Nyolc kis kritika

  • .
  • 2007. szeptember 27.

Zene

Nyolc kis kritika
Drágaságom "Felsõbb osztályba léphet" - olvastuk évrõl évre az iskolai ellenõrzõben. Talán ma is ez a mondat motivál, hogy reggelenként hajlandóak legyünk fölkelni az ágyból. Mint a meleg levegõ, mi is felfelé nyomulunk. Nota bene, akadnak köztünk olyanok is, akik szívesen hagynának ki a szamárlétrán néhány fokot, akárcsak hõsnõnk, Iréne (Audrey Tautou). A könnyû nyári vígjátéknak ígért film azt kutatja, milyen árat vagyunk hajlandók fizetni mindezért. A prostitúció határán illegõ-billegõ leányzó világában a férfiak bukszája a férfiasság mércéje. Minden más - kor, személyiség, intelligencia - marginális. A milliomosvadászat eredménye pedig luxusmárkákban materializálódik. Ameddig viszont nálunk egy iskolai felmérésbõl az derül ki, hogy a tinédzser lányok példaképe Annácska, Iréne magyar kolléganõje, ne nevezzük vígjátéknak a történetet, mert az inkább dráma. A sokak által áhított életért Iréne keményen fizet, és nem "csak" szexuális szolgáltatásokkal. Pierre Salvadori rendezõ ugyan röhigcsélõs szituációkkal, ostobácska dialógusokkal könnyed formába önti a jelenséget, mégis kiszolgáltatottságot, önpusztítást, a valódi érzelmek elnyomását látjuk. Salvadori ügyelt rá, hogy ne érje nemi diszkrimináció vádja: Iréne a szállodai mindenest (Gad Elmaleh) is magával húzza a mindennel kecsegtetõ semmibe: õ is felajánlja az egyéb kategóriába sorolható szolgálatait egy idõsebb, pénzes hölgynek. A selyemfiú és selyemlány szerepkörbõl való kilépés kétségessége megérne egy újabb másfél órát, de a vége fõcím jelzi: Salvadori passzol.

Bánky Bea

Forgalmazza a Best Hollywood

** és fél

Haydn: Szimfóniák 88-92 Már a Birminghami Szimfonikusokkal készült felvételei alapján is valószínûsíthetõ volt, hogy Simon Rattle az egyik legnagyobb Haydn-karmester a nem historikus iskola tagjai közül, ám a Berlini Filharmonikusokkal készült új dupla CD-vel a csúcsra ért. Ehhez a zeneszerzõhöz mindenekelõtt finom humor kell, és Rattle egy mély és szellemes megjegyzése a mûsorfüzetben ("ha ma élne, biztos, hogy Haydn a mobilcsengést is belekomponálná mûveibe") azt mutatja, hogy ennek birtokában van. Olykor e humor falrengetõ; lásd például a 90-es számú C-dúr szimfónia befejezését, melyben Haydn több álzárlata úgy becsapja a publikumot, hogy menetrendszerûen idõ elõtt elkezdi a tapsot. De ott a szubtilisebb változat, a híres "Oxfordi" szimfónia menüettjének roppant bonyolult ritmikájú triója. Az elõadás úgy tenyeres-talpas, hogy közben mégis lebeg - hihetetlen. Ugyanez elmondható a 88-as darab menüettjérõl is. Hogy Haydn nem csak léha viccmester volt, azt például ugyanezen mû fináléja mondja el, szédítõ tempóban, õrületes lendülettel, briliáns kontrapunktikus sziporkákkal, a piano és forte közti váltások drámai megoldásaival. A világ talán legjobb zenekara mellesleg azt is bemutatja, hogyan kell presto tempóban repetált hangokat játszani úgy, hogy közben mindegyik értelmesen kerek legyen.

A tökéletes periodikus tagolás és fokozás mellbevágó példája a 88-as darab elsõ és negyedik tétele, minden plasztikus, mégsem szájbarágós, a rondótéma mindegyik visszatérése meglepetés. Egyszóval le a kalappal, és be a pezsgõvel!

