No parakinézis! - Tünet Együttes: Nincs ott semmi - avagy alszanak-e nappal az álmok(kortárs tánc)

  • - sisso -
  • 2008. február 21.

Színház

"Kedves érzékszerveim, csalódtam bennetek, és benned is, drága fantázia. Elrajzolom magam, és megint elrajzolok mindent és mindenkit. Akkor ezután már mindig ez az általam való világ? Hogy lehetne kilátni innen? És mi van, ha nincs ott semmi? Azt is én vetítem?" Egy részlet a Tünet Együttes szórólapjából, amely a legújabb előadást hirdeti. Azért érdemel figyelmet, mert a megszokott, a kortárs táncot amúgy is körülölelő homályosításhoz képest nem magyaráz, nem beszél félre, hanem olyan érzeteket kelt, amelyeket a darab megtekintése során is tapasztalunk.

Transzcendens és ugyanakkor elég logikus módon összecseng az előadással a háttérben meghúzódó elgondolás. Prózaian: ha a velünk történő eseményeket saját, néha túlzott jelentésekkel ruházzuk fel, és ebből egy énközpontú rendszert építünk, akkor láthatjuk-e valaha a dolgokat olyannak, amilyenek? Elveszítjük-e végérvényesen a lelki beágyazottságunkat? Erről szól a minket körülvevő újbeteg világ, és a Márkos Albert zenéjével, meg az MTA SZTAKI Médiatechnológia Csoportjának real-time videotechnikai látványterveivel összegyúrt, Hitchcock filmjeinek feszültségét idéző, de meglehetősen optimista kicsengésű előadás.

Szabó Réka társulatának a darabjai eddig sem voltak ad hoc jellegűek, kiszámítottan dolgoznak, minden mindennel összefügg. Szabó Réka (és Peer Krisztián, az író) már a címadásban is valami hasonlót csinál, sűrítve adja vissza a problémakört, amit feldolgozott, egy képzeletbeli, sokfelé kiterjedő skálán meghatározza a műfajt, aztán konzekvensen viszonyul, nem ver át: Priznic - Lay down comedy - ágy felvonásban; Buddha szomorú, avagy ne mássz fel, mert leesel).

Szabó Réka koreográfus és rendező a "civil életben" matematikus, tanít a műegyetemen, ami azért fontos, mert érezhető az egzakt gondolkodás az új darabja felépítésén is. Fő szervezőelve maga a játék, nagyon komolyan. A hat táncos mozgásának irányait, dinamikáját, valamint közösséggé szerveződésüket, viszonyaikat most egy olyan vetítéstechnika határozza meg, amely tökéletes illúziót kelt és önálló műalkotásként is leképezi a felfokozott pszichés állapotokat, úgymint paranoia, pánik, szorongás, depresszió és a többi defektus. A rendezetlen elme teljesen átlátható rendszer szerint működő mozgásai. Ezúttal is különböző arányokban keveredik a tánc, a szöveg, a dráma és a humor, rezegnek a műfaji határok, de a tánc felé tolódtak a színpadra állítás hangsúlyai. A társulat színész tagjai értelemszerűen kimaradtak, mégsem néma abszurd, hanem szintetizáló mű jött létre, mert egyrészt Peer Krisztián "őrült beszéde" a dramaturgián keresztül jól követhető, másrészt a szabórékaságot rakja össze, ahonnan indult az alkotó, a humoros, játékos szólótáncostól a nagyobb egységeket is átlátó rendezőig. Jól szerkesztett, a szájtátva csodálkozó közönségre támaszkodó előadás, ahol nem lóg ki a technikai lóláb, nem libben fel rossz pillanatokban a lepedő. Szól különben arról is, hogy Szabó Réka kortárs klasszikus lett, jó értelemben vett profi, a tánc és a színház női fenegyereke.

Trafó, február 14.

Figyelmébe ajánljuk