Sándor Judit: Testbeszéd

Kettétört metronóm – a menopauzáról

  • Sándor Judit
  • 2020. február 29.

Egotrip

A korral járó testi, lelki hanyatlásra az elfogadástól a lázadásig számos válasz adható.

Mar­tha C. Nussbaum Saul Levmore-ral közösen írt Aging Thoughtfully (Bölcsen öregedni) c., 2017-es könyvében vitába száll Simone de Beauvoirral. Beauvoir Az öregség (La Vieillesse) c. franciául 1970-ben, magyarul két évvel később megjelent művében jóval magatehetetlenebbnek látja az idősebbeket, mint az amerikai filozófusnő. Ez a különbség nemcsak eltérő filozófiai látásmódjukból adódik. Az amerikai szemlélet jóval elutasítóbb az öregséggel szemben (nem függetlenül a biztosítási háttér hiányától), mint a gondoskodó francia modell. Míg az európai nézőpont vívmánynak tartja a nyugdíjat, Nussbaum – antik példákhoz visszanyúlva – az idősebbek élettapasztalatát és bölcsességét dicséri, és nem kér az őket sújtó előítéletekből. Megdöbben azon, hogy európai pályatársait 65 éves korukban nyugdíjazzák; ezt diszkriminatívnak tartja, és csodálkozik azon, hogy senki nem lázad fel ellene. A tehetség és tapasztalat elherdálásának látja, ha egy 65 éves egyetemi tanár elbúcsúzik a katedrától. A két könyv megjelenése között eltelt pár évtizedben persze rengeteget változott a gondolkodás az idősekről, és átalakult az időskori problémák kezelése is. Kitolódott a születéskor várható életkor, bővültek a középkorúak, idősebbek munkavállalási lehetőségei. Változott az öregedéssel járó testi változások megítélése is. A 70-es években a természetes fiatal test romantikus bálványozása volt a magától értetődő; a korukkal dacoló, lázadó idősebbeket, akik akár esztétikai beavatkozásokat is igénybe vettek, inkább nevetség és lenézés övezte. Akkoriban az volt a dicséretes, ha valaki megbékélt az életkorával, ebben állt a hódolat a természetesnek.

Bár az öregedéssel kapcsolatos előítéletek mindkét nemet sújtják, a nőknek mégis több diszkriminációval és ártalmas sztereotípiák hosszú sorával kell megbirkózniuk. Míg az idősebb férfi – aki persze bölcs és gazdag – túlsúlya és kopaszodása ellenére is lehet vonzó, hisz hatalma van, addig a hasonló korú nőben inkább csak a ráncokat, a megereszkedést veszik észre, s egyszerűen kiírják őt addigi szerepeiből.

A legkevésbé figyelembe vett testi változás talán a menopauza – ez az életszakasz máig tabu a legtöbb társadalomban. Az orvostudományi kutatások is csak az utóbbi időben szentelnek neki figyelmet. Sok orvos csak legyint az olykor meglehetősen súlyos tünetekre, a nők pedig azért nem szólalnak meg, mert a fizikai tünetek mellé nem akarják magukra venni az öregedéssel járó társadalmi stigmákat is. Ám – szemben 55 évesen nyugdíjba vonuló anyáinkkal – a mostani ötvenesektől teljes erőbedobást vár el a társadalom. Sokan kímélet és nyugdíjbiztonság nélkül dolgoznak, miközben még gyermekeik és az idősebb szülők gondjai is a vállukon nyugszanak. Nem őszülhetnek meg, csinosnak, energikusnak kell mutatkozniuk – miközben az éjszaka közepén hőhullámokra ébrednek, és arra, hogy verejtékben fürdenek. A korábbi alakjukra szabott ruhájukba próbálják magukat begyömöszölni, és néha kislányosan elvörösödnek, miközben csak az a fránya hőhullám tört rájuk; néha pedig várandósnak hiszik a duzzadó hasú változó korú nőt.

Az ötven felé közeledve hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy testünk minden rezdülését ismerjük, hátrányait elfogadtuk, előnyei­vel pedig mesterien tudunk bánni. Aztán egyszeriben minden addigi tudás jelentőségét veszti, és helyébe a teljes testi és lelki elbizonytalanodás lép. Új, eddig nem látott, kaotikus tüneteket tapasztalunk meg, amelyeket sokkal jobban rejtegetünk, mint a kamaszkori, mindenki által elfogadott változásokat.
A nők reproduktív korukban havonta szembesülnek azzal, hogy női mivoltuk kényelmetlenséggel, fájdalmakkal, görcsökkel, vérzéssel, fejfájással, hangulatingadozással jár. Mégis, ezek a ciklusok egyfajta metronómként szolgálnak. A menstruáció felborulása ennek a rendnek az összezilálása – ezután, ha fáj a fejem, nem tudom pontosan, hogy miért; nem tudom, miért duzzad a mellem és a hasam, miért vannak görcseim. Minden tünetemet újra kell értékelnem – elvégre az eddigi okuk megszűnt, és veszélyes betegségekre is utalhatnak. A változó kor elhozza a második kamaszkort is. Nemcsak a hangulatingadozásokra gondolok, hanem arra is, hogy az ember átértékeli az egész életét – hiszen egy új életszakaszba lépett.