Csont

EMI Classics, 2007, 2 CD

*****

TranzDanz Kovács Gerzson Péter koreográfus Ideiglenes cím elnevezésû legendás darabja 1992-ben készült, és most, a formáció fennállásának huszadik évfordulójára felújították a "leggyakrabban fellépõ" szereposztásban. Tizenhat év után a TranzDanz sztori hírét megalapozó és a néptáncból kiszakadt kortárs táncot útjára indító darab mit sem vesztett az erejébõl. Az újat akarás, a "szókimondás", a lázadás, a sokféleség, a sejtetéses módszer és a minden szereplõ által magával hozott tudás és kreatív szabadság most is hiteles. "Nem látjátok a színpadot, Ti színvakok" - súgja Dóczy Péter, az elõadás rezonõre, aki Esterházy Daisy címû librettóját szövi bele a zenébe és a látványba, maga játszva Daisyt és Halassit is, sikítva, mint egy hasfájós dizõz, és búgva, mint egy decens drámai hõs. Az elõadó-mûvészet tehát nem halott. Dresch Mihály, KGP zenei szövetségese zenésztársaival együtt helyben szolgáltatja, performálja, alakítja a muzsikát, természetesen profin, miközben a néptánc három nagy dezertõrje: KGP, Horváth Csaba és Szilvásy Károly tombol, zörög, susog, jajong a színpadon. Csupa merész asszociáció, mégis kiviláglanak a biztos néptáncalapok, és megmutatkozik az a fajta férfivilág, ami nem a pitykés magyar hagyomány, hanem az érzékeny, a féktelen, a kalandvágyó, a kõkemény és okos. "Nem kell nektek költemény, A szívetek az kõkemény." Annak idején a Bagnolet-i Nemzetközi Koreográfusverseny elsõ és azóta is egyetlen magyar díjazottja lett, aztán Londonban is bemutatták az erõsen töredékes, posztmodernbe hajló, emlékek, érzelmek erejétõl sodró darabot. A siker jogos volt, és most is az, a kontextus változott, de a jelen számára is nyilvánvaló, hogy a kortárs tánc és dzsessz konstruktív "underground" ma is.

"Itt minden csak látszat, minden ember játszhat." És történetesen ez a játék kifogástalan.

- sisso -

Trafó, szeptember 22.

*****

Mr. Brooks Kevin Costner visszatér. Hát, jó. Mi már azon sem csodálkozunk, hogy ezúttal papírdobozgyárost ad. A Farkasokkal táncolóért 1990-ben kapott Oscar után leginkább a közszolgálati szakmák népszerûsítésében jeleskedõ aktor legutóbb vízi mentõként próbálkozott (Hullámtörõk, 2006), de volt már postás (A jövõ hírnöke, 1997), rendõr (Wyatt Earp, 1994), s ha vasutas nem is, azt azért eljátszotta, hogy kopoltyúja nõtt (Waterworld, 1995).

Az viszont már csodálnivaló, hogy végre tényleg betalál. Hitelesen adja a nappal a dobozgyár távol-keleti exportjáért izguló felsõ vezetõt, aki éjjelente rituális sorozatgyilkosságban lel kielégülést. Ebbéli függõségét szorgalmasan gyónja az anonim alkoholfüggõk csoportterápiáin, persze csak módjával: a visszaesések tartalmáról - a nézõn kívül - senki sem tud. Kivéve Marshallt (William Hurt), aki a címszereplõ testet öltõ tudathasadásának másik figurája. ' a felbujtó, a kisördög, akivel a jobbik én, ki tudja, miért, elõszeretettel diskurál vezetés közben a visszapillantón át. Minden szex-, vér- és adrenalintódító jelenetet beleértve a krimi/thriller legélvezetesebb részei kettejük dialógusai. Meglepõen élvezhetõ játékkal vívódik Costner, s nem különben Hurt.

Az ugyan mérsékelten vagy inkább egyáltalán nem eredeti, hogy a film izgalmát a szomszéd ház akció közben dolgozó hobbifotós aberráltja (Dane Cook) és egy buldózer típusú rendõrnõ (Demi Moore) lennének hivatottak biztosítani, de a dobozgyáros két énjének nem borítékolható végkimenetelû küzdelmét látva majdnem mindent megbocsátunk.

