Musical - Szupcsinger - Bolba Tamás-Galambos Attila-Szente Vajk: Csoportterápia

Zene

Belsősök nyertek - e sorok írója szégyenszemre mindössze ennyit tudott a Madách Színház 2009-ben kiírt, tavaly pedig annak rendje és módja szerint, az eredményhirdetéssel már le is zárult musicalpályázatáról. Mi tagadás, ez az információmorzsa, valamint a zsánerrel ("új magyar musical") szemben táplált szűkkeblű, ám aligha teljesen megalapozatlan előítélet nem ígért éppen átütő élményt a Csoportterápia című "mjuzikelkámedi" bemutatójának estéjére. És mégis: Bolba Tamás, Galambos Attila és Szente Vajk közös munkája az évad legszórakoztatóbb, ötletekben sziporkázóan gazdag zenés színházi produkciójának bizonyult.

Belsősök nyertek - e sorok írója szégyenszemre mindössze ennyit tudott a Madách Színház 2009-ben kiírt, tavaly pedig annak rendje és módja szerint, az eredményhirdetéssel már le is zárult musicalpályázatáról. Mi tagadás, ez az információmorzsa, valamint a zsánerrel ("új magyar musical") szemben táplált szűkkeblű, ám aligha teljesen megalapozatlan előítélet nem ígért éppen átütő élményt a Csoportterápia című "mjuzikelkámedi" bemutatójának estéjére. És mégis: Bolba Tamás, Galambos Attila és Szente Vajk közös munkája az évad legszórakoztatóbb, ötletekben sziporkázóan gazdag zenés színházi produkciójának bizonyult. Maroknyi lelkes fiatal - a sajtóban ezzel a fordulattal szokás megcukrozni a tehetséges, ám a professzionalizmust nélkülöző vagy azt direkte elvető ifjonti nekiveselkedések félsikerét vagy egész kudarcát. Most azonban szájhúzás nélkül emlegethetjük a lelkes fiatalokat, akik profin, a zenés színházi hatásmechanizmusokat kitanulva életre hívtak egy valóban ifjú előadást. S mert a hazai musical-, operett- és operajátszás tájékain amúgy általában a lezser hatvanas direktorok, a fáradhatatlan hetvenes rendezők meg az örökifjú nyolcvanas átírók szavatolják a mindenkori naprakészséget és a fiatalos jelleget, ezért a természetes élményért csakis hálásak lehetünk Szente Vajknak és társainak.

A Csoportterápia frissessége annál is meglepőbb, hiszen első pillantásra is felmérhető, hogy a darab figurái és szituációi roppant ismerősek, ha nem is a való életből, de ezernyi vígjátékból és sitcomból bizonyosan. Szinte egymás sarkára hágnak a komikus és tragikomikus közhelyek, legyen szó akár a pszichikai problémák göngyölítéséről, akár a cselekményfordulatok poentírozásáról. Egy kóros hazudozó, egy üldözési mániás, egy amnéziás, egy hipochonder, egy boldogtalan született feleség és egy végletesen effeminált balettkaros - így áll össze a hevenyészett önismereti csoportterápia gárdája, s az igazat megvallva ebben a felhozatalban nem könnyű meglátni az eredeti sztori és a felvillanyozó előadás esélyét. Csakhogy Galambos Attila és Szente Vajk oly rokonszenves kreativitással variálja a fent említett toposzokat, s hozzá annyi elevenséggel lubickolnak a beszélt nyelv regisztereiben, hogy az fegyverletételre készteti a kritikust. Szupcsinger és fantörpikus már a szereplőnként figurához igazított prózai szöveg is, a dalokban pedig az elmaradhatatlan mesterkedő (pl. a kövérség körülírásait halmozó vagy a számítástechnika fordulatait összeillesztő) passzusok nemritkán valóságos színpadi költészetbe csúsznak át. Olvasva, úgy lehet, alig-alig érvényesül, ám a színpadon éppen nem téveszt hatást mondjuk az informatikus férje elhidegülésén búsuló asszonyi panaszdal a reset - szeret szavak összecsengetésével, s a kérdéspanelt idéző "igen, nem, mégse" zárlattal.

Mindehhez Bolba Tamás ugyancsak közhelyekből építkező, szellemes és olykor líraian meglóduló zenét szerzett. Alkalmazott melódiái igazi színpadi zenék: ha kell, a musical egész tájegységét bekalandozzák (mint a műfajt és annak belvilágát parodizáló önironikus számban), ám ha kell, valódi slágerként figurálnak, megrendítően tiszta és szomorú pillanatokat teremtve.

A Harangi Mária rendezésében és Romvári Gergely puzzle-alapú díszletei között mozgó színészek láthatóan a Csoportterápia elkötelezettjei: hat közel egyenrangú, remek alakításból áll össze az élményszerű csapatjáték. A leghálásabb szerepe vitán felül Nagy Sándornak van, jóllehet 2 és fél órán át hozni a langyosan sziszegő, identitásában zavart táncosfiút nyilvánvalóan ízlést próbáló feladat. Ám Nagy Sándor túláradó lendülete, önreflexív játéka és kimeríthetetlen bohóckedve nemhogy bocsánatossá, de éppenséggel frenetikussá teszi azokat a gesztusokat, amelyekre amúgy visszakézből a ripacséria bélyegét üthetnénk. A másik két férfiszerep szolidabb regisztert kíván, s a ciklikus amnéziában szenvedő Simon Kornél éppúgy helytáll a posztján, akárcsak a darabban többszörösen érdekelt, a színpadon félénk betegségmániást adó Szente Vajk. Mi több, Simon Kornél ezúttal felszabadultabban és formátumosabban létezik a színpadon, mint eddig bármikor: alakításának a jó kiállás végre nem a teteje, csupán a szolid alapja.

Az este vokális csúcsteljesítménye az egyébiránt színészként is egyre meggyőzőbb Polyák Lilláé, aki a szövegkönyvírók jóvoltából nagy ívű, már-már dívateremtő számát a "bocsi, csak úgy kijött" fordulattal szeghette be. Polyák finom és tartózkodó jelenlétének ellensúlyát Dobos Judit biztosította: teljes testtömegével hengerelve, magát hol titkos ügynöknek, hol meg ombudsmannak lódítva. Közhely ide vagy oda, Dobos figurája életes nőszemély, aminthogy túlzásaiban is váltig ismerős az örökös sértettségbe menekülő, mindenét restellő Jetti alakja. Ezt a pszichiátriai esettanulmányt a bemutató estéjén Balla Eszter játszotta: motorikus hisztimonológokkal, elharapott sérelmekkel - és sajnos térdszalagszakadással. Az első táncszám alatt bekövetkezett baleset az előadás hátralévő óráira jószerint székhez szögezte a fiatal színésznőt, aki azonban korántsem pusztán a hősi kitartásáért érdemel elismerést. Ezúton kívánok mielőbbi gyógyulást neki, már csak azért is, mivel szeretném újra megnézni vele a Csoportterápiát!

Madách Színház, június 10.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.