15 éves a Cirko-Gejzír - Városi mesevilág

  • Dombi Lõrinc
  • 2009. május 28.

Film

A kilencvenes évek baráti alapon létrejött, mondhatni spontán kulturális kezdeményezéseinek többsége az idők folyamán szép csendben kimúlt, vagy megadta magát a piacnak, és üzleti vállalkozássá változott. Európa legkisebb mindennap játszó mozija azonban jól tartja magát és eredeti arculatát: a Cirko-Gejzír (barátainak csak Cirko) júniusban több mint száz saját forgalmazású filmje műsorra tűzésével és számos egyéb programmal ünnepli 15. születésnapját. Dombi Lőrinc

A kilencvenes évek baráti alapon létrejött, mondhatni spontán kulturális kezdeményezéseinek többsége az idők folyamán szép csendben kimúlt, vagy megadta magát a piacnak, és üzleti vállalkozássá változott. Európa legkisebb mindennap játszó mozija azonban jól tartja magát és eredeti arculatát: a Cirko-Gejzír (barátainak csak Cirko) júniusban több mint száz saját forgalmazású filmje műsorra tűzésével és számos egyéb programmal ünnepli 15. születésnapját.

*

Kezdetben vala egy baráti társaság és egy Lőrinc pap téri pincehelyiségből kialakított mozi: ebben a formájában ma már egyik sem létezik, az eredeti mozifelhalmozókból egyedül Balassa Péter maradt a tetthelyen, mely négy év elteltével a Balassi Bálint utca 15-17. szám alá, egy receptraktárnak használt helyiségbe költözött. A kezdeti vetítési program hozott anyagból jött össze, az "oldies but goodies" jegyében: a házon belüli filmforgalmazás csak a későbbiekben ütötte fel a fejét, addig is a mozivásznat főleg archívumokba utalt, elárvult klasszikusok, pld. Kieslowski és Tarkovszkij filmjei foglalták el: "A Stalkert egy időben mindig játszottuk január 1-jén, mert ezt kívánja az ember ilyenkor" - avat be az ősidőket jellemző, sajátos műsorpolitikába és a korai, bulista szemléletbe a Cirko-Gejzír munkatársa, Potyondi Linda. ' a tudatos tervezés helyett inkább a mindenkori mozista alapvető vágyához köti a Cirko életre hívását: "Kellett egy hely, ahol cool- és kultfilmeket lehetett nézni."

Bizonyára még hosszan lehetett volna a Véletlent és az Iván gyermekkorát ismételni, a mozit működtető nonprofit alapítvány azonban szűknek ítélte az utánjátszási kereteket, és a filmforgalmazás rögös útjára lépett. A legelső saját beszerzések között egy Tony Gatlif (Latcho Drom), egy Lars von Trier (A bűn lélektana), egy Haneke (Furcsa játék) és egy Özpetek (Törökfürdő) szerepelt, s ha a neves filmművészek nem is tudtak róla, korai műveik hosszú időre meghatározták a Cirko filmes arculatát. "A Cirko nagy előnye a többi mozival szemben, hogy mi hosszabb ideig műsoron tartjuk a filmeket, így van idejük kifutni magukat. Előfordul, hogy egy film csak 4-5 hét után talál magára, mint például a nemrég bemutatott Az osztály, ha pedig úgy érezzük, hogy igény van rá, újra előveszünk egy-egy rég nem vetített darabot. Kezdetben akár egy évig is folyamatosan lehetett játszani a Latcho Dromot vagy a Törökfürdőt, ma már azonban 3-4 hónap alatt kifulladnak a filmek" - vázolja Potyondi a moziba járási szokások Cirkót is érintő változásait. Ami viszont nem változott, az a közönség és a mozi kapcsolata, mely a legvisszafogottabb becslések szerint is feltűnően bizalmasnak mondható. Sokan nem is egy-egy előre kiválasztott filmre jönnek, hanem csak úgy, könnyelműen leugranak a Cirkóba, azzal a nem titkolt törzsvendégi számítással, hogy a pénztáros, a gépész vagy valaki az előtérből majd csak ajánl valamit a kínálatból. A tipikus Cirko-választék pedig Potyondi számítása szerint háromféle filmből tevődik öszsze: "Vannak a fesztiválkedvenc nagy rendezők, például Panahi, Özpetek vagy a Dardenne fivérek filmjei, aztán az igazi hardcore art-filmek, mint amilyen a közelmúltból a Téli utazás vagy régebbről a Visszafordíthatatlan, a harmadik kategória pedig az ún. közönségkedvenceké, amiket mi városi meséknek szoktunk hívni. Ilyen volt például a Prágai történet, a Melegkonyha vagy az Esküvő után." Mint megtudjuk, néhány éve a nagyobb forgalmazók számára még presztízsügynek számított, hogy egy-egy nehezen fogyasztható fesztiválsikert bemutassanak a hazai mozikban, mára azonban a Cirkónak nem nagyon kell versenyeznie a hazai ajánlattevőkkel, ha le akar csapni egy-egy néhány ezres nézőszámot ígérő cannes-i vagy berlini győztesre. A Persepolis, a 4 hónap, 3 hét, 2 nap vagy Az osztály című filmeket a Cirko mutatta be Magyarországon: az elmúlt években a művelt világ nagyobbik része ezekről a filmekről áradozott, a tágas budapesti multiplexekbe azonban nem fért be egyikük sem. Akadnak persze olyan filmek is, amelyek hiába nyerik el a munkatársak tetszését, még a Cirkónak is túl rizikósak: "Nem olyan régen láttam a Falkenberg Farewell című svéd filmet. Nagyon magas minőségű, de körülbelül három nézője lenne, ha bemutatnánk. Lehetetlenség bevállalni - tudjuk meg Potyonditól. Ha Jesper Ganslandt filmjét egyhamar nem is láthatjuk a Lipótvárosban, a skandináv mozgóképek tekintetében nem érheti szó a ház elejét. Fennállása legnagyobb sikerét éppenséggel egy tavaly bemutatott, 2005-ös dán filmnek, az Ádám almáinak köszönheti a Cirko; ez a valóban remekbe szabott, sírva vigadó abszurd, melyért ugyancsak nem volt nagy tülekedés a piacon, a maga 12 ezer nézőjével abszolút csúcstartónak számít a Cirko által forgalmazott filmek között. A főszerepet alakító Mads Mikkelsen egyébként afféle házi sztárnak számít a moziban: az utóbb a James Bond-sorozat főgonoszaként elhíresült dánnal egyszerűen nem lehet hibázni, művészi giccsei (Esküvő után, Prágai történet), vagy ahogy a cirkósok mondják, a városi mesék biztos befutók a kasszánál. Mads és a Cirko kapcsolata tartósnak tűnik, de a szerényebb közönségvonzással bíró Dardenne fivérek pozíciója is szilárdnak mondható, köszönhetően a Cirko-vezetés egyhangú rajongásának. Akadtak persze futó viszonyok is szép számmal a múltban, Michael Haneke, Lars von Trier és Wong Kar-Wai drágán mért sztársága okán már jó ideje nem fér bele a cirkós forgalmazási keretekbe, Ferzan Özpetekről, a régi szép idők helyi kedvencéről pedig a cirkósok mondtak le hanyatló művészi karrierjének következtében. Új felfedezettekből persze sosincs hiány, legutóbb például az orosz Kirill Szerebrennyikov két filmje (Az áldozatkaszkadőr, Téli utazás) tűnt fel a Balassi utcában. Félő azonban, hogy ha túlságosan befut, új felfedezett után kell néznie Európa legkisebb mozijának.

