Interjú

"Nagy lesz a baj!"

Révész Máriusz (Fidesz), a miniszterelnök családpolitikai tanácsadója

Belpol

Az Országgyűlés elnöke egy konferencián azt mondta a minap: a gyermek nem magánügy. A kormány a gyerekvállalást gazdaságilag ösztönözné - ha már a biológiai ösztön lazsál.

Magyar Narancs: Kiket és mennyire kell ösztönözni a gyerekvállalás érdekében?

Révész Máriusz: Magyarország nehéz demográfiai helyzetbe került. Az úgynevezett termékenységi ráta 1,2-1,3 között mozog. Kevesen tudják, mi ennek a valódi tartalma. Mostanában évente kilencvenezer gyerek születik hazánkban, de százharmincötezernek kellene ahhoz, hogy a népességfogyás megálljon. Ettől nagyon messze vagyunk. 1975-ben született az elmúlt időszakban a legtöbb gyerek: 194 ezer. A születések száma mára kevesebb mint felére csökkent. Ha ez ilyen ütemben folytatódik, és sajnos a tendencia még gyorsulhat is, harmincöt év múlva már csak negyvenötezer, hetven esztendő után csak húsz-huszonöt ezer gyerek születik. Mindenki érezheti, hogy rendkívül súlyos a probléma. Ez történelmi távlatban meglehetősen rövid időszak, semmiség, egy pillanat. Szembe kell nézni azzal: nincs megírva, hogy Magyarországon vagy az egész Kárpát-medencében kétszáz év múlva is élnek magyarok.

 


Fotó: Németh Dániel

 

MN: Van-e olyan ember, aki azért csinál gyereket, mert bántja, hogy nem vagyunk már tízmillióan az országban?

RM: A tízmillió szinte lényegtelen; érzelmi kérdés. A fő gond a társadalom elöregedése: folyamatosan romlik az aktív-inaktív arány, aminek súlyos gazdasági következményei lesznek. Egy gazdasági internetes lap mostanában készített erről egy hosszabb elemzést. De eljátszhatunk azzal a gondolatkísérlettel, hogy ha holnaptól senkinek sem születik gyermeke, mi lesz az országban hatvan-hetven év múlva. Lehetne erről egy sci-fit készíteni. Ennél persze valamivel kedvezőbb a helyzet, de így is hatalmas gondok várhatók.

MN: A jelenlegi családpolitika kifejezetten igazságtalan és elitista. Elhangzott az az óhaj is, hogy "minőségi" gyerekek szülessenek.

RM: Én ezt a kifejezést nem szeretem, és soha nem is használtam. Minden ember, minden gyermek érték. Ám látni kell, hogy a magyar családpolitika előtt két kihívás van. Egyrészt vannak olyanok családok, amelyek egzisztenciális biztonságát növeli, ha újabb gyerek érkezik. Radikális képviselőtársaim ezt megélhetési gyerekszülésnek nevezik.

MN: Megélhetés? A családi pótlék mellé kap egy kis segélyt, lesz ideig-óráig valami közmunkája, tudjuk, mennyiért...

RM: Ha egy írni-olvasni nem tudó asszonynak tizennyolc éves korában megszületik a gyereke, annak ez szilárdítja az anyagi helyzetét. Kétségkívül létezik ilyen. Az az életszínvonal, amiről most beszélünk, mindkettőnkétől beláthatatlan mélységben van. Nagy szegénységben élő családokról van szó. Náluk nem az a gond, hogy nem születnek meg a gyerekek, hanem hogy a társadalom képtelen perspektívát nyújtani nekik. A magyar államnak elsődleges feladata, hogy esélyt adjon nekik, kitörési pontokhoz juttassa őket: szakmához vagy magasabb iskolai végzettséghez. Az elmúlt évtizedekben Magyarországon kialakult oktatási rendszerben szinte nincs mobilitás. Aki szegénynek született, nagy valószínűséggel az is marad. Ezért kell átalakítani az oktatási rendszert! A másik elem, és ez családpolitikánk lényege: akik munkából, munkajövedelemből kívánják felnevelni gyerekeiket, azoknak a második, harmadik, negyedik gyerek vállalása ne járjon drámai életszínvonal-csökkenéssel.

MN: Vagyis ott, ahol amúgy is megszületik, ráadásul jobban járnak vele, nem kell olyan nagymérvűen támogatni? Hanem ott, ahol vonakodnak, de féltik az életszínvonalukat.

