Mobilház, konténerház, tiny

Kis ház, nagy élet

Élet + Mód

Lehet-e élni 18 négyzetméteren? Egy tiny ház pont ekkora, minden van benne, ami kell, és tízmillió forintból ki lehet hozni. A legtöbben mégsem a pénz miatt költöznek kisházba vagy mobilházba, hanem a szabadság érzete miatt.

Nyolc méterszer két méter negyven – ekkora egy klasszikus kisház, vagyis tiny, amelyet utánfutóra lehet tenni és bárhová le lehet rakni. Van benne egy picike nappali, konyha, zuhanyzó, vécé, egy kis galéria kétszemélyes ágymatraccal. Ildikónak és Attilának nem tetszett ez a modell, szerintük túl dobozszerű, ők inkább a régi villamos- vagy vonatbelsőre emlékeztető ívelt tetőre esküsznek. Igaz, így elvész a galéria, de valamit valamiért. A nyolcszor kettőnegyvenes tiny vázra így Attila olyan kisházat épített, amilyet otthonosabbnak gondoltak.

A ház 18 négyzetméteres belső méretéhez igazodik Ami kutya is, hiszen tacskó; a kapuban szaglászik, aztán simogatást is engedélyez. Az első udvarban két busz áll: az egyik még felismerhető, a másik alig. A második udvarban áll a tiny, amelyhez kis, deszkákból kirakott járda vezet. A bejáratnál rögtön ott a zuhanyzó és a mosdó, aztán egy konyha és étkező, a ház másik végében pedig egy összecsukható kanapéágy. Pajtaajtó, kampó a bögréknek, kicsi polcok, sehol egy kihasználatlan négyzetcentiméter. A teraszon kanapé, egy hintaszék és egy fél szabadtéri konyha. Pár lépésre egy jakuzzi deszkatetővel. Szauna? Az még nincs, nevet Attila. Harminc évig dolgozott burkolóként, az utóbbi másfél évben azonban a deszka volt a barátja. A fürdőt először kikövezte, de hát ezek a házak mozognak, a dilatáció miatt széttöredezett az egész, így már az is faburkolatú.

Ez a második kisházuk Pomázon, az elsőt eladták. „Ezt is vitte volna egy vevő, de mondtam neki, ácsi, előbb be kell fejezni a buszt”, mesélik. Mert Ildikó, Attila és Ami ebben a tinyben is lakik. A busz a következő projekt. Egy már félig kész: a teljes berendezést, az üléseket, mindent kiszórtak, az ablakokat thermo ablakokra cserélték, tettek bele kis fürdőt meg mindent, ami egy lakásba kell. Faburkolatú ez is, jó beszívni a fenyő illatát. A vasalat egyszerű, de szép munka. Kívül szigetelést kapott a járgány, csak a kerekek emlékeztetnek arra, hogy ez valaha egy busz volt. Motor már nincs benne, a helyén értékes pakolóhely van. A másik buszt csak most kezdték el kirámolni. Jó lett volna egy neoplán, az nagyobb, tetőteraszt is lehetett volna rá építeni.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?