Műbalhé a Heti hetes körül: Vihar a buliban

  • Bojtár B. Endre,Tálas A. Péter
  • 2002. január 24.

Belpol

Az RTL Klub a Heti hetes legutóbbi adásának felvételén bejelentette: a népszerű műsor nem hallgat el a választások előtti másfél hónapban. Ezzel a csatorna felülbírálta két héttel ezelőtti döntését, miszerint a népszerű műsort nem sugározzák a választások előtti héthetes időszakban. Az akkori indoklás szerint a televízió nem akarta, hogy "akár a gyanúja is felmerüljön a választók politikai befolyásolásának". De ez most már nem számít, úgy tűnik.

Az RTL Klub a Heti hetes legutóbbi adásának felvételén bejelentette: a népszerű műsor nem hallgat el a választások előtti másfél hónapban. Ezzel a csatorna felülbírálta két héttel ezelőtti döntését, miszerint a népszerű műsort nem sugározzák a választások előtti héthetes időszakban. Az akkori indoklás szerint a televízió nem akarta, hogy "akár a gyanúja is felmerüljön a választók politikai befolyásolásának". De ez most már nem számít, úgy tűnik.Az első hírek szerint a döntés alapjául az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) választásokra készülő ajánlása szolgált, melyben az áll, hogy "a választási kampány idején komikus, humoros műsorszámokban (...) politikai szereplőkkel készített interjúrészletek bemutatása nem ajánlott, valamint kerülni kell a politikai viccek egyoldalúságát".

Az ORTT említett irányelvei az RTL Klub mindkét döntésének idején még

csak egyeztetési szakaszban

voltak, a végső változatot e héten hozzák nyilvánosságra. Az ajánlás tervezete - az ORTT állítása szerint - véleményezési céllal érkezett a kereskedelmi csatornához (az RTL hírigazgatója szerint az ORTT csak a tévé külön kérésére küldte meg az anyagot), mégis - még a Heti hetes szereplői között is - volt, aki úgy tudta, a két dolog összefüggött egymással.

"Lehet, hogy az RTL Klub figyelembe vette az ORTT ajánlását, ezért bejelentette a műsor szüneteltetését, melyről minket csak röviddel az adás felvétele előtt értesítettek. Az indoklásban szerepelt az is, hogy - bár a csatorna még nem döntött a politikai hirdetések sugárzásáról - nem lenne hiteles, ha az egyik percben hirdetnék, a másik percben pedig kritizálnák ugyanazt a politikai csoportosulást" - mondta a Narancsnak Verebes István, a Heti hetes állandó szereplője. A döntés visszavonását az egy héttel későbbi adásban Verebes úgy kommentálta: számára nem úgy hatott, mintha az RTL Klub félelemből határozta volna el a műsor szüneteltetését. A Narancs azon felvetésére, miszerint a Magyar Rádióban történtek és a Heti hetes esetleges pihentetése közötti párhuzam miért nem tűnt fel a Bolgár György és Farkasházy Tivadar elhallgattatását oly indulatosan elutasító szereplőknek, Verebes annyit mondott: nem érti, a sajtó miért nem hiszi el, ha valami kivételesen igaz.

Gálvölgyi János, aki egyik nyilatkozatában még azon kétségét fogalmazta meg, hogy ha mégis lesz műsor, akkor mi a helyzet a beszüntetés mellett szóló érvekkel, a Narancsnak csak annyit mondott: a Heti hetes szereplőit a csatorna nem vonta be a döntésbe, ehhez nem tud többet hozzátenni.

Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója lapunknak kifejtette: belátták, hogy tévedtek, ezért változtatták meg eredeti döntésüket. "Bár nem gondoljuk, hogy egy szatirikus talkshow alkalmas lenne politikai befolyásolásra, de ennek a látszatát is el szerettük volna kerülni. A döntést még az ORTT-ajánlás előtt hoztuk. A szüneteltetésről szóló bejelentés után azonban rengeteg néző jelentkezett nálunk, akik kifogásolták a hosszú szünetet. Ekkor úgy döntöttünk, egy független céggel közvélemény-kutatást végeztetünk, hogy megtudjuk, mit gondolnak a döntésről a nézők" - mondta Kolosi.

A csatorna a Tárki közvélemény-kutató céget bízta meg a felméréssel. A január 16-i ezerfős, országosan reprezentatív telefonos megkérdezéses vizsgálat eredménye szerint a megkérdezettek 59 százaléka értesült a döntésről, és ezek 84 százaléka (az összes válaszadó 68 százaléka) vélekedett úgy, hogy

felesleges

a hosszú kampánycsend

A felmérés kitért arra is, hogy politikailag egyoldalúnak tartják-e a tévénézők a műsort. A válaszadók 84 százaléka szerint a Heti hetes csupán egy politikai kabaré, nem kell politikai missziót feltételezni mögé; csupán 14 százalék vélte úgy, hogy a műsor politikailag egyoldalú.

