Lincshangulatban fogadták a taksonyi gazdák, hogy elveszik földjeiket a Budapest-Belgrád-vasútvonal miatt

Belpol

Információink szerint huszonkilenc gazda termőföldjét, szőlőskertjét sajátítják ki a településen a vasútvonal logisztikai állomásához épülő bekötőút miatt.

Március 26-án reggel 9 órakor helyszíni szemlén ismertették a terveket a taksonyi gazdákkal, akik – úgy tudjuk – rendkívül ellenségesen, lincshangulatban fogadták a kisajátítási eljárás következményeit.

A taksonyi vasútállomáson a Budapest-Belgrád-vasútvonalhoz épül logisztikai létesítmény, teherátrakó, ahonnan a gazdák földjein áthaladó földút kiszélesítésével építenek bekötő utat az 51-es főútra. A kamionok a kínai árukkal megrakva egy hamarosan megépülő turbókörforgalom érintésével fognak ráfordulni a már most is csúcsra járatott 51-esre. A taksonyiak, dunavarsányiak életét, türelmét alaposan meg fogja nehezíteni, ki fogja kezdeni a jelentősen megnövekvő teherforgalom, amihez egy szükségképpen létesítendő elosztó logisztikai bázis forgalma is hozzájárul. Mindez érinteni fogja az 51-esen közlekedőket, illetve az M0-s déli szakaszának forgalmát is terhelni fogja.

 
Építkezés a taksonyi vasútállomáson
Fotó: Narancs.hu

A földtulajdonosok indulatosak tehetetlenségükben; ha akarják, ha nem, elvesznek földjeikből, illetve kettégvágják azokat, így komolyan megnehezítik, vagy lehetetlenné teszik az álattartást, hiszen a jószágot már nem tudják az úton átterelni. Az egyik gazda azzal szidta a beruházást: ilyet még a kommunisták se csináltak! A teljes műtárgy, rézsűvel, padkával, árokkal összesen 25 méter széles lesz a jelenlegi 4 méter széles földúttal szemben. Tudomásunk szerint 

mindezidáig nem mondtak konkrét összeget a gazdáknak, hogy mennyivel kártalanítanák őket.  

A tervezőcég január 12-én a kisajátításról szóló 2007-es törvényre hivatkozva kérelmezte a nagyközség önkormányzatánál a „termőföldek végleges célú más hasznosítását közlekedési infrastruktúra megvalósítása céljából”. A taksonyi Csokonai utca és a főút között 2 hektár 6083 négyzetméter 35,41 aranykoronaértékű földet fognak kimetszeni. A munkákkal haladni kell, a kínai kivitelezők már lefektették a Budapest-Belgrád-vasútvonal vágányait Taksonynál, és az átrakó mellett a vasútállomás épületét is felújítják.

A bekötőút a taksonyi képviselő-testületi januári ülésén került napirendre, mikor a helyi településrendezési eszközök módosítása vált szükségessé az 51-es főút 2x2 sávossá történő bővítése kapcsán. Tóth József független önkormányzati képviselő kérdezett rá a vasútvonal miatt épülő bekötőút következményére, amivel a 4 méter széles földutat 10 méteresre szélesítik ki. Kreisz László fideszes polgármester azzal hárította el a konkrét választ, hogy a tulajdonosok mindenről kaptak tájékoztatást a szerkezeti terv ismertetése során. Felhívta a figyelmet arra, hogy kiemelt beruházásról van szó, melyben az önkormányzat feladata a szerkezeti tervekhez illeszkedő műszaki vonalak berajzolása. „Amiről most szó van, az egy állami út, ebben nem feladata az önkormányzatnak a tulajdonosokkal egyeztetni” – hangzott el.

 
Ezt a bekötőutat szélesítenék ki
Fotó: Narancs.hu

A képviselő reagálásában felvázolta a következményeket. Egy nagy rakodóterületet alakítanak ki a Budapest-Belgrád-vasútvonal miatt, amire már se Soroksáron, se Dunaharasztiban, se Dunavarsányban nincs lehetőség a közelben. A taksonyi körforgalom fogja biztosítani a sok száz kamion és teherautó számára az 51-es út elérését. Jelezte a polgármesternek, továbbra is várják azt a tervet, ami bemutatja, hogy fog kinézni a bekötő út és a körforgalom. Tóth József emlékeztette a polgármestert, novemberben közmeghallgatást ígért, amire nem került még sor. Kreisz László a januári testületi ülésen ígéretet tett, hogy ismételten megkeresik a tervezőcég, a Tura-Terv Kft. képviselőt azzal, jöjjenek el egy közmeghallgatásra. Ezt cikkünk megjelenéséig nem hívta össze.

Megkerestük a polgármestert, aki legkésőbb április 10-ig ígért választ kérdéseinkre. A tervezőcéget szintén kerestük; ha válaszolnak, közöljük.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?