koncert - EGY KISS ERZSI ZENE

  • - kyt -
  • 2011. július 14.

Zene

A beálláskor még nagyon úgy nézett ki, hogy igencsak kisszámú, a kánikulában teljesen elpilledt közönségnek játszik majd a zenekar, de aztán odakint, az óbudai főtéren véget ért a dzsesszkoncert, és a középkorú közönség átsétált, betöltve a kerthelyiséget. Közben volt idő visszarettenni az akciós viszkis málna vagy málnás viszki ijesztőnek látszó ajánlatától, másrészt megtudhattuk, mit takar a hely elég hülyén hangzó elnevezése.
A beálláskor még nagyon úgy nézett ki, hogy igencsak kisszámú, a kánikulában teljesen elpilledt közönségnek játszik majd a zenekar, de aztán odakint, az óbudai fõtéren véget ért a dzsesszkoncert, és a középkorú közönség átsétált, betöltve a kerthelyiséget. Közben volt idõ visszarettenni az akciós viszkis málna vagy málnás viszki ijesztõnek látszó ajánlatától, másrészt megtudhattuk, mit takar a hely elég hülyén hangzó elnevezése. Kolbászos bucit, ami a melegszendvics zöldséges-tejfölös unokatestvére, és kifejezetten kellemes fröccs alá valónak bizonyult.

A zenekar utolsó lemezének, a tavaly õsszel megjelent Ugatónak a hangzását eléggé meghatározta a fúvós vendégzenészek jelenléte, most viszont csak az öttagú alap-zenekar lépett fel, de nem volt semmi hiányérzetünk, így is kiválóan mûködtek a számok, és miközben a lendület szinte rögtön magával húzta a közönséget, jó volt figyelni a kidolgozottságra, a rengeteg apró zenei ötletre, a pontos váltásokra is. Igazából elképzelni sem tudom, milyen lehet az, amikor Kiss Erzsi nincs formában, de ez biztosan nem az az eset volt. Erõvel, élettel töltötte meg stílusvédjegynek tekinthetõ halandzsanyelvét, úgyhogy el lehetett hinni, hogy konkrét tartalmakat rejtenek a szövegek, és akár meg is érthetnénk õket, ha nagyon akarnánk. De olyan nagyon nem akartuk, sokkal szórakoztatóbb volt figyelni a zenészeket, például azt, ahogy a (kitûnõ) gitáros, Bujdosó János alámerül az effektek, torzítások kalandos, a zenét elvont, hol éteri, hol brutálisan kegyetlen szélsõségek felé mozdító világában. Jó volt, ahogy Szandtner Anna ellenpontozott, hogy Vajdovich Árpád sokat bõgõzött, Németh Csaba meg minimáldobolt.

Ahogy az említett lemezen, színes volt a kínálat, megszólalt minden a reggae-tõl a slágeres popon át a balkáni pörgésig, és amikor az énekesnõ bejelentette, hogy most pedig funky lesz, a közönség késlekedés nélkül pozíciót foglalt a tánctéren.

Kobuci kert, július 9.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.