Balázs Zoltán: A jobb lázadása

A felejtés mint bűn

  • Balázs Zoltán
  • 2012. július 21.

Egotrip

"Ha elfelejtelek, ó Jeruzsálem, száradjon el a jobbkezem!" (Zs 137:5). S lőn: David Rubinger híres fotóján leírhatatlan arckifejezéssel tekint valamerre Jichak Jifat, kezében a rohamsisak, mögötte fiatal bajtársai, mellettük pedig a századszorra is visszaszerzett Fal - a Város. Minden, ami attól távol van: Babilon vagy Egyiptom, a bálványok és a holtak hona.

Amíg amott vagyunk, addig csak az emlékezés tart életben, sőt: csak az emlékezés tesz igazzá. Az emlékezés vallási kötelesség. Nem emlékezni, felejteni annyi, mint vallási bűnt elkövetni. A felejtés az árulás előszobája.

Trianon ugyanezt az ószövetségi szerepet tölti be történelmünkben. Ezen nincs és nem is lehet mit változtatni. Nincs az a történészi, dokumentarista terápia, amely ezen segítene. Nem emlékezni, nem átérezni valamit, amit legegyszerűbben úgy jelölhetünk, mint az otthont, ahonnan kiűzettünk, legfőként persze büntetésből, főbenjáró vétek. Trianon zsoltár- és prófétateremtő esemény. Persze sem a zsoltárok, sem a próféciák nem esztétikai szempontok szerint készülnek, keletkeznek, s van is bőven hamis szólam, felületes hang, giccs és magamutogató szentimentalizmus minden emlékezésben. De Kodály Psalmusa, amely az ötvenötödik zsoltárnak, a sokatmondóan ismeretlen próféta, Kecskeméti Vég Mihály egyetlen ismert átköltésének megzenésítése, minden, de nem hamis hang. Kodály hibátlan érzékkel választotta ki a magyar romlás századából, a legprofetikusabb korszakból származó szöveget. Nemzeti siralom? Persze. De az egész Ószövetség mögötte van.

A 137. zsoltár arról szól, hogy Babilonban nem lehet az Úr énekeit zengeni. Ott a némasággal emlékezünk, a nemszólással beszélünk a múltról és a jövőről. De ezt a zsoltárt azóta is éneklik. Ha tudatosan nem beszélünk valamiről, mélyebb gyökereket ereszt bennünk. S ezek a gyökerek valamikor meg fognak szólalni.

Emile Cioran, a talán románsága, azaz egy másik nemzeti vallásba való beágyazottsága okán szintén rokon lélek mélyen megértette ezt: a magyarokban, "e kifinomult hunokban van valami visszahúzódott kegyetlenségből szőtt búskomorság, melynek sehol nem találni párját: mintha a vér önmagáról kezdene el álmodni. És végül dallammá oldódna" (Történelem és utópia). Az álom is emlékezés, bár ezt Freud kissé karikaturizáltan mondja el; de minél mélyebben, csöndesebben álmodunk, talán annál mélyebbre emlékezünk. S az álom dallammá alakul, a dallam pedig újra álomba ringat, s ismét emlékezünk, ahogy Caliban, a torzszülött. Mert torzszülöttek vagyunk, kimondhatjuk nyíltan, nem kell ehhez Kertész Imre bölcsessége fatalitásról, értelmetlen és megmagyarázhatatlan, bukásra ítélt országról. Caliban értelmetlen és formátlan lény, nem való a világra, botrány és téboly. De Caliban álmodik, azaz emlékezik, mert ezt az egyet nem vehetik el tőle, s ez az egyetlen igazi kötelessége. Álmodnia kell. Nem fog meghódítani senkit, ahhoz túl gyönge, ostoba, céltalan és üres. Kudarcra van ítélve, s kudarcaiból fog élni. "Megszoktuk hát, hogy egyedül ünnepelgessük vesztett nagy csatáinkat, melyeket túléltünk. Talán azt is megszoktuk, hogy a vereséget izgalmasabb, sűrűbb anyagból való és fontosabb dolognak tartsuk a győzelemnél - mindenesetre igazibb tulajdonunknak" (Iskola a határon). Vannak győzelmi zsoltárok is, persze, de azokat a győzelmeket nem mi arattuk. A vereség, az a miénk, s a vereséget sirató zsoltárhoz van több közünk. De nem vagyunk perverzek. A fene se szeret veszíteni. Csak éppen tudjuk, hogy a vereség a sorsunk.

Mert minden győzelem önbecsapás. Más népeké is. A földi Jeruzsálembe visszatérő, akkor huszonnégy, ma lassan hetvenéves katona ma már kiábrándult: elmondta. A Fal mellett ma is sírni kell. Csak az emlékezés tart életben. Kiűzettünk a történelembe: most már ez az otthonunk. S a történelem tele van győzelemmel és vereséggel. Csak amíg a győzelem elfelejtet, addig a vereség emlékeztet: nem a győzelemre, nem a dicsőségre, nem a hol volt, hol nem volt nagyságra, hanem a legelemibb kötelességre, magára az emlékezésre.

Mégiscsak kellett volna harangozni. Úgy országosan.

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?