RM: A családok egy része a két-három gyerek vállalása miatt a szegénységi küszöb alá kerül. Ezeknél a családoknál, akik képesek munkából felnevelni a gyermekeiket, jelentősen csökkenteni kell a további gyermek érkezésével járó életszínvonal-zuhanást. A családok egy másik részénél nem romlik az életszínvonal a gyerek megszületése esetén, meg is születnek a gyerekek, viszont nincs esélyük kitörni. Miattuk fontos hároméves kortól a kötelező óvodába járás, az egész napos iskola, az iskolák fenntartóváltozása és az iskoláztatási támogatás.

MN: Amely szankcióvá válhat, megvonható.

RM: Szerintem nem segítünk a gyereknek, ha folyósítjuk a családi pótlékot, noha nem jár iskolába. Közben analfabéta marad, sehol nem lesz képes elhelyezkedni. Segítettünk? Nem.

MN: Igazgatásrendészeti kérdés, jár-e a gyerek iskolába. Ennie akkor is kell.

RM: Szabályozásunk nyomán egyharmadára csökkent az igazolatlan hiányzások száma. Az általános iskolákban még nagyobb mértékben, a lógás döntően szakiskolákban realizálódik. Lehet szép dolgokat mondani, de az igazság az, hogy ha pénzre megy a dolog, a gyerekek ott vannak a suliban. De ez csak minimumfeltétel. Az iskolai eredményességet segíti, ha a gyerekek többet járnak óvodába, ezért hoztuk előre, 3 éves korra az óvodáztatást.

MN: Nézzük ezt másfelől is! A szlogen szerint a kormány a munkából élőket akarja jobb helyzetbe hozni, segíteni. És ha valaki elveszíti az állását, adott esetben mindkét szülő? Drasztikusan csökkent az álláskeresési járadék időtartama, összege. Olyanok kerülnek lejtőre rövid idő alatt - a gyerekszámtól függetlenül -, akik addig stabilan meg tudtak élni.

RM: A gazdaság állapota közvetlen összefüggésben van a családok anyagi helyzetével. Ön ugyanakkor ugyanabba a hibába esik, amibe a szocialisták: a családtámogatást teljesen összekeveri a szociálpolitikával.

MN: Talán az a baj, hogy önök szétválasztják. Ehelyett a munkateljesítményekkel kapcsolják össze.

RM: Egy francia vagy német baloldali nem is érti, amit a magyar szocialisták rajtunk kérnek számon, s eszerint ön is. Ezekben az országokban ugyanis figyelembe veszik, hogy a jövedelméből ki hány embert tart el, és senki nem kifogásolja, hogy emiatt vannak, akik kevesebb adót fizetnek. Ebben teljes konszenzus van a politikában. Németországban külön adótábla szerint adóznak a gyermeket nevelők, illetve a gyerektelenek. Franciaországban is természetes, hogy a gyermeket nevelők kisebb mértékben járulnak a köz költségeihez. A gyermekek után járó adókedvezményt nem is tekintik támogatásnak. A támogatás ugyanis az, ha a köz pénzéből valakinek adunk. Itt azonban a gyermeknevelés miatt valakinek a megkeresett pénzéből kevesebbet vonnak el. Elismeri az állam, hogy a gyermeknevelés a társadalom számára hasznos, ezért a gyermeknevelés költségei miatt kevesebbel kell hozzájárulnia a köz költségeihez. A több gyermeket nevelő családok minden területen rendkívül nagy hátrányban vannak a társadalomban. Például milyen esélyei vannak egy háromgyerekes anyukának, aki nyolc vagy tíz év után vissza akar térni a munkaerőpiacra? Hol tartanak az azonos végzettségű kortársai, akik nem vállaltak gyereket, hanem karriert építettek. És ha ezt átszámítjuk a későbbi nyugdíjösszegekre, akkor azt tapasztalhatjuk, hogy a több gyermeket nevelő asszonyok jóval kevesebb nyugdíjat kapnak, mint a gyermeket nem nevelő, hasonló végzettségű kortársaik.

MN: Aki csak építi a karrierjét, és ötvenéves korában felfedezi a rák gyógyszerét, az nincs annyira hasznos, mint aki felnevel három gyereket?

