fesztivált. A tavaly Győrből Szombathelyre költözött rendezvényen alapvetően most is a film és a zene húzza a kínálatot, de természetesen kiállítások, színházi előadások és tanácskozások is lesznek. Változás még, hogy az előző évhez képest most kevesebb az ingyenes, több a fizetős program. A nemzetközi filmes verseny ezúttal "A teremtő nő" tematikája köré épül, a panoráma szekcióban egyebek közt iráni, illetve drogprevenciós filmek is láthatók, az egyik konferencia témája pedig a kémkedés és besúgás története az ókortól Mata Hariig. Részletek a fesztivál honlapján (http://mwave.irq.hu).

MEGHALT GIL SCOTT-HERON "Zseni és junkie - e szavakba sűrítette Gil Scott-Heron életét és művészetét a rappoéta egyik utódja és tisztelője, az AP hírügynökségnek nyilatkozó Michael Franti. - Amikor először találkoztam vele, 1991-ben, San Franciscóban, a Kennel Klub ajtónállójaként dolgoztam, és a szívem szakadt meg a látványtól, hogy a bálványom alig képes eljutni a színpadig. Amikor azonban odaért, kristálytisztán énekelt, és szórta szét tudásbombáit a számok közötti dumáiban. Végtelenül szomorú és mégis nagyon inspiráló volt a világlátása."

Gil Scott-Heron, aki néhány alaphangszer - zongora, dob, fuvola - szolgáltatta dzsessz, R&B, funk alapokra mondott közéleti verseivel jó évtizeddel előzte meg a 80-as évek rappereit, 1968-ban, 19 évesen egy regénnyel indított (The Vulture). Ennek 4,5 perces kivonata fölkerült első zenei albumára (Small Talk at 125th and Lennox, 1970) is, akárcsak legismertebb számainak egyike, a The Revolution Will Not Be Televised. Aztán jött a többi, ma már klasszikusnak számító darab (Pieces of a Man, Johannesburg, Winter in America, The Bottle, B-Movie, Re-Ron, Angel Dust stb.). Nagyjából a rap fölfutásával egy időben gödörbe került - keményen drogozott, és ült is kábítószer birtoklása miatt -, de aztán a 1990-es évek közepén, majd újabb hullámvölgyet követően 2007-ben ismét sikerült a visszatérés. A 2010-ben megjelent I'm New Here albummal turnézva lépett fel tavaly ilyenkor a szombathelyi Mediawave fesztiválon (lásd: http://mwave.irq.hu). Egy 2008-as interjúban elárulta, hogy HIV-fertőzött - a kór mostanra gyűrte le. 62 éves volt.

Figyelmébe ajánljuk