Interjú

"Harmadik opció nincs"

Karácsony Gergely, a PM elnökségi tagja az ellenzéki összefogásról

Belpol

Nehéz szívvel, de felemelt fejjel vállalja az ellenzéki megállapodást a Párbeszéd Magyarországért Párt (PM), amelynek elnökségi tagja szerint a megegyezésért érdemben csak az Együtt-PM-szövetség és annak vezetője, Bajnai Gordon hozott áldozatot. A megállapodás alternatívája az ellenzéki próbálkozások felrobbantása volt.

Magyar Narancs: A PM elégedett ezzel az - úgy tűnik, végleges - ellenzéki megállapodással?

Karácsony Gergely: Abban az értelemben elégedettek vagyunk, hogy az elmúlt hetek, hónapok fejleményei világossá tették: szükség van új megegyezésre. Az más kérdés, hogy a mi politikai értékítéletünk vagy akár a szavazatmaximalizáló elképzeléseink szempontjából az jött-e ki, amit eredetileg gondoltunk.

MN: Pontosan tudható, hogy eredetileg sok mindent másként gondoltak.

KG: A korszakváltás igénye, amit megfogalmaztunk, olyan politikai ajánlat volt, amely bár nem mossa el a választóvonalat a 2010 előtti kormányok és a 2010 után kialakult borzalom között, számol azokkal a rossz folyamatokkal, amelyek nemcsak az "elmúlt nyolc évet", hanem a harmadik köztársaság időszakát jellemezték. Az elmúlt napok azonban meggyőztek minket: az összefogás alternatívája az, hogy felrobbantjuk az egész ellenzéki próbálkozást. A megváltoztatott választási szabályok, a választási matematika mindenkit kényszerpályára terelt.

MN: Ön szerint a PM és az Együtt politikai ajánlatára miért nem volt oly mértékben vevő a társadalom, hogy annak eredményeként egy másfajta megállapodás születhessen?

KG: Szerintem két oka van. Az Együtt-PM politikája, valamint az MSZP-vel tavaly megkötött kétlistás megállapodás olyan politikai vállalkozás volt, aminek a gyümölcse valószínűleg csak a választások előtti hetekben, hónapokban ért volna be. Mi tudatosan a nehezebb pályát választottuk a szavazóbázis szélesítésére: elsősorban nem a 2010 előtti baloldali szavazókat, hanem azokat akartuk megszólítani, akik 2010-ben is úgy látták, hogy alapvető változásokra van szükség, mert ez így nem mehet tovább. Büszke vagyok arra, hogy az utolsó mérések szerint a szavazóink egyharmada volt csak MSZP-szavazó 2010 előtt, a többségük vagy Fidesz-, vagy LMP-választó volt, vagy olyan fiatal, aki 2010-ben még nem szavazott. A 2010-es Fidesz-szavazók aránya a támogatóink körében magasabb, mint az MSZP vagy akár a Jobbik támogatói között. Ha ez a projekt következetesen végigmegy, azt gondolom, végül behozta volna a kellő számú választót. Az LMP kampányfőnökeként egy hasonló kampányt már végigéltem: akkor teljes magabiztossággal mentünk előre, pontosan tudtuk, hogy a bizonytalanok egy jelentős része ránk fog szavazni, pedig két hónappal a választások előtt messze a küszöb alatt voltunk. A végén 7,5 százalékot szereztünk. Úgy vélem, ez most is működött volna, csakhogy - elsősorban az egyfordulósság már említett kényszerpályája miatt - a mi projektünk nem futhatta ki magát annyira, hogy a korszakváltás gondolata dominálja az ellenzéki összefogás diskurzusát. Kétlistás leosztással ez nyilván ment volna, de ennek a megállapodásnak lassan elolvadt a legitimitása. Abban a médiatérben és szavazói közegben ugyanis, amiben mozgunk, az összefogás és a közös listás indulás igénye napról napra erősebb lett. Mindezek miatt az újra megnyitott tárgyalásokon az alkupozíciónk a meglévő - és nem a potenciálisan megszerezhető - szavazótábor nagyságának felelt meg. Nem számított, hogy a Demokratikus Koalíció (DK) velünk ellentétben a már meglévő ellenzéki szavazók átcsoportosításával verte föl a maga támogatottságát.

MN: A másik ok?

