Film

A mindent elözönlő tömeg

George A. Romero Holtak-trilógiája

Film

A korai George A. Romero-filmek örökösének tekinthető The Walking Dead körül kialakuló kultuszra volt szükség ahhoz, hogy a mintadarabot, a modern zombihorror alapművét végre bemutassák hazánkban is, röpke 48 évvel az amerikai premier után. Az élőhalottak éjszakája mérföldkő – és nemcsak horrorfilmként, hanem az egyetemes filmtörténetben is.

A filmelmélettel szembeni jogos averzióinkat félretéve forduljunk egy pillanatra Andrew Tudorhoz, a horror neves teoretikusához. Ha jól meggondoljuk, a leggyakoribb és legegyszerűbb horrornarratíva az invázió (a többnyire természetfeletti eredetű szörny hirtelen rátámad az emberekre). A nagy horrorklasszikusok (pl. a Universal remekei, A múmia, Frankenstein, Drakula, A fekete lagúna szörnye) többnyire mind inváziók körül forognak. Ennél egy fokkal bonyolultabb a metamorfózis, mely lehet egyéni (Dr. Jekyll és Mr. Hyde, A farkasember) vagy kollektív, és ezzel meg is érkeztünk a zombihorrorokhoz.

Romero leleménye, hogy megreformálta a zombi alakját. A korai darabokban a karibi voodoo kultúra részét képező lény egy mágus által (jobbára aljas indokból) megszállt, öntudat nélküli báb (lásd White Zombie, 1932; I Walked with a Zombie, 1943). Romero jó érzékkel belsővé tette a fenyegetést, hiszen a zombik immár tömegesen támadtak, rurális, felismerhetően amerikai közegben – saját magunk állatias, ösztönökre csupaszított mását ismerhettük fel bennük. Egyszerűen szólva, a civilizáció és az emberi lényeg elvesztésének fenyegetésével szembesítettek.

A romerói zombihorror nemcsak egyetemes, hanem nagyon is korhoz kötött frusztrációkat mozgósított. Ebben hasonlított a hidegháború korai éveinek jellegzetes, politikai színezetű, földönkívüli-inváziókat megéneklő horrorjaihoz. Ám itt már nem a tömeges külső (értsd: szovjet), hanem a tömeges hazai (értsd: másságot gyűlölő, kisebbségeket elnyomó) fenyegetés tört felszínre. Az élőhalottak főhőse – épp az afro­amerikaiak polgárjogi harcai közepette, de még a rendszerszintű rasszista támadások valóságában – egy higgadt, rátermett fekete férfi (a Bent alakító Duane Jones egyébként egyetemi tanár volt). Romero állítólag nem szándékosan választott fekete színészt, és a filmben megbúvó anti­rasszista üzenet sem volt megtervezve, ám a történelem közbeszólt, hiszen a premier idején gyilkolták meg Martin Luther Kinget, ami után nehéz volt a film lezárását a fajgyűlölet diskurzusán kívül értelmezni. A rendező nem riadt vissza a pesszimista végkifejlettől: a zombik által körülvett vidéki házban meghúzódók közül utolsóként életben maradó Bent egy fehérekből álló zombivadász milícia fejbe lövi. A kínzó kétség sosem oldódik fel: azért ölték meg, mert zombinak hitték, vagy mert fekete volt? A végefőcím alatt pergő fotók a húskampókkal elvonszolt Benről és az elégetett holttestekről pedig nyugtalanítóan emlékeztetnek a lincselésekről készült hírhedt képeslapokra (a főképp afroamerikaiakkal szemben alkalmazott gyakorlat épp a hatvanas években kezdett eltűnni).

Romero nem állt meg egy filmnél, trilógiává duzzasztotta az élőhalott-invázió történetét, melyben tudatosan fejlesztette és újragondolta a rémet (ebben segítségére volt rajongója, a giallóiról ismert Dario Argento). A filmfolyam második darabja, a Holtak hajnala (1978) már a hetvenes évek kiábrándult, politikailag némileg ellustult közegében készült. Az élőhalottak egyre növekvő hordákban pusztítanak, létszámukban az élők fölé kerekedve. Négy túlélő veszi be magát egy plázába, és olyan kényelmesen berendezkednek a kimeríthetetlen készletektől övezve, hogy már-már megfeledkeznek a körü­löttük dúló apokalipszisről (ahogy makroszinten visszatér a természeti állapot, ők mikroszinten reprodukálják az apatikus fogyasztói társadalmat). Bár a plázában csorgó nyállal kóválygó holtak látványa ma már talán túl szájbarágós, a lassanként elkényelmesedő és önámító túlélők pszichológiai jellemzése még mindig felkavaró. Ahogy a zombikat karneváli örömmel levadászó, a frontier hagyományt „újjáélesztő” redneckek jelenetei is.

A trilógia záródarabja, a Holtak napja (1985) az egyénített élőhalott középpontba helyezésével betetőzi Romero revíziós törekvéseit. Bub, az öntudattal és korlátozott kognícióval rendelkező zombi számos emberi szereplőnél rokonszenvesebb figura, aki kötődik az őt mentoráló tudóshoz, aki hisz abban, hogy a holtak domesztikálhatók. A zombikon végzett gyomorforgató kísérletek (melyek az orvosok állítása szerint a zombiprobléma megoldását célozzák) most először bioetikai kérdéseket vetnek fel. Talán nem véletlen, hogy a film helyszíne egy föld alatti katonai bázis, melyet a zárlatban elözönlenek a holtak. A horda talán a titokban végrehajtott katonai bevetéseket megelégelő, a hadsereg tevékenységének átláthatóságát követelő amerikai polgárok tömege?

Romero filmjei (a könnyen avuló speciális effektusokkal együtt is) frissek maradnak mind az egyetemes, mind a történeti olvasat számára, úgyhogy cseppet sem késtünk el a magyar premierrel. Hiszen számos honfitársunk jelenleg is egy „mindent elözönlő tömegtől” retteg.

Az élőhalottak éjszakáját a Pannonia Entertainment forgalmazza

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?