"Kizárólag a felmérés alapján döntöttünk a folytatásról, és se a döntés meghozatalakor, se annak visszavonásakor nem befolyásolt minket az ORTT készülő ajánlása vagy bármiféle politikai hatalom" - jegyezte meg a programigazgató. Az új döntés értelmében a népszerű tévéműsor csak a választási törvényben előírt kampánycsend idején, azaz a választások napját megelőző 24 órában szünetel.

A csatorna belső köreiből származó információink szerint a televíziónál többen is meglepődtek azon, hogy a műsor szereplői mily´ visszafogottan reagáltak az esetre; furcsállták, hogy ugyanazok, akik erőteljesen kritizálták a Magyar Rádióban történteket, a saját műsoruk miatt nem hallatták hangjukat. A Heti hetes általunk megkérdezett szereplőit szembesítettük e véleménnyel, de ezt firtató kérdésünkre egytől egyig kitérő választ adtak.

A "pihentető" határozat egyik lehetséges magyarázataként felmerült az is, hogy a politikai reklámok sugárzásának problémája és a Heti hetes szüneteltetése között összefüggés van (az RTL Klub mindenesetre máig nem döntött arról, hogy közvetít-e politikai hirdetéseket a kampány idején). A kereskedelmi televízió munkatársaitól úgy értesültünk: az eredeti elképzelés szerint a három, politikai üzeneteket közvetítő műfajt (társadalmi célú hirdetések, politikai hirdetések, Heti hetes) a csatorna

"egyensúlyba hozta volna"

a választásokat megelőző időszakban. E feltételezés szerint a két pólus a társadalmi célú reklámok kormánypropagandája (ezekben az egyes minisztériumok "közérdekű" felhívásai, köszönetmondásai stb. jelennek meg), illetve a Heti hetes lett volna; az utóbbi poénjait az MSZP úgymond deklaráltan is ki akarja aknázni a maga kampányában. Az "összehangolás" forrásaink szerint úgy nézett volna ki, hogy a "televízió vezetése ezeket egyensúlyba hozza az esetleges politikai hirdetésekkel". Ami két dolgot jelenthetett: vagy a társadalmi célú hirdetésekkel repül a Heti hetes is, vagy marad mindkettő. "Nyilvánvaló volt, hogy ha a Heti hetes képernyőn marad, valószínűleg a társadalmi reklámok is mehetnek tovább. Függetlenül attól, hogy sugároz-e a csatorna politikai reklámokat, vagy sem" - mondta a Narancsnak az RTL Klub egyik embere.

Mind a hivatalos, mind az informális kommunikáció szerint a tévét semmilyen politikai kör nem befolyásolta döntésében, noha az eset - ahogy az RTL-nél fogalmaztak - "szerencsétlenül" egybeesett a Magyar Rádióban történtekkel.

"Ha valaki, akkor inkább már az MSZP gyakorolt hatást a vezetőkre azzal, hogy kinyilvánította, továbbra is kampányeszközként kívánja használni a Heti hetest" - mondta a Narancsnak a kereskedelmi tévé belső köreihez tartozó egyik forrásunk. Ami azért, lássuk be, elég nyakatekert okoskodásnak tűnik; az ellenzéki pártra való mutogatás akkor állná meg a helyét, ha - horribile dictu! - a Heti hetes egyik-másik közreműködője nemcsak az RTL Klubtól nyalna föl honort, hanem a Köztársaság tértől is.

A Heti hetes tehát marad, ami egyúttal azt is valószínűsíti, hogy - a "konkurens" Tv 2-vel ellentétben - az RTL a kampányidőszakban zöld jelzést ad a politikának.

Hermann Irén

Farkasházy Tivadar nem beszélt, írt

"Mivel a Magyar Narancs az Élet és Irodalommal egyetemben a Heti hetest több mint két éve a színvonaltalanság, a trágárság és a magamutogatás szinonimájaként tartja számon, nem tudom értelmezni a kérdéseket. Igazából örülniük kellene, hogy ez a mocsok eltűnik a képernyőről. Gondolom, sajnálják, hogy a csatorna végül is meggondolta magát. Majd ha máskor emberszámba vesznek, az én válaszom is árnyaltabb lesz" - áll Farkasházy Tivadar szerkesztőségünkhöz eljuttatott levelében.

Figyelmébe ajánljuk