Ekotrip (OMV Molnak farkasa)

Egotrip

OMV Molnak farkasa A kapitalizmus farkastörvényeit a piacgazdaságokban is csak módjával fogadja el a társadalom, azonban a gazdaságpolitikát alakító politikusok ritkán lépnek fel ellenük nyíltan. Most egy ilyen ritka pillanatnak lehettünk tanúi: az OMV Molra irányuló felvásárlási szándéka pártállásra tekintet nélkül forrasztotta egységbe a honi politikusokat.
Sőt, még a máskor szabadelvűnek bizonyuló elemzők is, ha egyáltalán megteszik, igen visszafogottan adnak hangot kételyeiknek.

Mintha hirtelen mindenkiben feltámadt volna a nemzeti érzés: nehogy már holmi labancok kebelezzék be legnagyobb nemzeti vállalatunkat! Ami akkor is a Mol, ha nem tudjuk pontosan, momentán kik is alkotják a tulajdonosok körét (43 százalék az ismeretlen kisrészvényesek aránya), s akik alkotják, azoknak meg mi közük a magyar nemzethez. A Mol (meg az OTP) attól nemzeti vállalat, hogy nincs nemzetidegen szakmai tulajdonosa. Senkié, vagyis bárkié, tehát akár a miénk is - szól ez a logika, miközben a Mol (és az OTP) részvényeinek többsége külföldi intézményi befektetők tulajdonában van. Annak idején, privatizálásuk során így lett kitalálva, mert a magyar kormány úgy gondolta: nemzeti érdek, hogy továbbra is a (magyar állampolgárságú) menedzsment irányíthassa őket. A külföldi tulajdonlást viszont merő praktikumból nem akadályozták meg, mert hiányzott a befektetésre kész hazai tőke, csupán a tényleges irányításra képes szakmai tulajdonosokat próbálták megfelelő alapszabállyal elkerülni.

A szórt tulajdonosi struktúrát eredményező, s emiatt a menedzsment függetlenségének megőrzésére alkalmas szisztémát először az OTP privatizációja során alkalmazták: az egy tulajdonos által gyakorolható szavazati jog korlátozásával tartották távol a piacvezető banktól a stratégiai befektetőket. Nem véletlen, hogy 75. születésnapján Horn Gyula az OTP-vezér Csányi Sándor díját vehette át kárpótlásul az állami kitüntetés helyett. Horn érdeme az volt, hogy az akkori szakmai-politikai konszenzust felrúgva, mely szerint az állami bankokat szakmai befektetőknek privatizálják, meghajolt az OTP-vezetőség érvei (és érdekei) előtt.

Magyarországon a privatizáció uralkodó módja általában is a szakmai befektetőknek történő eladás volt. A bűnbeesés a szép múltú, bár régóta adósságban úszó Tungsram eladásával kezdődött még 1988-ban, majd sorra jöttek olyan nemzeti gyöngyszemek, mint a Ganz Mávag (szintén nyakig eladósodott) utódvállalatai, a BHG, az Egis, a Chinoin, és a sor hoszszan folytatható. A szórt tulajdon kialakítása, amely a Mol privatizációját is jellemezte, többnyire tőzsdei értékesítés útján ment végbe (a Postabank kivételével, aminek meg is ittuk a levét). Ez nem véletlen, hiszen így a menedzsment hatalmát biztosító, erősen megosztott tulajdonosi szerkezet a cég működésének átláthatóságával és a folyamatos tőkepiaci megmérettetéssel jár együtt, ami egyaránt jelent hatékonysági kényszert és teremti meg a nyilvánosság kontrollját.

Tudni kell persze, hogy a tőzsdei parketten való jelenlét egyúttal felhívás keringőre: ha szépen forog a menyecske, előbb-utóbb úgy beleszeret valaki, hogy kizárólagosságra törekszik. A kérő nem viselkedik mindig elegánsan: nem beszélget el a megkívánt cég menedzsmentjével a hozományról, nem ígér nekik beleszólást a további működésbe, hanem nyersen közli: a célja az, hogy a saját kénye-kedve szerint irányítsa közös életüket. Ezt nevezik ellenséges kivásárlásnak (hostile takeover), amiben persze semmi ellenségeskedés nincs, pusztán a tőkepiac farkastörvénye jut benne érvényre. Ha valaki képes felvásárolni egy vállalatot, akkor ezt a többi tulajdonost (de nem a menedzsmentet!) védő törvények keretei között olyankor is megteheti, amikor a kipécézett cég vezetőinek más az érdekük.

