Rúgja meg a Lovasi! - Nemes Gyula: Egyetleneim (film)

  • - legát -
  • 2006. augusztus 31.

Zene

Nem ritka madár a magyar filmgyártásban az olyan próbálkozás, amit jobb híján "nemzedéki-közérzetinek" nevezhetünk.
A hatvanas évektől kezdve, hogy Pesten is megszólalt az első torzított gitár, és megnyíltak a hagyományostól eltérő szórakozóhelyek, az ifjú rendezők azonnal siettek a divatos terepre, és próbálták megragadni az "életérzést", amitől a kis szívük hevesebben vert. E filmek többsége azonban nem több, mint rendkívül szerény love story, karriertörténet, esetleg road-movie. Ha például - találomra - újra megnézzük Mészáros Márta Szép lányok, ne sírjatok! című filmjét 1969-ből, Sós Mária Városbújócskáját 1985-ből, vagy az 1993-as Reich Péter-munkát, a Rám csaj még nem volt ilyen hatással címűt, ugyanazt a sémát fedezhetjük fel: deviancia határán ténfergő fiatalok érzik magukat borzasztóan rosszul, és magasröptű, ám teljesen értelmetlen dialógusaik közepette mállik az idő. Az az érzésünk támad, hogy a rendező fantáziája elakadt a kulisszák, de legfőképpen a kellő publicitáshoz nem jutó, ám népszerű zenekarok bemutatásánál. Újranézve ezeket a valójában nagyon rossz filmeket mégis jó érzésünk támad, hiszen szemünk láttára elevenedik meg ismét a Budai Ifjúsági Park, a Fiatal Művészek Klubja, a Fekete Yuk. S ha akarunk, előráncigálhatunk valami üzenetet is. Például, hogy nem könnyű felnőtté válni.

Nemes Gyula filmje tökéletesen illik a sorba, micsoda véletlen, hogy a főszereplőt szintén Kovács Krisztiánnak hívják, mint a hetvenes évek népszerű gyereksztárját! Külsőre a megasztáros Palcsó Tomi flanelinges, idősebb kiadása, ám romantikus dalok dúdolgatása helyett minden energiáját a csajozásba fekteti. Szellemeskedő-kellemetlen alak, charme híján leginkább a Hangyák a gatyában vagy a Tibor vagyok, de hódítani akarok kamasza, aki "úgy maradt". Hol közvélemény-kutatónak, hol műértőnek álcázva, buszon, táncházban és iskola előtt ácsorogva, de mindenekelőtt a divatos szórakozóhelyeken szólít le nőket. Az ugyan nem derül ki, hogy ámokfutását a "baszdüh", az igazi megtalálása vagy épp önkifejezés indokolja, de úgy tűnik, ez lényegtelen. Sokkal fontosabb, hogy egy olyan hetvenperces videoklipet láthassunk, ami már nem is vágóasztalon, hanem vágóhídon készült. Szinte megállás nélkül dübörögjenek a jobbnál jobb zenék (Neo, Quimby, Másfél stb.), hősünk meg pörögjön, mint a csocsó, s vele szédüljünk mi is.

De vajon hová? A magasba semmiképpen, a mélybe meg minek. A rendkívül igényes "klipesítés" mellett csupán olyan alkotói szándékot fedezhetünk fel, hogy a viccesnek szánt szövegekből, bénázásokból fergeteges gegparádé kerekedjen, mi pedig a térdünket csapkodjuk a röhögéstől. Ráadásul egy-egy jelenet erejéig ismerős humorforrások is fakadnak, felbukkan az őrző-védő, a gondnok, a BKV-ellenőr, a részeg haverok és a ronda lány. Ám ha a nyögvenyelős, erőltetett poénkodást még értékelné is valaki, a filmben szaladó "komoly szál" nyomán biztosan az arcára fagy a mosoly. Messze a legszellemesebb jelenet, amikor a főszereplő egy Kispál és a Borz-koncerten éppen Lovasi András feleségét próbálja befűzni. A filmben legalább négy-öt hasonló - gyengébb - próbálkozás elvarratlan. Itt azonban nem marad el a csattanó: Lovasi néhány celebritás segítségével jól megrugdossa a nyomorultat, aki azonban a film során ennél sokkal komolyabb sebeket is kap. Egyetlen tartósnak tűnő kapcsolatában csak akkor ismeri fel a szerelmet, amikor a lány (Tóth Orsi) már lelépett. Az Egyetleneim legkínosabb pillanatai ebből a kváziszerelemből adódnak. Tóth Orsi rutinosan hozza a Mundruczó-filmekből már ismerős áldozatot, a mindvégig passzív, trágár-törékeny lányt, suta szerelmeskedésekbe és még sutább párbeszédekbe keveredik a fiúval, aki igen egzotikus helyen, a halálra ítélt Kopaszi-gáton ringó állóhajón lakik. Hétágra süt a nap, éden a pléden meg a stégen, macska dorombol, de öltönyös fickó - talán maga Leisztinger? - érkezik motorcsónakkal, már vége is az idillnek. Folyóba dobott tengerészsapkát sodor a víz Mohács felé, a hirtelen felindulásból giccs kerekedik.

Mégsem kételkedhetünk a rendező jó szándékában, tehetségében. Nemes Gyula kitalált valamit, és azt kompromisszumok nélkül igyekezett megvalósítani. A baj csak az, hogy - az elődökhöz hasonlóan - egy olyan zsákban kereste a kincset, ami roppant látványos anyagból készült, de teljesen üres. A semmiből pedig még a legnagyobb mesterek sem tudnak filmet csinálni.

Mégis, ahogy a slágerben áll, "húsz év múlva az idő mindent rendbe hoz". 2026-ban, amikor már senkit nem érdekel a szerény történet, talán még a gyenge viccek is célba érnek. De ennél sokkal fontosabb lesz, hogy láthatjuk, milyenek voltak eredetiben az "egykori" legendás helyszínek, a Sziget, a Zöld Pardon, a Szóda kert. Meg azt is, hogyan énekelte Lovasi András, ez az agresszív fenegyerek a Petőfi Csarnok színpadán azt, hogy "kitalálhatod, hogy mit csinál".

Bemutatja a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.