DVD - Sötét szívek - Veronica Mars

  • - greff -
  • 2010. augusztus 19.

Zene

Az angolszász kritika nagy becsben tartja Rian Johnson legelső, nálunk mindeddig nem forgalmazott filmjét, a Bricket, amiért megvalósul benne a klasszikus noir és a gimis mozi tökéletes fúziója. Ha csupán a nívót vesszük, a lelkesedés indokolt. Csakhogy nem Johnson volt az első, aki ebből a receptből ínyencfogást sütött. Filmjét, ha nem is sokkal, de magabiztosan beelőzte Rob Thomas tévésorozata a fiktív kaliforniai kisváros oktatási intézményeiben serénykedő Veronica kettős életéről, aki a szokásos kamaszproblémák mellett - a detektív papa mintáját követve - különféle gaztettek felderítésével is rendre elfoglalja magát.

A főhősnő figurája úgyszintén sajátos hibrid: a megvesztegethetetlen Veronica Mars eszes, pimasz és szellemes, mintha Marlowe rövid szoknyás, szöszke reinkarnációja volna, miközben komoly magánéleti krízisekkel (egy eltűnt anya hiányával és egy nemi erőszak lassan fakuló árnyékával) is viaskodik, akár a kortárs skandináv krimik sérülékeny nyomolvasói. Tisztességesen megírt alakját Kristen Bell, a 2000-es évek egyik tündöklő sorozatkirálynője (a kígyószerű tolvaj a Deadwoodból, a sérült szupergonosz a Hősökből) látszólag különösebb erőfeszítés nélkül égeti elbűvölt nézőinek retinájába, közvetlenül az elmúlt évek legmenőbb mozgóképes heroináinak (Trinitynek, Beatrix Kiddónak vagy Hit-Girlnek) a képe mellé.

A Veronica Mars izgalmasságáért ugyanakkor nem csupán Bell kisasszony szavatol. Hogy még mi egyéb, az egy-egy rövid próbafutam során nem fog kiderülni: a hivalkodó sorozatok után íme egy széria, ami finoman álcázza számottevő értékeit (s ez végül korai megszűnését okozta a harmadik évad után). Mert elsőre csak annyi látszik, hogy süt a nap, és a csinos lányok szívét a matekóra előtt összetörik az arrogáns fiúk, közben meg feltörnek egy laptopot, esetleg elgázolják a kutyát. Ám a naptejtől csillogó felszín alatt igen sötét szív lüktet. Különösen ebben a most megjelenő - oda-vissza nagyszerű - második évadban: szemünk előtt immár nem csupán részvétre és együttérzésre képtelen, éretlen alakok kavarnak, mint a pesszimistább tinihorrorokban, hanem gyilkosságban, nemi és egyéb erőszakban, csalásban, vérbosszúban és további nettó gonoszságokban érdekelt szörnyetegek. És akkor még ott vannak a szüleik is...

A szövevényes sztorit elbeszélő huszonkét epizód során mesterien egybeszőtt szálakat követve, korrekt indie-popra ringatózva a vigasztalanság pereméig kocsikázhatunk.

Forgalmazza a Pro Video Film

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.