- szami -

A Fórum Hungary bemutatója

*** és fél

Karabély-Búcsúkoncert Amikor egy pohár vodkát sem lehet leejteni, pedig megpróbálod sûrûn, de nem, folyton-folyvást fönnakad valakinek a hátán vagy a vállgödrén, miközben mozog elõre-hátra a közönség, ott valaminek mégiscsak történnie kell, hogy nem nyal arcon a jól fejlett tömegiszonyod. Dugig a Bem mozi kis elõtere, és vigyorog mindenki, mint a lemmingek csomagolás közben. Valahol elöl volna a zenekar, nem is látod õket, csak Barcs dr. Flash Miklóst, amint oldalról elõmagasodik, és rezzenetlen kézzel veszi filmre a történéseket, ami színpadi látványnak még a Karabély nélkül is pont megfelelõ.

Pedig hát ott vannak, ez egészen biztos, mert többen is halljátok egyszerre, gitár-basszus-dob, Gyáni Levente, Maurics András és Zsidel Miklós. Valaki sanzonpunknak nevezte a Karabélyt az interneten, és ez elég pontos elnevezés, a tánczene mint az egyszerû formák mûvészete a savas kémhatású szavak erejével megtámogatva. "Szeretem, ha dõlnek a szobrok, / ha befér a kocsiba a bútor, / a füvet, a fát, a bokrot, / nem állnak soha félre az útból", vagyunk ezzel így egypáran, bonyolult lélek és egyszerû formák, megtalálni a világ elviselhetõ arcát és megpaskolni kedvesen.

A váratlanul elõbuggyanó underground lehet talán, ami vállvetve gyakorolt vidámságba fordítja a jó öreg tömegiszonyt. Mintha még volna, vagy lehetne. A körülbelül 1991 óta mûködõ Karabély nagyon telibe talált valamit, csak sajnos az idióta kilencvenes évek tökéletesen alkalmatlannak bizonyultak rá, hogy választ adjanak az effajta telitalálatokra. A törpe minoritás ügye maradt a lopakodó rock'n'roll, bár talán éppen ez a jó benne: így lett a Karabély a harmadik köztársaság legszeretetreméltóbb zenekara, szerintem még Szûrös Mátyás is ezt hallgatja, ha elunja a Petõfi rádiót. "És repül egy vodka a Nap felé / villámok csapnak belé", igen, ilyenek ezek, földobják a pohár vodkát, és ott marad.

Keresztesi József

Bem mozi, szeptember 22.

*****

Janet Evanovich A szingli fejvadász címû fantasy-krimi regénye aranyérmes lektûr, gyöngy a kavicsok között. Fõhõse, Stephanie Plum, a magyar-olasz származású és nem csak emiatt szerencsétlen munkaerõ, akinek az a dolga, hogy óvadék ellenében szabadlábra helyezett, majd eltûnt vádlottakat kutasson fel és juttasson az igazságszolgáltatás kezére. Evanovich, bár az egyetem óta ugyanannyi kudarca volt a könyvírással, mint fõhõsének a bûnüldözéssel, érdekesen vezeti a történetet, jól mozgatja a szereplõket, és a feszültséget nem az amúgy is unalmas bûnügyekre, hanem a "nyomozónõ" munkájára, családjára és a minden tekintetben kifogástalan Morelli rendõrnyomozóval való kapcsolatára alapozza. Kimeríthetetlen hát a humorforrás, plusz jól belelátni abba a szövevénybe, amit úgy hívnak: amerikai társadalom.

A könyv Egy - mérgezett a meggy címen 1997-ben már megjelent a Magvetõnél, akkor is reveláció volt, de a magyar olvasók számára még nem készítette elõ például az Ally McBeal címû televíziós széria. A szingli szót sosem szerettem, de a fejvadásszal együtt bizarr, és az új, grafikailag zsúfolt borító a felgyorsult médiavalóság karikatúrájaként megfelel, ráadásul sejteti, hogy az "óvadéki szerzõdés érvényesítõ ügynök" kalandjait az utolsó kötetekig elolvashatjuk majd. Nem véletlen ugyanis az elsõ címadás: Evanovich nemcsak minõségben, mennyiségben is utazik. Nyilván hamarosan kijönnek a már szintén megjelent (Kétesélyes játszma, Hárman a pácban, A négy fejvadász) kötetek és a High Five, a Hot Six, a Seven Up, a Hard Eight, a To the Nines és a többi, sõt a még meg nem írtakra is biztosan számíthatunk. Így most a "szinglik" is visszatérhetnek a betûkhöz, és nem a Szex és New York harmadik évad DVD-jével kell ágyba bújniuk. Bár az sem rossz.

