mi a kotta? - Egy úr Indianából

  • .
  • 2010. június 24.

Trafik

Járt már minálunk, s adott is dalestet Budapesten, ámde a Magyar Állami Operaház színpadán mégis csak most, operaénekesi pályafutásának negyedik évtizedébe lépve debütál majd a nemes amerikai baritontradíció jelenkori fáklyavivője, Thomas Hampson. Leonard Bernstein valamikori pártfogoltja, a manapság már alapítványa révén Amerika vokális története felett őrködő (www.hampsong.org) akadémikus úriember hétfőn, éppenséggel 55.
születésnapján énekel majd néhány Verdi-áriát az operaház évadzáró Nyárköszöntő-gáláján (június 28., fél nyolc), mely esemény némiképp meglepetésszerűen, azonban annál örvendetesebb módon bukkant fel e heti koncertprogramunkban. A gálaesten ráadásul nemcsak Hampson személyében köszönthetünk majd hamisítatlan operai nagyvadat, hiszen a közreműködők között ott találjuk a New York-i MET-ben legelső alkalommal az amerikai bariton oldalán éneklő Komlósi Ildikót, a Zürichben már eddig is és éppenséggel a következő évadban ugyancsak Hampson partnereként fellépő Polgár Lászlót, de még Lukács Gyöngyit és Miklósa Erikát is.

"Ha Isten zenében kívánna az emberekhez szólni, akkor azt Haydn műveivel tenné, ő maga azonban Boccherinit hallgatna." Jean-Baptiste Cartier, a nagy francia forradalom és a napóleoni háborúk korának jeles zeneszerzője, hegedűse és vonósteoretikusa méltatta ekképpen idősebb kollégáját, Luigi Boccherinit (1743-1805). Az olasz komponista, a toscanai Lucca második leghíresebb muzsikusszülötte, aki életének bő kétharmadát és pályafutásának szinte egészét a spanyol udvar tájékán bonyolította, ezen a héten a Liszt Ferenc Kamarazenekar kiscelli koncertjén jut gyönyörködtető szerephez (június 28., nyolc óra, esőnap: június 29.). A program kellős közepén felhangzó Éjszakai őrjárat Madridban című műve ugyanis hét tételben jelenetezi majd a spanyol főváros 1780 körüli éjszakai életének erkölcsösebbik felét - az esti Ave Maria elharangozásától az éjszakai nyugodalomra felügyelő őrcsapat visszavonulásáig. S mindehhez ráadásképp az ötödik, Passa calle tétel még a 2003-as tengerészeti filmeposz, a Russell Crowe főszereplésével büszkélkedő Kapitány és katona utolsó perceit is a koncertjáró mozibarátok emlékezetébe fogja idézni.

S mivel a vak véletlen így hozta, hát a hét harmadik kiemelt hangversenye úgyszintén épp hétfőre esik: ez pedig nem lesz más, mint Kokas Katalin és Kelemen Barnabás művésztársaikat vendégelő márványtermi sorozatának esedékes kora estje (június 28., hat óra). Mindössze két számból áll majd e műsor, ám mindkét mű különleges, hiszen Mozart 1788-as Esz-dúr trió-divertimentója (mely darab dedikáltja a zeneszerzőnek barátilag pénzt kikölcsönző eminens szabadkőműves és textilkereskedő, Michael Puchberg volt) az életmű egyetlen befejezett vonóstriója, míg Felix Mendelssohn két komplett vonósnégyest a pultokhoz ültető 1825-ös Oktettje egy tizenhat éves csodakamasz kompozíciója, melyben bizony már a Szentivánéji álom is fel-feldereng.

Figyelmébe ajánljuk

Madarak és angyalok

  • - turcsányi -

Nehéz megmondani, hogy mikor mondtak fel az angyalok. Már akkor, amikor Wim Wenders folytatni merészelte a Berlin felett az eget (Távol és mégis közel, 1993)? Vagy csak 1998-ban lett elegük, amikor meglátták magukat az Angyalok városa című filmben – a Berlin felett az ég e remake-jét Nicolas Cage-dzsel? Az biztos, hogy Los Angelesből eztán szedték a sátorfájukat. De senki nem pótolhatatlan, L. A. pedig különösen nem maradhatott efféle égi szárnyasok nélkül.