Majd legközelebb? - A diákmozgalom sikereiről és korlátairól

  • Misetics Bálint
  • 2014. január 14.

Belpol

Tavaly ilyenkor a diákok megmozdulásaitól volt hangos a körút és a közbeszéd, és néhány hónapra a Hallgatói Hálózat vált a legfontosabb ellenzéki mozgalommá. Szemben a Milla kiszámítható, langyos rendezvényeivel, a HaHa tüntetései mozgalmasak, izgalmasak és hangosak voltak, a résztvevőknek igazi demokratikus élményt adtak. Megbolygatták a város mindennapi ügymenetét, így lehetetlen volt őket figyelmen kívül hagyni. Ráadásul, míg Bajnai Gordon vezetővé választásával a Milláról utólag sokan úgy gondolhatták, hogy beigazolódtak a kormánypárti vádak, melyek szerint a csoport a korábbi "baloldali" elit szekértolója, addig a diákmozgalomra ezt sokkal nehezebb volt ráhúzni (azért persze próbálták).

Fantomok ellen

Fantomok ellen

Fotó: Németh Dániel

Ahhoz azonban, hogy a diákmozgalomnak sikerüljön megvalósítania a két leggyakrabban említett törekvését - a felsőoktatás védelmét és a fiatalok közéleti mozgósítását -, elengedhetetlen lett volna, hogy kilépjen abból a szakpolitikai gettóból, amelybe zárta magát, s felvállalja az alkotmányos demokrácia és a jóléti állam ügyét, így válván a felsőoktatási reform ellenzékéből az Orbán-rezsim - és esetleg az egész 1990 utáni újkapitalizmus - ellenzékévé.

A keretszámoktól a rendszerkritikáig

A magas színvonalú, igazságos felsőoktatás kialakításának ugyanis nem a - diákok szószólói által unalomig ismételgetett - "párbeszéd hiánya", Hoffmann Rózsa vagy Klinghammer István volt az alapvető akadálya, hanem Orbán Viktor és kormánya.

Értelmetlen volt számon kérni a szakpolitikai döntésekkel kapcsolatos "párbeszéd hiányát" egy olyan kormányon, amelynek éppen a plurális demokrácia tagadása a lényege. Egy konszolidált liberális demokráciában lehet hatása - és így létjogosultsága - a szűk értelemben vett szakpolitikai érdekérvényesítésnek, de ennek Magyarországon nem adottak a feltételei.

S nemcsak erről van szó. Az igazságos felsőoktatási rendszer megvalósítása lehetetlen egy szélsőségesen igazságtalan társadalomban. A felsőoktatáshoz - illetve általában a tudáshoz, a kultúrához, a művelődéshez - való egyenlő hozzáférés biztosítása messze túlmutat a felsőoktatás ügyén. Évről évre a fiatalok mintegy ötöde kerül ki továbbra is az iskolarendszerből úgy, hogy csak nyolc vagy annál is kevesebb osztályt végzett el - az ő szempontjukból érdektelen a keretszámokról folyó vita, és nem segít rajtuk az "ingyenes" felsőoktatás sem. A magyar oktatási rendszer a legigazságtalanabb egész Európában, amennyiben a szülők osztályhelyzete és iskolai végzettsége itt határozza meg legnagyobb mértékben a tanulók iskolai teljesítményét. Erről nemcsak a közoktatás tehet: a szegénységben élő családok gyermekei már iskolás koruk előtt óriási hátrányban vannak.

Ha a diákmozgalom komolyan gondolta követeléseinek a 6. pontját, miszerint biztosítani kell, hogy "a hátrányos helyzetű családokból is legyen esély bejutni a felsőoktatásba", akkor fel kellett volna vállalnia a közoktatás átfogó reformjának az ügyét, ideértve az etnikai és osztályalapú szegregáció felszámolását, a korai fejlesztés elterjesztését és a bölcsődei hálózat bővítését is. De nemcsak ezeket: a nehéz körülmények között élő gyermekeken nem lehet úgy segíteni, hogy közben a családjukon nem segítünk. Ez pedig a következőket vonja maga után: a jóléti ellátások radikális emelését és egy kiterjedt szociális bérlakáshálózat kialakítását; a szélsőséges területi egyenlőtlenségek csökkentését; az értelmetlen, nyomorkonzerváló közmunka felszámolását és felváltását aktív munkaerő-piaci programokkal; a nyugat-európai jóléti államokban bevett garantált minimumjövedelem bevezetését; a mindezeket finanszírozó progresszív adórendszert; végül egy olyan fejlesztéspolitikai szemléletváltást, amely belátja, hogy a völgyhidaknál, díszkővel kirakott, szökőkutas tereknél és fürdőépítéseknél - a szűk értelemben vett gazdasági fejlődés szempontjából is - sokkal fontosabb a beruházás az emberi tőkébe. Ez a minimumprogram pontról pontra az ellenkezője annak, amit a kormány képvisel. Meg lehet-e változtatni a kormány politikáját - lényegében mindenben - a kormány megváltoztatása nélkül?