KG: Az a magyar nyilvánosság sajátos szerkezetében keresendő, és ez most részemről nem kritika, hanem szociológus énemből következő leírás. Azok, akik most kétségbeestek a megállapodás következtében kialakult ellenzéki erőviszonyok miatt, korábban éppen az Együtt-PM-szövetséget bírálták folyamatosan. Ehhez mindenkinek joga van, ezzel nekem semmi problémám nincs, csupán arról beszélek, hogy létezik egy se a klasszikus ballib, se a klasszikus Fidesz véleményformáló közösségéhez nem tartozó véleményformáló közeg, amely részben a saját függetlenségének hangsúlyozása érdekében is a mi politikánkat tartotta ideális célpontnak. Nyilván nem dolgoztunk mi sem tökéletesen, például lehettünk volna ügyesebbek a sajtónak adott kiszivárogtatásokban, a politikai cselszövésben vagy a szervezetépítésben, ám összességében nem látok olyan végzetesen nagy hibát, amit elkövettünk volna.

MN: A DK megerősödése miatt maradt egyáltalán más lehetőség? Három külön baloldali ellenzéki listával, még ha van is koordinált egyéni jelöltállítás, szóba jöhetett volna komolyan a kormányváltás?

KG: A háromlistás versengés kezelhetetlen lett volna. A versengő külön listák csak akkor tudnak ugyanannyi mandátumot termelni ebben a választási szisztémában, mint a közös lista, ha százszázalékos az átszavazás a másik párt által indított egyéni jelöltre. Ami korántsem biztos, hiszen mindhárom párt abban lett volna érdekelt, hogy a maga listáját tolja előre, ami mindig konfliktusokhoz és divergáló kommunikációhoz vezet. Ebből totális fejre állás lett volna.

MN: Már a megállapodás napján olvasni lehetett különböző helyeken, hogy a PM politikusait elsősorban Gyurcsány Ferenc harmadik helye viselte meg. Miért mentek ebbe bele?

KG: A mi történetünk nem elválasztható az LMP történetétől, amelyben az igazi törést a 2012. őszi kongresszus jelentette. Akkor döntöttünk az Együtthöz való viszonyról, és ha nagyon szűk különbséggel is, de azt a meccset nem tudtuk megnyerni. Álláspontunk világos volt: ha ez a, nevezzük így, rendszerkritikus ellenzék teljesen elutasítja az együttműködést a hagyományos baloldali pártokkal, akkor szembe kell nézni azzal, hogy az erős kormányváltó indulatok elsodornak minket a rendszerkritikus gondolatainkkal együtt, és visszaáll a kétpárti struktúra. Azzal érveltem akkor, hogy miközben mi érzelmi döntést hozunk a szocialistákkal való kooperációról, az Orbán-kormány ámokfutása és a módosított választási szabályok különösen felerősítik azt a választói elvárást, hogy legyen egy erős, kormányképes alternatíva, amelyre szavazni lehet a Fidesszel szemben. Innen érdemes nézni - és lehet megérteni - a mi mostani pozíciónkat. Amikor úgy éreztük, hogy az LMP-t ott kell hagyni, akkor megpróbáltuk azt a politikai stratégiát képviselni, hogy együttműködünk az MSZP-vel és a hagyományos baloldali szervezetekkel, mert így van realitása képviselni a saját elképzeléseinket. Mert a hangunkra szükség van: láttuk, hogyan élte föl magát a harmadik köztársaság, és hogyan jutottunk el addig, hogy Orbán Viktor mint kés a vajon, úgy ment át a magyar alkotmányosságon és a társadalom által korábban fontosnak tartott értékeken. Persze hogy jobban örültünk a külön listás megoldásnak, de láttuk a kockázatokat is. Nem voltunk doktrinerek sem a külön, sem a közös lista kérdésében, sem abban, hogy milyen típusú megállapodásokat kell kötni. Úgyhogy nehéz szívvel, de felemelt fejjel vállaljuk a mostani megegyezést, ami lett végül. Mert ez tudott lenni. Mert vagy ez az ellenzék nyer ezzel a szervezeti felhozatallal, ezekkel a személyekkel, ezekkel a belső erőviszonyokkal, vagy nem lesz kormányváltás. Harmadik opció nincs.

MN: Mesterházy Attilának és Gyurcsány Ferencnek is voltak olyan nyilatkozatai, hogy ha lesz kormányváltás, akkor nem lehet ott folytatni, ahol 2010-ben abbahagyták.

