színház - GIANINA CARBUNARIU: MADY-BABY

  • Kovács Bálint
  • 2011. április 28.

Zene

A forma, nem pedig a dráma a fontos a Temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház monodrámájában; a történetet tucatnyiszor hallottuk már: a naiv keleti lány Nyugaton próbál szerencsét, s a barátja végül eladja kurvának, közvetve pedig a halálnak. Meg lehet ezt jól írni - az 1990-es marosvásárhelyi pogromot feldolgozó 20/20 című előadásáról is ismert Gianina Carbunariu jól is írta meg -, de önmagában ennyi már nem éri el a színházba járók ingerküszöbét. B.
A forma, nem pedig a dráma a fontos a Temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház monodrámájában; a történetet tucatnyiszor hallottuk már: a naiv keleti lány Nyugaton próbál szerencsét, s a barátja végül eladja kurvának, közvetve pedig a halálnak. Meg lehet ezt jól írni - az 1990-es marosvásárhelyi pogromot feldolgozó 20/20 címû elõadásáról is ismert Gianina Carbunariu jól is írta meg -, de önmagában ennyi már nem éri el a színházba járók ingerküszöbét.

B. Fülöp Erzsébet fogta a történetet, jegyet váltott neki, és feltette egy induló buszra: a színész, Borbély B. Emília egy tizenvalahány személyes kisbusz utasa, a nézõk meg az útitársak. Borbély nem elsõsorban elõad, hanem közösséget épít; olyan intimitásra törekszik, amit a színházban szinte soha nem közelít meg senki: ártalmatlan témákról beszélget velünk, magánéletrõl kérdez - "Tényleg szakított veled a barátnõd? De miért?" -, átnézi egyikünk táskáját, és mindenkivel fényképezkedik. Nem is a tényleges utazás, hanem inkább ez a kis, szokatlan tér a buszszínház elõnye: a közösség itt valóban létrejön. Ennél már csak akkor állhatna közelebb hozzánk a történet, ami ezzel a kedves bolond lánnyal megesik, de bárkivel megeshetne, ha tényleg egy ismerõsünkrõl lenne szó.

A közösségteremtés azért is hatásos, mert így vidáman nevetünk, amikor a lány az utcán idegeneknek énekel kalappal a kezében, és mosolyogva dobunk be egy kis aprót, amikor elõttünk kalapozik - és közben észre sem vesszük, mennyire megalázó ez a helyzet. És annak is egészen más, egészen színháziatlan a hatása, amikor odajön hozzám egy lány, és könnyes szemmel megkérdezi, hogy nem jöhetne-e velem haza, mert nem bírja már tovább. Mi meg ott ülünk a buszban hasba rúgva, amikor a lány elmeséli, hogyan vérzett el, majd kis szárnyakat erõsít magára, és a tetõablakon távozik.

Temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház, Határtalan Színházi Szemle, április 12.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.