Várhegyi Éva: Ekotrip

Kockázatkommunizmus

Egotrip

Tisztelt Frakcióvezető Úr! Ezúton kérem Önt, hogy a legutóbbi pókerpartin ért veszteségem megtérítésére haladéktalanul állítson föl egy kárrendezési alapot. Veszteségemet ugyanis nem a rossz lapjárás okozta, és még csak nem is az, hogy a blöffjeimet nem mindig sikerült pókerarccal bemondanom, hanem az, hogy a Kovács csalt. Márpedig a pókerszövetség és a hazárdjátékokat felügyelő hatóság dolga, hogy a csalókat eltiltsa a játéktól! Az alapot a honi pókerklubok területarányos hozzájárulásából lenne célszerű feltölteni.

Nem tudom, mit szólna e levélhez Rogán Antal, aki a Quaestor-károsultak kárrendezését biztosító alap létrehozásáról szóló törvényjavaslatával utat nyitott az előtt, hogy bárki a közre háríthassa veszteségét, függetlenül attól, hogy önmaga mit tett az elhárítása érdekében. A kedden elfogadott javaslat 30 millió forintig garantálja az eredetileg semmilyen biztosítási védelmet nem élvező kötvények vásárlóinak a befektetésük megtérülését, ami az indoklás szerint is „lényegesen nagyobb arány”, mint amihez az ügyfelek a felszámolási eljárásban reálisan juthatnának.

A politikai akarat pár nap alatt felülírta a „méltányos” kártalanításra kimunkált MNB-javaslatot, amelyet nehezen bár, de végül a Beva is elfogadott, pedig kezdeti álláspontja szerint a Quaestor-kötvényekre semekkora kártalanítás nem járt volna, minthogy azok nem voltak biztosítva. Az MNB szerint azonban a kötvényvásárlásra fordított 210 milliárd forint azon hányadára (durván a kétharmadára) jár a legfeljebb hatmilliós Beva-biztosítás, amelyet nem létező kötvények fejében, csalással szedtek be, mivel ez nem a kibocsátó, hanem a forgalmazó felelőssége. A létező Quaestor-kötvények visszafizetését pusztán a tőkével nem rendelkező kibocsátó kft. anyavállalata szavatolta, csődje esetén pedig csak a felszámolási eljárásban számíthatnak követelésük részleges megtérülésére. Aki ilyen kötvényt jegyzett, tisztában lehetett vele, hogy a magas hozam fejében a „szokásostól eltérő” kockázatot vállalt, amint ez a kibocsátási tájékoztató fedőlapján is szerepelt.

A Quaestor-botrányban nyakig érintett kormánypárt – politikai felelőssége elől menekülve – úgy döntött, hogy tojik a méltányosságra, és kerül, amibe kerül, jogosultságuktól függetlenül kimenti a károsultakat. Ráadásul nem csupán a biztosított befektetésekre törvényben megszabott 6 milliós értékhatáráig, hanem a bankbetétekre érvényes 30 millióig, mondván, hogy a „fiktív” kötvények a „betétszerződés jellegzetességeit” mutatják, hiszen az ügyfél kamat ellenében adta a pénzt a vállalatcsoport érintett tagjának. Az eredetileg magas kockázatú, és még a Beva védelmét sem élvező kötvények vásárlói így végül még annyit sem kockáztattak, mintha egy biztosított brókercégnél jegyeztek volna állampapírt.

Rogán törvényjavaslatából kilóg a politika lólába. A nagyvonalú kártalanítást szavatoló alap felállítását azzal indokolja, hogy „a károsultak nagy számára tekintettel az egyedi igényérvényesítés rendkívüli nehézségekkel járna”, hol­ott a 32 ezer ügyfélnek alig harmada rendelkezik hatmilliót meghaladó követeléssel – igaz, nekik éppen ez a harmad lehet a legfontosabb. A jól bevált trükk is megjelenik, hisz az alapot nem az állampolgárok adójából töltenék fel, hanem a bankok, brókercégek és alapkezelők tíz éven át tartó, tőkearányos befizetéseiből.
A befektetési szolgáltatók persze a zömét kénytelenek lesznek saját ügyfeleikre hárítani, hiszen a kártalanításra „megelőlegezett” pénzük aligha térül majd meg a Quaestor kétes értékű vagyonából.