Persze fel lehet készülni a nem kívánatos tulajdonosok kigolyózására, ha valóban tartós nemzeti érdek fűződik hozzá. A Mol nem ma vált azzá, ami: ha most stratégiai vállalatnak számít, akkor nyilván az volt tíz éve is, amikor az állam feladta többségi tulajdonosi pozícióját. Sőt, akkor még inkább az volt, hiszen a kőolaj mellett a gázüzlet is az övé volt, és tíz éve még a kiskereskedelmi piacon is monopolhelyzetet élvezett. Azt is régóta lehet tudni, hogy az Európai Unióban nem tartható fenn az állam különleges jogát biztosító aranyrészvény.

Mindezek miatt álságos az a felháborodás, amellyel a honi politikusok - élükön a miniszterelnökkel, de megtámogatva a koalíciós partnertől és az ellenzéktől - kikeltek az OMV úgymond ellenséges kivásárlási szándékra utaló magatartása ellen. Hogy történhet meg ilyesmi egy baráti ország nemzeti (ráadásul állami!) nagyvállalata részéről?! - rökönyödtek meg honatyáink, mintha bármiféle etikett tiltaná ezt. Pedig jól tudják: az üzletben nincs barátság, mert ha van, akkor az már nem üzlet. Ha a magyar kormánynak fontos, hogy a Mol vagy más stratégiai vállalat ne kerüljön konkurens szakmai befektető kezébe, törvényes módon hozzon létre olyan helyzetet, amely eleve kizárja ennek a lehetőségét.

A magyar kormány azonban nem ezt az utat járta. A tőzsdei értékesítéssel szabad utat nyitott bármilyen transzparens (vagy olyanná varázsolt) felvásárlás előtt, majd amikor megjelent a farkas, nemzetmentő akciót kiáltva maga is farkasként kezdett viselkedni. A kezdetektől, kormányokon átívelően jolly jokerként használt állami MFB révén segédkezet nyújtott a Mol menedzsmentjének, hogy a saját részvényei felvásárlásával állja útját az OMV törekvésének (és ezzel némi extraköltséget okozzon a Mol részvényeseinek, akik a tranzakció számláját állják). Lehet, hogy valóban nemzeti érdek az OMV-tól (vagy az esetleg mögötte settenkedő orosz olajhatalmasságtól) megvédeni a nemzet olajcégét, ezt én nem tudom megítélni. Az utóbbi napokban számos nemzetközi példát hoztak föl az energetikai vállalatok különleges védelmére, az amerikai törvényhozástól az európai kormányok mesterkedéséig. De mit gondoljunk a szlovákokról, akik néhány éve teljes egészében átengedték a regionális vezető szerepre törő Molnak saját nemzeti olajcégüket? Vagy a románokról, akik ugyanezt a hasonló pozícióra vágyó OMV javára tették meg? 'k nem voltak eléggé nemzetféltők?

Az ügy furcsasága még, hogy a Mol-vezetőség érvei előtt meghajló politikuskörrel karöltve a hazai befektetési szakma is összezár. 'k nem az energiaellátás biztonságát féltik, hanem a legnagyobb tőzsdei vállalat esetleges kihullását a magyar értékpapírpiacról, ami hazavágná az amúgy is csekély számú vállalat részvényével működő tőzsdénket és a hozzá kapcsolódó kereskedést. Így aztán tuti nyerőre áll az ügy: nincs senki komoly ember e honban, aki finynyáskodva eltolná a (most éppen a) Molnak pajzsot tartó kormányunk kezét, és arra bírná, hogy előrelátóbban gondolkodjon, s ne pillanatnyi indulattól hajtva cselekedjen. Pedig politikusainkat nem anyaoroszlán szerepre szántuk, hanem arra, hogy a magyar gazdaság szabályrendjét a piac farkastörvényeihez igazítsák. Ha kell, akár védelmi vonalak kiépítésével is - de csak a maguk alkotta szabályok betartásával.

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?