RM: Amit én mondtam, az csak egy egyszerű tény. A gyermeket nevelő asszonyok az élet minden területén hátrányban vannak. Ezeket a hátrányokat csökkenteni kell. Ezért vettük be a munkahelyvédelmi akciótervbe a gyesről visszatérő édesanyákat, akik után nem kell két évig járulékot fizetni. Egyébként mindenkinek fontos, hogy szülessenek gyerekek. Azoknak is, akik valamilyen okból gyermektelenek maradnak. Az ő időskorú biztonságukat is kortársaik gyermekei teremtik meg. Elméletben annak alapján kapjuk a nyugdíjat, hogy mennyit fizettünk be. Gyakorlatban a rendszer úgy működik, hogy a mai járulékfizetők által betett összeget osztjuk el a nyugdíjasok közt. És ez így lesz a következő nemzedékeknél is. Ha kevés lesz az aktív befizető, akkor nagy lesz a baj!

MN: Aki nem szült vagy felnőtt a gyereke, az az adójával a más gyerekeinek az iskoláztatását, egészségügyi ellátását, lakhatását, adó- és utazási kedvezményeit finanszírozza, és még sorolhatnám. Nem fizet-e esetleg többet, mint amennyit majd visszakap?

RM: Ha kicsit sarkosan fogalmazunk, az a kérdés, hogy individualistaként számolunk-e, vagy családosként. Az a kérdés, azt tartjuk-e helyesnek, hogy aki a jövedelméből mondjuk három gyermeket nevel, az ugyanannyi adót fizessen, ugyanolyan mértékben járuljon hozzá a közköltségekhez, mint az, aki nem nevel gyermeket. Szerintem nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy egy keresetből hány embert tartanak el.

MN: Kinél? A jómódú, netán milliomos háromgyerekesnél? Ráadásul ezt a réteget erősíti a személyi jövedelemadó két évvel ezelőtti drasztikus, ötvenszázalékos csökkentése. Ha van három gyereke, kapásból legalább kétszázezerrel beljebb van havonta.

RM: Én továbbra is a családi adózásról és a gyermekek után járó adókedvezményekről szeretnék beszélni, azok jogossága mellett szeretnék érvelni...

MN: Azt hiszem, értem.

RM: Az a viszonylag kis keresetű tanár házaspár, amely a három gyerek után mondjuk csak hatvanezer forintot tud a kilencvenkilencezerből érvényesíteni, és a jövedelmi pozíciója ennyivel emelkedett egyik évről a másikra, az ön szerint el van keseredve?

MN: Nyilván nem. De ha ő is megkapná a kilencvenkilencezer forintot a három gyereke után, kicsit jobban örülne. Ha már nem vagyunk tekintettel a rászorultságra, az is igazságosabb lenne, hogy minden sokgyerekes azonos támogatásban részesüljön, és amit keres, azt tegye hozzá.

RM: A családi adózás vagy gyermekkedvezmény nem alanyi jogon járó támogatás. A gyereknevelés költségeire tekintettel kevesebbet vonunk el a családoktól. Kétségtelenül vannak olyanok, akik többet is levonhatnának, de nincs annyi jövedelmük. Ezeknek a családoknak a többsége azonban így is jól járt. Ha valaki nevel egy tehenet, azt levonhatja az összköltségéből. Ha valaki százat, akkor annyit. A gyereknevelésnek is vannak költségei. Az állam bizonyos mértékig ezt most elismeri, és leírható az adóból. Egy gyermek felnevelése legalább olyan hasznos, mint egy tehéné. Nem volt normális rendszer, ahol a teheneket "leköltségelhetted", a gyerek nevelésére fordított összeget nem.

MN: Amit említ, az egy állattenyésztő költsége. Aki csapágyat gyárt, az annak a költségét írja le.

RM: Igen. A gyereknevelés honorálásának mértékén lehet vitatkozni. De abban jó lenne közmegegyezésre jutni, amiben sok más helyen van közmegegyezés, s ebben egyébként az európai fősodorban vagyunk: a családok adóztatásánál figyelembe kell venni, hány embert tartanak el.

MN: Alig lehet valamit hallani róla: tényleg Orbán Viktor családpolitikai tanácsadója?

RM: Igen, felkért erre a feladatra.

MN: Mit tanácsol neki?

RM: Most egy népesedési munkacsoport felállításán dolgozom, aminek feladata lesz a készülő törvények véleményezése ebből a szempontból, továbbá javaslatok, háttéranyagok készítése.

MN: Mennyi a pluszjuttatása ezért?

RM: Egy fillér sem a képviselői juttatáson felül.


Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?