Interjú+Kritika

Az a boldog gyermekkor

Andrej Koncsalovszkij filmrendező

Film

Orosz bank pénzéből, angol-magyar koprodukcióban készült a Diótörő 3D című, 90 millió dolláros musicalfilm. Pomáz határában, a nyitójelenet forgatásakor, a díszletben beszéltünk a rendezővel - éppen éjfélkor.

Magyar Narancs: Igaz, hogy harmincéves a film ötlete?

Andrej Koncsalovszkij: Régebbi, negyvenéves. A nagy brit rendező, Anthony Asquith kért fel, hogy írjak neki egy Diótörő-szüzsét. Balettfilmet akart készíteni belőle.

MN: Pazar szecessziós belsőkbe költöztette a klasszikus mesét. Miért épp Bécsbe?

AK: Csak a móka kedvéért. Mert tetszik az a világ.

MN: Freud miatt is, nem?

AK: A szereplők Freud teóriáját idézik a gyermekek álmairól: amit hiányolnak a valóságból, azt az álmaikba szublimálják. De nem kell ezt a filmet ilyen komolyan venni.

 


 

MN: A rezonőr, Nathan Lane Csajkovszkij-melódiára énekel arról, hogy minden relatív.

AK: Albert bácsi figuráját nyilvánvalóan Einsteinről mintáztam. A Patkánykirályból pedig Andy Warhol-hasonmást kreáltam, aki elégeti a gyerekek játékait.(E. T. A. Hoffmann meséjében Egérkirálynak hívják. - K. L.)

MN: A Patkánykirály és serege a totalitárius rendszerekre utal.

AK: Nem mondanám...

MN: A producer azt mondta nekem, hogy a regiment egyenruháját a náci zubbonyokról mintázták.

AK: Igen, a nácikról. Mert 1928-29-ben vagyunk, Bécsben.

MN: Személyes érintettség játszik közre abban, hogy érdekli a jó és a gonosz harca? A sztálinizmusban nőtt fel, apja írta a régi szovjet és az új orosz himnusz szövegét.

AK: Nem vetítenék bele ilyesmiket. De az is lehet, hogy ennél talán mélyebbre kell ásni... A fene tudja. Én nagyon boldog kölyök voltam a sztálinizmus idején. Nem kell személyes okokat keresni a témaválasztásban. Mindössze szerettem volna készíteni egy mozit, amit a szülők és a csemetéik együtt nézhetnek, mint az Olivert vagy a Mary Poppinst. Olyan filmet, amiből az európai kultúra köszön vissza. Mert nem hiszem, hogy bővelkednénk tradicionális értékeket közvetítő gyerekfilmekben. A Harry Potterben és A Gyűrűk urában nem látok mély kulturális tartalmat, csak Hollywood hatását. Az ilyenfantasy-szuperprodukcióknak nincs nemzetiségük. Fantáziavilágokba vagy posztmodernizmusba menekülünk, és közben az európai kultúra szépen felszívódik.

MN: Úgy érzi, a mai közönségnek szüksége van egy Diótörő-átiratra?

AK: A Rómeó és Júlia cselekménye nem mai, de a mának is szól, miközben egy mai történet is lehet rémesen unalmas. Kortárs mű az, ami megérint, megnevetett és megríkat. Ha untat, akkor nem az.

Kriston László

Diótörő 3D

Miután felnőtt közönség számára az elmaradhatatlan karácsonyi klasszikus - szégyenszemre! - olykor már a 3D-technológia bevetése nélkül is émelyítőnek bizonyulhat, némi aggodalommal tekintettünk Andrej Koncsalovszkij adaptációja elé. Annál is inkább, mivel rossz, sőt direkte bukott híre jócskán megelőzte a pár éve hazánkban forgatott filmet - ritka egyetértést teremtve két földrész filmkritikusai és a már eleve erősen limitált vetítések gyanútlan civil nézői között. Ámde arra még ily számos gyanúok és intő jel ellenére sem lehetett érdemben felkészülni, hogy a fikarcnyit sem bécsies ál-Bécsbe telepített történet kezdetén Albert Einstein hevenyészett dalocskát énekel majd a Diótörő egyik közkedvelt dallamára: ugyan mi másról, mint a relativitásról. Ezúttal ugyanis a bohém Albert bácsi az a drága jólélek, aki ajándék gyanánt a karácsonyfa alá helyezi az elvarázsolt, helyesebben elátkozott címszereplőt. Ha még ehhez hozzátesszük azt is, hogy a derült kedélyű nagybácsit a kutyamosoly előállításában és a szemöldökrángatásban oly istenáldotta tehetségű Nathan Lane alakítja (magyar hangja: Mikó István), már kész is a film által kiváltott első sokk leltárja.

Az amerikai színházi és filmvilág e kicsattanó modorú ripacsa mindazonáltal hamar bocsánatot nyer, sőt jelenléte éppenséggel a Diótörő 3D legüdítőbb - stílszerűen: relatíve legüdítőbb - mozzanatának bizonyul, holtversenyben persze a gyermekszínészek obligát bájával. A Tango és Cash orosz mestere ugyanis jószerint páratlan mélységekbe kormányozza filmjét és vele Csajkovszkij jogdíjaktól mentes, így aztán szabadon prédálható muzsikáját. Igaz, azt nehéz elsőre felmérni, hogy mennyit is ártott az énekszámokká erőszakolt dallamoknak a magyar szinkron, ám az bizonyos, hogy az áthatóan blőd jelleget nem az alámondás hazai napszámosai kölcsönözték a történetnek. Merthogy a filmben a főgonosz egy kisebb forma Hitler-klón (Patkánykirály az eredeti Egérkirály helyett), aki a tükrön át megközelíthető negatív Bécsben gyakorolja zsarnoki uralmát: elégetve minden játékot, s így fekete füstbe takarva a 3D-technológia dacára is szimpla számítógépes grafikának tűnő várost. Mintha a látványvilág egésze Tim Burton papírkosarának legmélyéről került volna elő, hogy azután néhány jobb sorsra érdemes angolszász filmszínészt keresztre feszíthessenek a komor képek előterében. S e lehangoló összképen még az sem igen változtathat, ha nyomatékosan elismételjük, hogy a Diótörő 3D nyilvánvalóan nem teljes korú szavazópolgárok számára készült. Hacsak a gyermeki riadalmat és a könnyeket nem tekintjük a jól sikerült családi filmek védjegyének, mert akkor Koncsalovszkij alkotása kétségkívül felmutathat némi eredményt.

László Ferenc

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?