A kormány tehát azokat a befektetőket jutalmazza a szokásosnál ötször nagyobb kártalanítással, akik a piacinál jóval magasabb kamatot ígérő, ám a „szokásostól eltérő” kockázattal és befektetői biztosítás nélkül forgalmazott kötvényekbe tették a pénzüket. A kártalanítás kétszázmilliárdos számláját pedig végső soron azokkal fizetteti meg, akik kellő óvatossággal kezelik megtakarításaikat. Ez minden, csak nem méltányos megoldás.

Megértem persze, miért e gáláns gesztus. Nem kétséges ugyanis a kormány politikai felelőssége abban, hogy ilyen méreteket ölthetett a Quaestor piramisjátéka. A kormányszervek (főleg Szijjártó KKM-je), illetve kormánypárti önkormányzatok (pl. Győr) szíves támogatása, pénzeszközeik átengedése nélkül már hamarabb kipukkadt volna a lufi, vagy eleve kisebb méretűre fújódott volna. Az MNB szakmai felelőssége is felvethető amiatt, hogy helyszíni vizsgálatai során sem tűnt fel a régóta folyó, nagy léptékű csalás. Ám ez sem mentheti fel saját felelősségük alól a befektetőket: ha méltányossági alapon megítélnek is nekik kártalanítást arra, amire a pénzük befektetésekor maguk nem tartottak igényt (hiszen ha tartottak volna, biztosítással védett helyre teszik a pénzüket), ez semmiképp se legyen nagyobb, mint ami a náluk óvatosabb (viszont alacsonyabb hozammal is megelégedő) befektetőket megilleti. (Apropó: a Quaestor-kötvényekre az elmúlt évek során felvett kamatok vajon miért nem gyarapítják a kárrendezési alapot? Ha együtt sírunk, akkor együtt is nevessünk!)

Az ellenzék pártjai is beálltak a politikai haszonlesők sorába: szinte egyöntetűen támogatták a kárrendezési törvényt. Hiába hárítanák ők a költségeket az MNB-re, az egyéni kockázat közösségivé varázslásán ez sem változtatna, hiszen a jegybankban keletkező nyereség az államé (állampolgároké), még ha a függetlenségével visszaélő mai vezetés a magáénak is érzi. Ha a kormány és az MNB elismerné saját felelősségét, annak személyi konzekvenciákkal (leváltásokkal, lemondásokkal) kellene járnia, amit egy méltányos, a fiktív kötvényekre legfeljebb a Beva-plafonig kiterjedő kártalanítás kísérhetne. Az ezen felüli követelések pedig csak a felszámolt vagyonból nyerhetnének némi megtérülést. A jogi konzekvenciák levonása is indokolt: be kellene végre zárni a közpénzek kezelését szabályozó államháztartási törvény kiskapuit.

A felelősséghárítás és a politikai haszonszerzés közös oltárán a kormánypárt – nem meglepő módon – az ügyben nem sáros pénzügyi szektort látja célszerűnek beáldozni. A betétesek és befektetők védelmét ésszerű mértékben szolgáló két kockázatközösség (OBA, Beva) mellett most egyenesen kockázatkommunizmust teremtene: ezután minden nagyobb hozam reményében komoly rizikót vállaló befektető okkal bízhat benne, hogy kockázata költségét a szektor egészére szétterítheti. Végképp értelmét veszti, hogy a megtakarítással rendelkezők a kockázat és a hozam közötti mérlegelés alapján sokféle pénzügyi termékfajta között válogassanak.

A most kijelölt szép új jövőhöz vezető úton nincs más logikus lépés, mint megszüntetni az állampapírnál kockázatosabb befektetési módozatokat. Máskülönben az egekbe szökő erkölcsi kockázat (moral hazard) az egész pénz­ügyi piacot maga alá temeti.

Figyelmébe ajánljuk