KG: Ez részben természetes: amikor egy olyan párt kampányol, amelyik volt már kormányon, a megújulás, a megújulásra való képesség hangoztatása szériatartozék. Ezzel nem az MSZP szándékának a komolyságát vitatom, hiszen a politikája érezhetően elmozdult. Egyébként korszakváltó elképzelésünket bizonyos értelemben sikerült érvényesíteni, hiszen abban a közpolitikai megállapodásban, amit az MSZP-vel megkötöttünk, erős vállalásokat tettünk például az ügynökügyben vagy az antikorrupciós csomaggal.

MN: Ez az, amit júliusban kötöttek...

KG: Igen, és erre épült a nyár végi egyezségünk. Szimbolikus értelemben valóban alulmaradtunk, ami összefüggött azzal a kérdéssel, hogy Gyurcsány Ferenc rajta van vagy nincs a közös listán. Részünkről ez soha nem volt személyes vagy puszta indulati kérdés. Érdekes módon ebben az MSZP fordult meg, amelynek inkább volt ez személyi ügy. De mindnyájunknak látnunk kellett, hogy a DK nélkül, és nemcsak a szavazói, hanem - s ez szintén fontos - a DK elkötelezett aktivistahálózata nélkül ezt a választást nem lehet megnyerni. A DK szavazói és tagsága pedig, függetlenül attól, hogy Gyurcsánynak milyen szándékai vannak és miként ágaskodik benne a politikai ambíció, nem mozdulnak meg Gyurcsány nélkül. Márpedig az új választási rendszerben a sikeres szerepléshez minden korábbinál nagyobb szükség van az aktivistákra. Egyrészt nincs kampánycsend, az utolsó napig lehet legitim módon kampányolni. Másrészt ahhoz, hogy ne lehessen elcsalni a választást - amire, ahogyan látom, a kormányoldalon éppenséggel volna igény -, minden szavazókörben kell, hogy legyen emberünk. Országosan minimum 22 ezer aktivistára van szükségünk. A baloldal olyan szervezeti kihívás előtt áll, aminek a DK aktivistahálózata nélkül bizonyosan nem tudna megfelelni.

MN: Gyurcsány hozza vagy taszítja a szavazókat? Azért is kérdem, mert az ezt tárgyazó vélemények a legtöbbször érzelmi alapúak, ön viszont mint egykori közvélemény-kutató értelmezni is tudja az adatokat, azaz egzaktabb képe lehet erről.

KG: Íróasztalnál nagyszerűen meg lehet tervezni egy ellenzéki kínálatot, de léteznek olyan szervezeti, hatalmi és személyi kérdések is, amik a győzelem szempontjából legalább olyan fontosak, mint az, hogy mit tekintünk ideálisnak a győzelem érdekében. Mondok egy másik példát, hogy lássuk, összetettebb a dolog a Gyurcsány-kérdésnél. Abban a befagyott helyzetben, amiben az ellenzék találta magát tavaly ősszel, értelemszerűen jelent meg az az igény, hogy Bajnai és Mesterházy helyett jöjjön egy harmadik jelölt. A tervezőasztal mellől a probléma egyszerűnek tűnik: megtaláljuk a magyar Prodit, és mindenki boldog lesz. Ám ha az MSZP mint szervezet nem kellően azonosul ezzel a harmadik személlyel, és ezért nem érzi magáénak az összefogást, akkor még nagyobb gondot állítottam elő. Az MSZP-nek Horn Gyula óta állandó frusztrációja, hogy a miniszterelnök-jelöltje nem a szervezeten belülről jön. Ha tehát a kormányváltást mindennél fontosabbnak tartom - és én annak tartom -, akkor figyelembe kell venni ezeket a szempontokat. Az Együtt-PM és személyesen Bajnai Gordon január eleji fellépése mögött - amivel megnyílt az út az összefogáshoz - ez a megfontolás húzódott. Visszatérve Gyurcsány Ferencre: ő a legmegosztóbb politikus a kormányváltást akaró szavazók körében is egy tavalyi Medián-felmérés szerint. Ha kizárólag erre figyelek, akkor ahhoz ragaszkodom, hogy a DK csakis Gyurcsány nélkül csatlakozhat a közös listához. De, mint említettem, a DK erről hallani sem akart. Így viszont azt kell mondanom, hogy ez a végül kialakult megoldás ha nem is ideális, de optimális. Ebben az alkuban érdemben csak mi engedtünk, és főleg Bajnai. Ha lesz kormányváltás, akkor az elsősorban neki lesz köszönhető.