A perimenopauza, a premenopauza, a menopauza és a posztmenopauza mind meglepetéseket tartogat. Perimenopauzának az utolsó menstruáció előtt évekkel megkezdődő folyamatot nevezzük, amely alatt komoly élettani, hormonális változások kezdődnek. Súlyos, nehezen felismerhető, alattomos tünetekkel is járhat ez az állapot – például méhűri vérzés is felléphet, amit nagyon nehéz megkülönböztetni az erős, rendszertelen vérzéstől. Az előbbi akár halálos kimenetelű is lehet, a másik pusztán a rend felbomlásának az egyik tünete. Az utolsó egy-két év a premenopauza – ez az utolsó vérzéssel ér véget. A tüszőhormon-termelés hullámzóvá válik, megszűnik az ovuláció és a sárgatest hormon termelése. A vérzés gyakran erőssé és pontatlanná válik. Ilyenkor a magukat kamaszkoruk óta rendben tartó, a havi vérzést a napi munka során ügyesen rejtegető nők is megszégyenülnek, mert váratlanul és elsöprő erővel jelentkezik a menstruáció.

Furcsamód máig nincs koherens és egyértelműen elfogadható tudományos magyarázat arra, hogy az állatvilágtól eltérően az embernél miért merül ki a reprodukciós képesség, és ez miért ilyen formában nyilvánul meg. Vajon ez valamiféle alkalmazkodás, az ember egyik faji sajátossága? A nők még akár 150 évvel ezelőtt is nem sokkal élték túl a sokadik gyermekszülést, így a menopauzára nem sok figyelem fordult. Ma már azonban jóval hosszabb ideig élünk, és a menopauza sem az élet végét jelenti – hanem egy másfajta életszakasz kezdetét, ami sokkal válságosabb is lehet, mint a kamaszkor. Ez utóbbi tüneteit mindenki ismeri, elfogadja és igyekszik megértéssel viseltetni iránta. De az ötvenes „kamasz” nő teljesen más. Kiszámíthatatlanná, rebellissé válik. Szeretne élni, és emiatt máról holnapra faképnél hagyja a munkahelyét, családját, platinaszőkére festi a haját vagy extrém sportba kezd. Van, akinek a szexuális szokásai változnak meg kirívó mértékben, s a teljes bezárkózástól eljut a teljes szaba­dosságig – végül is, már nem kell a ciklus napjait számolgatni, és nem fenyeget a nem kívánatos terhesség. Van, aki szomorkás, visszahúzódó lesz, és van, aki kihívó, s kész az egész addigi életét felborítani. Mások elutaznak, vagy csak élni szeretnének még, elismerésre, megértésre vágynak, s néha olyan morális és pszichés gátakon törnek át, amelyeken addig sosem.

A menopauzából, különösen annak „poszt” szakaszából előnyt is lehet kovácsolni. A menopauza figyelmeztetés: ne halogassuk tovább életünk álmainak megvalósítását! Mostantól mi vagyunk soron! Megszűnik a menstruáció, amely számos társadalomban a nőkkel szembeni gyűlölet forrása volt. Ha sikerül az egyéb testi tüneteken úrrá lenni, a havi megpróbáltatások elmaradása könnyebbséget hoz, a felhalmozott élettapasztalat pedig kincset érhet nemcsak az egyénnek, de a társadalomnak is. Mégis, Christine Lagarde, Angela Merkel vagy Ursula von der Leyen kivételesek abból a szempontból, hogy szakmai tudásuk, bölcsességük elismerést kapott, és a politika fő irányítóivá váltak. Az ötven feletti nőkben a társadalom máig inkább a nagymamai bölcsességet díjazza, a befőttkészítés és az unokázás tudományát. Ezek persze roppant fontosak – de miért is ne lehetnének a jó nagypapaság attribútumai? S miért ne járna az illő társadalmi megbecsülés az idősödő nők tapasztalatának és bölcsességének is?

 

Figyelmébe ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.