Milliókért terjesztik a Facebookon a Fidesz-propagandát

Alsó hangon

Belpol

Philip, a patrióta lerántja a Gyurcsány-leplet; A kopasz oszt – a közösségi médiába fizetett politikai hirdetések formájában ömlenek a milliók az ellenzék lejáratását célzó propagandaanyagokra és arra, hogy növeljék Orbán támogatottságát a fiatalok körében.

Május második hetében, amikor Karácsony Gergely főpolgármester bejelentette indulását a miniszterelnök-jelölti ellenzéki előválasztáson, rákapcsolt a Fidesz-propaganda: a nagyobbik kormánypárt az addigiak többszörösét költötte el pár nap alatt politikai hirdetésekre a közösségi médiában. Bár erről nincs adat, nem kockáztatunk sokat az állítással: a magyar szavazókorú Facebook-felhasználók nagy része találkozhatott a Karácsony diszkreditálását célzó rövid videókkal, vagy éppen az ellenzéki együttműködést Gyurcsány-show-ként prezentáló rövid politikai reklámmal. A YouTube-on is lehetetlen elkerülni ezeket, ám a Facebookkal (Fb) ellentétben az ottani költésekről nincsenek nyilvános adatok. Az Fb viszont 2019 áprilisa óta a felületet politikai célokra használó szereplők pénzköltéseinek átláthatósága jegyében nyilvánosan listázza a politikai hirdetésekre költött összegeket.

Május 16-án vasárnap, órákkal Karácsony bejelentése után a Fidesz hivatalos Facebook-oldala egyetlen nap alatt 3,2 millió forintot költött el a Facebookon célzott politikai hirdetések terítésére. Ez magas összeg, az Fb-hirdetések világában az adott tartalmak pár ezer, néha pár tízezer forintos kiemelése az általános.

Még árulkodóbb a költések tendenciája: a Fidesz Fb-oldalának április 17. és május 16. közötti 6,8 millió forintos költései teljes egészében a szóban forgó hétre, május második hetére estek. Az összeg felét, a 3,2 milliós tételt vasárnap költötték el összesen két videó terjesztésére: a „Karácsony Gyurcsány embere” kezdetű videót három napig futtatták körülbelül 1,6 millió forintért, a „Gyurcsány-show” hasonló összegért napokkal később is ment. A Facebook szerint egyenként egymillió fölötti megjelenésszámot produkáltak a videók, azaz ennyi ember newsfeedjében jelentek meg. A két Fidesz-videó ekkora összegű meghirdetése kis túlzással feje tetejére állította a facebookos fizetett politikai hirdetések világát: a kormánypárt költései a szóban forgó héten, szinte példa nélküli módon, megközelítették a legtöbbet költő szereplő, a Magyarország kormánya Facebook-oldal 8,7 milliós kiadását. Vasárnap a párt durván hatszor annyit költött el, mint a kormány: aznap minden magyar megyében és a fővárosban is a Fidesz volt a legnagyobb pénzköltő. Viszonyításképp: az adott héten a Momentum Mozgalom Facebook-oldal 272 ezer forintot (Fekete-Győr András oldala további 107 ezer forintot), a Párbeszéd Magyarországért 197 ezer, a Demokratikus Koalíció 184 ezer forintot, a Jobbik Magyarországért 163 ezer forintot költött a Facebookon. A Fidesz propagandagépezetének belendüléséről és az elköltött pénzek volumenéről ugyanakkor nem is ezek az adatok árulják el a legtöbbet – ehhez nézzük meg közelebbről a május közepi hét top pénzköltő oldalainak további listáját.

A lista előkelő helyein található szereplők közül Rákay Philipet 1,9 millió, A kopasz oszt elnevezésű Facebook-oldalt 1,5 millió, Deák Dánielt 1,3 millió, Bohár Dánielt 0,6 millió, Kötter Tamást 0,5 millió forinttal tolta meg a Megafon nevű entitás, amely magára, vagy­is a Megafon nevű Facebook-oldal videójára is elköltött 0,6 millió forintot. „Influenszerein” keresztül a Megafon az adott héten – megközelítve a Fidesz önmagában is magas költését – összesen 6,4 millió forintot áldozott az ellenzék lejáratására: Az A kopasz Jakab Pétert, Deák és Bohár Karácsonyt, Kötter Fekete-Győrt és érintőlegesen Dobrevet célozta be egy-egy beszélő fejes, a kormány szokásos propagandapaneljeit újramondó videóban, hogy aztán a karakterpark ékköve, a legtöbb megafonos pénzt magához vonzó Rákay Philip a teljes ellenzéki politikai teret Gyurcsány-színpadként „leplezze le”. A Megafon az elmúlt hetekben egyre többet költ „influenszerjeire”: április 17. és május 16. között a teljes Facebookon a fővárosra célzott politikai hirdetések toplistáján Rákay Philip az első a Megafon 1 milliós költésével – a nyolcadik helyen lévő Deákkal és a kilencedik Bohárral együtt a Megafon Budapesten ebben az időszakban többet költött, mint a Fidesz, és többet annál is, mint amennyit a DK költött Dobrevre. Szélesebb időtartományban (február 16. – május 16.) is érvényes ez: a Mega­fon csak Rákayra megközelítőleg annyit költ, mint a DK Dobrevre. De a Megafon többet kiad az A kopaszra, mint a Momentum vagy éppen Gyurcsány Ferenc a saját hirdetésére is – más kérdés, hogy Gyurcsány oldalát 275 ezren követik, az A kopaszt pedig 12 ezren, és ez a különbség nyilvánvalóan megmutatkozik az organikus, nem fizetett elérések számában is.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?