MN: A közös lista révén nőhet az átszavazási hajlandóság? A részt vevő szervezetek híveinek másodlagos preferenciái lefedik az ellenzéki összefogás pártjait?

KG: Azt láttuk a felmérésekben, főleg tavaly ősszel, hogy a baloldali ellenzéki oldal három mérhető támogatottságú pártjának - MSZP, Együtt-PM, DK - szavazóinál idővel egyre csökkent a saját párthoz való lojalitás, és a választók egyre nyitottabbá váltak arra, hogy a győzelem érdekében egy másik baloldali párt jelöltjére szavazzanak. Ez még a legelkötelezettebbnek tekinthető DK-sokra is igaz. Az idő tehát egyre inkább olvasztótégellyé változtatta az ellenzéki tábort, mert az embereket az érdekelte, hogy legyen végre versenyképes alternatívája az Orbán-kormánynak. Miközben nyilvánvalóan lesznek olyanok, akik csalódottak a mostani megállapodás miatt, nem számítok arra, hogy érdemben leszakadjanak szavazók. A legnagyobb probléma azonban az volt, hogy a többség azt gondolta, közös lista nélkül biztosan a Fidesz nyer. Annak ellenére is, hogy sokan elégedetlenek a saját helyzetükkel, és érzik úgy, hogy rosszabbul élnek, mint négy éve. A kormány szimbolikus politikája egyelőre működik. Összefogás van, most már csak a parasztvakítás ellenszerét kell megtalálni.

MN: Három hónap van a választásokig, ennyi idő alatt ez a fordulat bekövetkezhet? Korábban sosem volt ennyire kevés ideje egy politikai erőnek arra, hogy a számára kedvezőtlen véleményklímán változtasson.

KG: Az új választási rendszer, valamint a 2010 utáni kormányzás sajátosságai miatt nem hiszem, hogy működnek az analógiák. A legutóbbi Ipsos-kutatás 10 százalék körüli különbséget mutat a Fidesz javára. De ha megnézzük az időközi választások eredményeit - négy is volt az elmúlt fél évben -, és ezeket összevetjük a mérések adataival, akkor fura helyzetben találjuk magunkat. A kutatások tükrében ugyanis teljes mértékben lehetetlen volna, hogy mondjuk Baján abban a négy szavazókörben, ahol nem csaltak, az ellenzék úgy szerepeljen, mint előtte nagyon régen; lehetetlen volna, hogy Szigetszentmiklóson csaknem kétszer annyian szavazzanak az MSZP jelöltjére, mint a fideszesre; lehetetlen volna, hogy Fóton a Fidesz által támogatott jelölt csak negyedik legyen. Én is közvélemény-kutató voltam sokáig, nem akarom a dolgukat nehezíteni, de itt joggal merül fel a kétely. A latencia alighanem sokkal nagyobb a korábbiaknál - és ezzel nem azt állítom, hogy aki nem engedi be a kérdezőbiztosokat a lakásába, az mind ellenzéki szavazó. Lehet, hogy régi túlélési technikát követve azt gondolja sok ember: nem jó a Fidesz, de legalább erőt mutat, meg aztán csökken a rezsi is. De lehet, hogy a szintén a szocializmusból örökölt attitűd lesz a domináns: a véleményét nyilvánosan nem hangoztatja, de a szavazófülke magányában azt mondja magában: húzzon a vérbe a kormány. Nem tudjuk, melyik reakció lesz jellemzőbb április 6-án. Nekünk arra kell törekednünk, hogy elhitessük mindenkivel: a saját szemüknek higgyenek, ne a kormánypárti propagandának.

MN: Tegyük föl, hogy nyer az ellenzéki összefogás. A sokféle elképzeléssel rendelkező sokféle szervezet hogyan kormányoz majd együtt?

KG: 2014-ben egy helyreállító jellegű kormányzásra lesz szükség. A közös kormányzást azért nem érzem megoldhatatlannak, mert Orbán Viktor megtette nekünk azt a szívességet, hogy olyannyira abszurd irányba vitte el a közpolitikát, hogy ahhoz képest könnyű lesz konszenzusra jutni a sebek gyógyításában. Ami az elmúlt húsz évben rossz volt - a korrupció, a szegénység, a jogállamiság gyengítése - azt Orbán minden területen a végletekig fokozta egy karikaturisztikus horrorvilágot építve.

MN: És ha ellenzékben maradnak?

