Irgalmatlanul megszavazták

Lenyomott civilek

  • - vgy -
  • 2011. december 7.

Belpol

Elfogadták hétfő éjjel az úgynevezett civil törvényt. Kiszedtük belőle, mi a jó és mi a rossz a civilek szempontjából. Listázunk.

Az Országgyűlés hétfő éjjel megszavazta a „civil törvényt”, melynek számos bűnéről és kevés érdeméről két hete emlékeztünk meg lapunkban. Az alkalom tiszteletére röviden újraszámláljuk őket, egyúttal ajánljuk részletes cikkünket a tárgyban.

Problémák

– A Nemzeti Civil Alapot váltó Nemzeti Együttműködési Alap (NEA) kuratóriumaiban kétharmados többséggel lesznek jelen a kormánypártok delegáltjai. A civilek így kisebbségbe kerülnek a költségvetési pénzek elosztásáért felelős kollégiumban is.

– A NEA tanácsának, illetve kuratóriumainak elnökét a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) vezetője (jelenleg Navracsics Tibor) nevezi ki. Továbbá az ő jóváhagyását igényli minden döntés, bár az esetleges elutasítást indokolnia kell.

– A KIM vezetője egymaga rendelkezik az alapba befolyó éves pénz tíz százalékáról.

– Az Országos Érdekegyeztető Tanács helyébe lépő Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanácsba delegált civil tagokat a NEA tanácsa jelöli ki kétharmados többséggel. Vagyis politikai alapon választhatja meg a kormány a civil tárgyalópartnereit.

– A tervezet nem határoz meg semmilyen, a civilek részére elkülönített kötelező minimumot
az aktuális költségvetésekben.

– A közhasznú jogállás megszerzését szigorú kritériumokhoz köti a törvény, míg a kiemelkedően közhasznú kategóriát megszünteti. Sokan úgy vélik, hogy a nonprofit szektortól idegen elvárások a kistelepülések civil aktivitására mérhetnek súlyos csapást.

– Az egyesületek kötelezően vezetett tagnyilvántartása azért lehet veszélyes, mert a jövőre hatályba lépő egyházi törvény szerint egyesületnek minősülő vallási szervezeteknél a nyilvántartásban feltüntetett egyesületi tagság egyben a vallási meggyőződéssel kapcsolatos szenzitív adat lesz – ennek megfelelő kezelése pedig nem garantálható.

Megoldások

– A tervezet erénye a törvényességi felügyeleti hatáskörök pontos szabályozása, azaz, hogy a már nem vagy szabálytalanul működő szervezetekre alkalmazza a végelszámolási, felszámolási és csődeljárási szabályokat.

– Az egységes, közhiteles adatbázis létrehozására vonatkozó döntés.

Figyelmébe ajánljuk