Mozgalom politika nélkül?

Ha a HaHa nem is vállalta a kormány leváltásának ügyét, mindenképpen ki kellett volna állnia legalább a képviseleti demokrácia minimumkövetelményeinek, a kormányváltás közjogi feltételeinek a biztosításáért a Fidesz mindazon intézkedéseivel szemben, amelyek a kormánytól független intézmények gyarmatosítására, az alkotmányos korlátok felszámolására és a demokratikus verseny ellen irányulnak.

Minderre nemcsak azért lett volna szükség, mert e nélkül a diákmozgalom szakpolitikai céljai is megvalósíthatatlanok, hanem azért is, mert éppen erről szólna a fiatalok állampolgári aktivizálása: arról, hogy vállaljuk a közös ügyeinket, és ez a középiskolás diákok és egyetemi hallgatók esetében sem csupán a felsőoktatást jelenti, hanem a társadalmi igazságosságot és az alkotmányos demokráciát is. És végül ez szolgálta volna a mozgalom fenntartását is, amely így csak addig volt képes mobilizálni, amíg a felsőoktatás átalakítása volt a kormány - és a közvélemény - napirendjén.

Az "egyetemfoglalás" (ami az idő nagy részében egyetlen egyetemi épület egyetlen előadójának a használatát jelentette), noha ismét nagy nyilvánosságot adott a diákok követeléseinek, sajnos öngólnak bizonyult. A mozgalom, amely országos polgári engedetlenséget hirdetett arra az esetre, ha a kormány nem teljesíti az ultimátumként megfogalmazott követeléseit, hetekig arra áldozta ideje legnagyobb részét, hogy a bölcsészkar dékánhelyettesével civakodott az épület használatáról. A Fideszre a neki fontos intézmények "elfoglalásával" - a működésük akadályozásával - lehet esetleg nyomást gyakorolni (erre tettünk kísérletet például 2011 decemberében a Parlament körüli élőlánccal, vagy idén márciusban a Fidesz székházában). A bölcsészkar nem ilyen intézmény (éppen ez a probléma).

A Hallgatói Hálózat követeléseinek kitágítására kitűnő alkalom lett volna az alaptörvény negyedik módosítása, amely a hajléktalan emberek hatósági üldözésével vagy a család fogalmának kirekesztő megfogalmazásával együtt a hallgatói szerződéseket és az egyetemi autonómia korlátozását is alaptörvénybe foglalta, és lényegében felszámolta az alkotmányos demokráciát Magyarországon. De éppen azért, mert itt már sokkal többről volt szó, mint amit a HaHa szervezői közül sokan a saját ügyüknek éreztek (lehetetlen volt már "csak a felsőoktatásról" beszélni), egyetlen tiltakozó megmozdulást sem kezdeményeztek, majd - jelentős részben abbéli félelmük miatt, hogy a kormánypárt általánosabb kritikájával a HaHa elveszítheti "pártsemleges", "szakpolitikai" jellegét, és ezzel szimpatizánsai egy részét, kiszolgáltatja magát a jobboldali propagandának, és összemosódik az ellenzéki oldal többi szereplőjével - elszigetelődtek a tiltakozásoktól.

Miután az alaptörvény negyedik módosítása ellen szervezett tüntetéssorozat is elült, sem a HaHának, sem másnak nem sikerült újabb lendületet adnia a tömeges utcai tiltakozásoknak. Leszámítva például A Város Mindenkié csoport egy-egy megmozdulását, azóta - Erdős Virág szavaival - "borzalom és béke van". Most azonban, hogy nem szervezünk kétnaponta tüntetéseket, talán volna lehetőségünk újragondolni a "civil társadalom" és a "politika" mechanikus szembeállítását, megvitatni, hogy lehet-e ideológia nélkül, "politikamentesen" politikai mozgalmat építeni, és hogy az egymásért viselt felelősségünk nem teszi-e értelmetlenné azt az önsorsrontó elgondolást, hogy majd mindenki küzd a "saját ügyeiért". Ha az egyetemisták csak a felsőoktatást védik, a pedagógusok a közoktatást, a trafikosok a trafikjukat, és így tovább - akkor győzhet-e bárki is a kormánnyal szemben, lehetünk-e elegen, akik küzdünk az alkotmányos demokráciáért, és nem maradnak-e végképp magukra azok, akik egyedül védtelenek?

A szerző szociálpolitikus.

Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.