KG: Az Együtt-PM-szövetség sokat tett azért, hogy ez az együttműködés létrejöjjön: ha Bajnai Gordon nem lép hátra, akkor nincs a mostani megállapodás sem. Úgyhogy ha veszítünk, április 7-én átgondoljuk, hogyan tovább. Addig viszont ez az opció engem a legkevésbé sem foglalkoztat.

MN: Visszatérő tapasztalat, hogy amikor a Fidesz vagy Orbán nyeregben érzi magát, hibázik. A Paksi Atomerőmű bővítéséről és a Magyarországnak nyújtandó orosz hitelről sietősen megkötött Orbán-Putyin-megállapodás okozhat-e gondokat a kampányban Orbánnak?

KG: Szerintem igen, mivel ez az ügy két szempontból is abszolút karaktergyilkos Orbán számára. Egyrészt Orbán ismertségét, népszerűségét az 1989-es beszéde alapozta meg, amelyben hazaküldte az oroszokat. Most meg visszahívja őket. A másik, hogy az orosz kölcsön egy IMF-nagyságú hitel, miközben a felvett IMF-hitelre hivatkozva a kormány éveken át folytatta a szabadságharcát, mert, ugye, nem leszünk gyarmat. Két olyan meghatározó karakterjegy-gyel megy szembe a Fidesz, ami alapjaiban kérdőjelezi meg a hitelességét. Ráadásul a választások előtt rapid módon hozták tető alá az egészet, ami eleve előhívja az emberekből azt a reflexet, hogy itt valami nagy sundám-bundám lehet a háttérben. A Fidesz egyébként eddig mindig hibázott éles helyzetben, 2002-ben és 2006-ban is. Hibázott 2010-ben is - a nyilvánosságra került Kubatov-beszédre gondolok -, de akkor bármit megtehettek, azt a választást már nem tudták elveszíteni. Ma például robbanna egy ilyen Kubatov-beszéd, mert most van versenyhelyzet. És robbanhat a paksi szerződés is; nem csak a zöld politikus mondatja velem, hogy ebbe különösen bele kell állnunk.

MN: Az LMP a két nagy oldal közé, a 2010 előtti és 2010 utáni világ közé egyenlőségjelet téve utasít el mindent és mindenkit. Bejöhet ez a stratégia? A közös lista, Gyurcsány listára tétele szűkíti vagy szélesíti az LMP mozgásterét?

KG: Szkeptikus vagyok a stratégiájukkal szemben, mivel a verseny polarizálódása sosem segíti a magukat középre pozicionálókat: minél fehérebb-feketébb a képlet, annál kevésbé keresik az emberek az árnyalatokat. 2010-ben az LMP azért jutott be, és kampányfőnökként azért mertem már 2009 novemberében 7-8 százalékos választási eredményt jósolni, mert 2008 tavasza után csak az volt kérdéses, milyen arányban győz a Fidesz. A nagy kérdés tehát eldőlt, és a választók nem taktikáztak a szavazataikkal: ezért volt könnyű középről bejutni. A mostani versenyhelyzetben viszont ez a logika nem fog érvényesülni. Ezzel együtt is remélem, hogy sikerül bejutnia az LMP-nek, mert még mindig úgy gondolom, többségükben jó szándékú emberek ülnek a pártban.

MN: PM-ként hogyan tovább? Lesz külön frakciójuk?

KG: Ha a várakozásaim szerinti szoros küzdelem lesz a két nagy oldal között, akkor a PM szerez annyi mandátumot, hogy frakciót alakíthat. Hosszú távú célunk egy progresszív zöld, szociáldemokrata típusú párt felépítése, és folytatni tervezzük a szövetségben való politizálást az Együttel. Ha abból indulunk ki, hogy ez a választási rendszer tartósan marad - márpedig erre érdemes készülni, persze, ha lesz kétharmados parlamenti többségünk, én leszek az első, aki követelni fogja ennek a választási rendszernek a kikukázását -, akkor a baloldalt továbbra is az együttműködés és a belső versengés egyidejű jelenléte határozza meg. A jelenlegi választási rendszerben egy önállóan induló baloldali zöld pártnak nincs esélye - és győzelemre senkinek, még az MSZP-nek sincs esélye önállóan -, hiszen ez a választási rendszer egyetlen közös jelölő szervezetbe kényszerít minket. Ezért sem baj, hogy a mostani kompromisszumokat megkötöttük. A múlt héten befejezett tárgyalásokat egy tanulási folyamat kezdetének tekintem.

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?