Figyelmébe ajánljuk

A hazai próféta

  • - turcsányi -

Van egy jelenet James Clavell 1975-ben publikált regényének tévéváltozatában: a nagyúr táncol.

Apád, anyád idejöjjön!

Amikor 1976-ban megjelent az eredeti Ómen-film (az azóta tetemes hosszúságúra nyúlt széria első installációja), az mind témaválasztását, mind megvalósítását tekintve tisztes elismerést és közben jeles közönségsikert aratott.

Faunok a méhesben

Harci kakasok, üzekedő katicák, tekergőző hernyók, túlérett gyümölcsök, kergetődző és táncoló faunok. Isteni lényekről leváló szárnytollak, méhrajzás és csonkolt kecskeláb – közel harminc művet, festményeket és szobrokat láthatunk a művészeti galériának is otthont adó régi villa első emeletén.

A „titkosegyetem”

  • Földényi F. László

Nevek a szereplőlistáról: Dr. Bódis József, Dr. Horváth Zita, Dr. Palkovics László, Dr. Pavlik Lívia, Dr. Szarka Gábor, és a többi doktor, meg a kancellárok, a miniszterek, az államtitkárok, az államtitkárok helyettesei, meg a helyettesek helyettesei… Upor László könyvéből néznek ki az olvasóra.

A szédülésig

  • Pálos György

A szerző e kisregény megjelenése idején, 2021-ben már befutott író, megkerülhetetlen irodalmárnak számít Katalóniában, és talán a világban is. Katalán identitása is közismert, ami szintén hozzájárul helyi nimbuszához.

Gender a manézsban

A férfi és női szerepkör átalakulása lerágott csont, olyannyira, hogy a nemek szerepkörének egyik legmeghatározóbb új kihívása az, hogy újra és újra meg kell hallgatnunk az átalakulásukról szóló históriát. Nagyon nehéz olyan irányból közelíteni meg a témát, amely (legalább az egyik nemnél) ne szemforgatásba vagy köldöknézegetésbe torkollna.

Teljes elsötétítés

Jánd falujának és az ország 4113. sz. útjának a szélére a korábbi „Isten hozott” vagy valami hasonló szöveget mutató tábla helyére kiraktak egy újat, amelyre ékes külföldi nyelven a következőket pingálták: „No Migration, No Gender, No War” – számolt be az ATV híradója.

Ki vannak fizetve

A múlt kedden jelentette be Magyar Péter, hogy péntek délutánra tüntetést szervez a Belügyminisztérium elé, s azon a kormány lemondását fogja követelni, amiért máig nem kért bocsánatot a bicskei gyermekotthonban elkövetett pedofil bűncselekmények áldoza­taitól.

„Egy névtelen feljelentés miatt”

2021. február 5-én hajnalban rájuk tört a rendőrség, ezután döntöttek úgy a férjével, Szász János rendezővel, hogy Amerikába költöznek. Semmijük sem volt, mindent maguk mögött hagytak. Harminc év színészi pályafutás után egy idegen országban talált új hivatást.

Csak nyelvében élne

  • Domány András

Śląsk lengyelül, Schlesien németül, Slezsko csehül, Ślůnsk sziléziai nyelven – Lengyelország délnyugati csücskének nem csak a múltja hányatott, a jelene sem könnyű. A helyi, alapvetően lengyel tudatú kisebbség és annak nyelve körüli, több évtizedes vita újraéled, mert a szejm regionális nyelvvé nyilvánította a sziléziait. Kaczyński hülyéinek több se kellett.

Lehetnénk barátok

„Pedig barátok is lehettünk volna!” – viccelt pénzügyes kollégánk, és mindenki nevetett. A busz kikanyarodott a repülőtéri útra. A nagyjából harmincfős küldöttség, amelyben ott volt az összes minisztérium európai ügyekért felelős vezetője, elindult haza. Fáradtak voltunk, de bizakodók.