- Sisso -

Fordította Csáki Judit. Ulpius-ház, 2007, 304 oldal, 2999 Ft

**** és fél

Candlemass Mióta idén januárban nem lehetett bejutni az Ektomorf-koncertre az A38 hajón, nem szívesen szólja le az ember a magyarok rockzenei ízlését, de az azért mégiscsak elgondolkodtató, hogy a negyedszázados múltú, stílusteremtõ és legendás Candlemass koncertjérõl csak nagy jóindulattal lehet azt állítani, hogy félház lett volna - pedig az A38 nem éppen a Madison Square Garden.

Szóval legújabb, King Of The Grey Islands címû lemezét turnéztatva hazánkba látogatott az epikus doom legrégebbi mûvelõje, hogy a csekélyke érdeklõdéssel nem törõdve igazán lelkes, szinte minden tekintetben hibátlan - és kissé rövid - koncertet adjon a budapesti közönségnek. Az akkor még nevetségesen kevés egybegyûltet a magyar Stereochrist melegítette be, a basszusgitárosi poszton ezúttal az énekes derekasan helytálló édesapjával. A hangzás már ekkor hibátlan volt - ezt szeretjük a budai állóhajóban -, a zenekar baráti (családias, ugye) hangulatban és profin tépte a húrokat -, már csak az hiányzik, hogy legalább egy kis eredetiség szoruljon a doomos metálzenéjébe.

Aztán jót mulattunk a Candlemass színpadképén - bizonyára a mi hibánk, de sehogy sem sikerült megtalálni a kapcsolatot a játékbolti plasztiktemetõt idézõ, világító mûanyag keresztek és az énekes Robert Lowe kalózkosztümje között. De aztán a derék svédek belekezdtek épp húszéves lemezük (Nightfall) legjobb számaiba, majd az új lemez legerõsebb dalába, a két lábgépes, halálmetálbandákat idézõ Emperor Of The Voidba. Fenemód jó hangzás, egy egészen egyedi hanggal és stílussal bíró énekes - a meghalós-misztikus-fantasztikus szövegekhez jól illett a dalokat színpadiasan-mókásan-betegesen elõadó, õszes(nek látszó) hajával elsõre hatvanévesnek tûnõ vokalistajelenség - és épp ugyanannyira egyedi zene -, mi kell még? Tisztességes számú közönség, maximum.

Kovács Bálint

A38, szeptember 19.

**** és fél

Next - A holnap a múlté A látnoki képességekkel megáldott, ámde katasztrofális pódiumszöveggel elõálló bûvész a show közepén megkérdi koreai nézõjétõl, hogy vajon a mellette ülõ ifjú tünemény az õ gyermeke-e; nem, a feleségem. A lámpalázasnak cseppet sem tûnõ hölgyeményt a színpadon kábítja tovább régrõl kedvelt fõszereplõnk, Nicolas Cage. A kisasszonyka további felbukkanására hiába várunk, a fentiekben megjelenített, jelentõs évszámkülönbözetre vonatkozó élcelõdõ lekacsintás a vászonról azonban folytatódik, leginkább a Penge-szentháromságból ismerõs huszonéves Jessica Biellel takarózik eztán a produceri teendõket is felvállaló mentor, Cage. Vigyázat, a mû nyomokban Philip K. Dick-ötletet tartalmaz! Megadják a módját, bár erre a saját jövõjét elõre lepergetõ fõalak nevén kívül más nem nagyon emlékeztet. Inkább csak a szokásos rizsa dõl: napjaink kötelezõ nukleáris fenyegetése soknemzetiségû terroristabrigáddal ízesítve. A játékidõ pedig az opcionálisan választható lehetséges jövõképek meglehetõsen fárasztó projektálásával telik. Ez a tempó Idétlen idõk óta járogat vissza a vászonra, viszont Bill Murray nélkül cseppet sem vicces. Hanem mégis szemét dolog lenne Cage - a Nemzet aranyának súlya alatt meggörnyedt, a Szellemlovassal felbukott, amúgy jelentõs mennyiségi növekedést, valamint minõségi zuhanást produkáló - karrierjét e fiaskók ellenére leírni. Mert a megfelelõ képességek hiányában nem tudhatjuk, mit hoz neki a jövõ, de sok kétségünk azért így sincs.

Balázs Áron

Forgalmazza az SPI

**

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.