Mi a baj L. Simonnal?

  • Kálmán C. György
  • 2014. június 12.

Első változat

A hvg.hu glosszaírója azzal támadja L. Simon Lászlót, hogy valaha malac szavakat tartalmazó verset írt. Nem jól teszi.

Sajnálattal kell megállapítanom, hogy a kiváló Tóta W. Árpád (mert nyilván ő van a -W- szignó mögött) ezúttal melléfogott.

Pontosabban: nagyon mulatságos, és első ránézésre igaz is, amit ír, örömmel nevetek együtt valamennyi olvasójával – de mégsem ilyen egyszerű a helyzet.

Arról van szó, hogy – ahogyan ez a hvg.hu hasábjain olvasható – L. Simon László képviselő (és nem államtitkár, kedves -W-, nem is tudom, államtitkár-e még, szerintem nem) a reklámadó ügyében azt találta mondani, hogy „az, hogy a kereskedelmi tévékben, bulvárműsorokban Gáspár Győzike vagy Berki Krisztián herevasalása megjelenik vagy sem, az szerintem nem a sajtószabadság kérdése”. És erre a glossza szerzője beidézi a képviselő egy mára már közismert versrészletét, amely így hangzik:

iskolát alapítottam

és egy röhögő törpét követtem

akivel szétbaszott zsidó kurvák seggéről készítettünk
gipszlenyomatokat

 

Végül felveti a kérdést, hogy ugyan bizony L. Simon nem akarja-e majd önmagát is betiltani. A leadben pedig azt kérdezi: „Az Ön tisztelt heréi azért mehetnek az irodalmi kánonba, ugye?”

Vicces, persze, de azért sok baj van vele.

Először is, nagyon unom már, hogy L. Simon költői munkásságából ezt a néhány sort meg legfeljebb még párat idéznek szíre-szóra, lassan ismertebbé válik (érdemtelenül), mint megannyi klasszikus versrészlet. Ha rosszat akarunk kipécézni, annyi további pár sor szóba jöhetne – nem ismerem ugyan a teljes életművet, de annyit merek állítani, hogy nem szűkölködik gyenge sorokban, részekben, teljes művekben. Viszont – másodszor – a publicisztika szerzője nyilván azért éppen ezt emeli ki, mert osztozni akar olvasóival a trágár szavak fölötti elképedésben. Hát, kedves -W-, bizony, már vagy egy évszázada ilyen ez az úgynevezett művészet, gondolhatunk irodalomra, képzőművészetre, színházra, táncra, filmre: van benn olykor pisi-kaki, meg mindenféle csúnyaság, ezzel együtt kell élni. Ha baj van (van!) L. Simon László költői teljesítményével – nem ez az.

Harmadszor: kicsit óvatosabbnak kell lenni azzal, mit mivel vetünk össze. Egy rossz vers(részlet) publikálása talán mégsem ugyanaz, mint egy ostoba bulvárhír népszerűsítése. Egyszerűen más közeg, más a cél is, más a megvalósítás is: a publicisztikában csak a here (pfuj, pfuj!) hozza őket közös nevezőre. Erőltetett és semmire nem vezető manőver. Negyedszer: nem minden esetben igaz, hogy „mindegy, ki mondja, csak a kijelentés igazsága az érdekes”. Sokszor (és most nem fejtem ki, mikor és miért) igenis számításba kell vennünk a megnyilatkozás megítélésekor, hogy ki, mikor, miért, hogyan (stb.) mondja. De itt és most azért bátran mondhatjuk, hogy L. Simon helyett mondhatta volna ezt a baromságot a legnagyobb magyar költők bármelyike – az akkor is baromság volna. Fölösleges tehát előrángatni a megszólaló egy ifjúkori botlását (még ha teli van is efféle botlásokkal) – mindenkinek vannak rossz pillanatai, gyenge szövegei; nem ettől, nem ezért hülyeség, amit aktuálisan mond.

Végezetül a kis írást bevezető mondatról. Nem hiszem, hogy a kertévé figyelme bármilyen értelemben azonos volna a kulturális presztízzsel. És ami még fontosabb: rá kellene már jönnie mindenkinek, akit érint, hogy „a kánonba” történő „bekerülés” úgy ostobaság, ahogyan van. Ez merő kerényizmus. Csak azok hiszik el, hogy egyetlen nagy kánon, mérvadó lista, dicsőségtábla van, akik vagy tájékozatlanok, vagy érdekük effélében gondolkodni. Nem, mindig is több, egymással érintkező és harcban álló kánon van, némelyik ugyan a hatalom támogatását élvezi, mások szűk körűek és átmenetiek – de nincs olyan, hogy „a” kánon, amibe a miniszterelnöki megbízott vagy bárki beteszi az arra érdemeseket.

A kedves olvasó tudja, hogy L. Simon László tevékenységéről igencsak rossz véleménnyel vagyok. Eszem ágában sincs megvédeni – sem régi, ócska verseit (vagy azok részleteit), sem most elhangzott szavait. De hát ne így, ha szabad kérnem.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.