Szüret extra: Habonynak festményt adni józan döntés

  • narancs.hu
  • 2016. február 16.

Fekete Lyuk

Baán László, a Szépművészeti igazgatója ugyan a legnagyobb haverja Habony Árpádnak, de ennek semmi köze semmihez.

Ahogy azt mi is megírtuk, most már végre, a bíróságnak hála, biztos a tudásunk arról, hogy Habony Árpádnak „a Szépművészeti Múzeum egy füttyentésre odakölcsönözte a mintegy 300 milliót érő 10 antik képet, majd pedig körömszakadtáig titkolta ezt”.

Eddig persze azt képzelhettük, hogy az ibizai diszkónáthától szipogó Habonynak azért jártak a szép képek (gyakorlatilag fillérekért), mert ő Orbán (persze, tudjuk, nem hivatalos) főtanácsadója, a rendszer legfőbb mérnöke stb. Ám a helyzet még ennél is szebb!

A 444 ugyanis kiderítette, hogy Baán László, a Szépművészeti igazgatója a legnagyobb haverja Habonynak, sőt még az esküvői tanúja is ő volt. Ennek persze Baán szerint semmi, de tényleg semmi köze nem volt ahhoz, hogy átpakoltak kábé ingyér' H. Á. lakásába tíz darab antik vásznat három hónapra. Hogy is gondolhatja ezt bárki!

„Józan, racionális megfontolás volt” – mondja Baán, és hozzáteszi: szerinte forgatásokat terveztek a lakásban, ahhoz kellettek a festmények.

Na most. A képek között (lásd a listát itt) vannak csatajelenetek, valamint olyanok, hogy Nimfa a tájban, Szatír a tájban, Vénusz és Ámor, Jupiter Ámor diadalmenetében.

Biztos a mi fantáziánk romlott meg túl sok filmet láttunk, de valahogy pontosan el tudjuk képzelni, hogy milyen jellegű is lehetett egy-egy olyan parti (nevezzük ezt a Baán-féle újmagyarul most „forgatásnak”), amelyet ezek alatt a képek alatt bonyolíthatott a közismerten jó ízlésű Habony és baráti társasága.

Sőt el sem kell képzelni, mert utolsó művében, a Tágra zárt szemekben Stanley Kubrick szerencsére már rég leforgatta. Íme:

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.