"Mindig két ligával feljebb terveztünk" - Kovács Levente, Szabó András - FreshFabrik

  • Vincze Ádám
  • 2011. február 24.

Film

A FreshFabrik az ezredforduló környékének egyik legjobban pörgő magyar rockzenekara volt, egyúttal az egyik első olyan hazai produkció, amely alkalmas lehetett volna a komolyabb külföldi áttörésre. A komoly lendülettel dolgozó csapatot többszörös énekescsere küldte padlóra, most viszont, néhány év szünet után a két őstag, Kovács Levente basszusgitáros-dalszerző és Szabó András dobos (képünk két szélén) Oláh Szabolcs énekes-gitárossal készít új lemezt, akit a legtöbben egy néhány évvel ezelőtti Megasztárból ismerhetnek.

A FreshFabrik az ezredforduló környékének egyik legjobban pörgő magyar rockzenekara volt, egyúttal az egyik első olyan hazai produkció, amely alkalmas lehetett volna a komolyabb külföldi áttörésre. A komoly lendülettel dolgozó csapatot többszörös énekescsere küldte padlóra, most viszont, néhány év szünet után a két őstag, Kovács Levente basszusgitáros-dalszerző és Szabó András dobos (képünk két szélén) Oláh Szabolcs énekes-gitárossal készít új lemezt, akit a legtöbben egy néhány évvel ezelőtti Megasztárból ismerhetnek.

*

Magyar Narancs: Levente, pár éve még azt mondtad, hogy soha többé nem fogsz FreshFabrik néven zenélni, ehhez képest itt vagy, és új lemez készül.

Kovács Levente: Az volt a bajom az egész FreshFabrik-témával, hogy nem akartam még 2008-ban is tíz évvel korábban született dalokat játszani, ezt pedig nem lehetett másképp lenyomni a többiek torkán, csak úgy, ha azt mondom, hogy kész, vége. Közben eltelt két év, születtek új dalok, és most megint úgy látom, hogy van értelme csinálni ezen a néven, mert meg tudjuk tölteni végre megint tartalommal, és mert el tudtunk indulni egy olyan úton, ami radikálisan különbözik a régi FreshFabrikétól, amivel én már nem tudok azonosulni. Egyrészt azért, mert idősebb vagyok, másrészt pedig azt az utat, amit a FreshFabrikkal elkezdtünk járni 98-ban, utánunk még ötszáz zenekar kezdte járni.

Szabó András: Fontos hozzátenni, hogy Oláh Szabi, aki lassan ötödik éve a FreshFabrik frontembere, nem olyan, mint az eddigi énekesek, akiknek gyakorlatilag készen szállítottuk a dalokat, hanem maga is egy alkotó, dalszerző ember, azonkívül, hogy nagyon jó énekes.

KL: Igen, és ezért lett volna kár, ha bedobjuk a húsdarálóba, és kényszerítjük rá, hogy megtanulja az eddigi összes énekesünk manírjait.

MN: Nem fordult meg a fejetekben, hogy más néven folytassátok?

KL: Dehogynem, de igazából mi ketten vagyunk a FreshFabrik, és egy névváltoztatás több hátrányt jelentett volna, mint előnyt.

SZA: Magyarországon valamiért azt várják el, hogy egy zenekar egy adott név alatt húsz évig ugyanazt a zenét játssza. Ez működik, ez ad biztonságérzetet az embereknek. Másrészt viszont húszéves korom óta játszom a FreshFabrikban, soha nem zenéltem máshol, tehát a FreshFabrik név pontosan ugyanannyira elválaszthatatlanul kötődik hozzám, mint a saját polgári nevem.

MN: Március elején megjelenik az új lemez. Utána hogyan tovább?

KL: Kicsit megfontoltabban, mint korábban. Megpróbáljuk ésszerűben csinálni: régebben például semminek nem tudtunk örülni, állandóan megalomán terveket dédelgettünk, amelyek nagy része egyébként döbbenetes módon meg is valósult, de egyáltalán nem tudtuk úgy megélni ezeket a dolgokat, ahogy kellett volna. Megpróbáljuk jobban élvezni a zenekart, mint annak idején: kevésbé görcsösen, kevésbé akaratosan csinálni. 2000 környékén például már sok volt a zenekarból.

MN: A FF jelenlétére gondolsz?

KL: Igen. Túlságosan előtérben volt a zenekar, és ezt utólag sok esetben indokolatlannak érzem egy rockzenekarhoz képest. Az például, hogy a TV2 híradójában szerepel egy rockzenekar, az már sok, az már inkább fárasztja az embereket.

SZA: Koncertezni természetesen fogunk, és azt is szeretném, ha évente ki tudnánk hozni egy lemezt, tehát ha fennmaradna az alkotói tevékenység, de igazából a lényeg az, hogy szeretnénk, ha nekünk és a közönségnek is élvezetes lenne, amit csinálunk.

MN: Az új dalok hallatán felmerült bennem a kérdés, hogy vajon a Nerve-ön és a Drive My Handen felnőtt generáció vajon mit tud kezdeni az új FreshFabrikkal.

KL: A Nerve 98-ban egy olyan lemez volt, ami az idő távlatából nem tűnik már nagyon progresszívnek, de akkor egy előremutató album volt. Akik emiatt a progresszivitás miatt szerették meg a zenekart, azok ma is azért szeretik, mert mindig törekszünk arra, hogy valami újat csináljunk, akik pedig egyes énekesekhez, illetve az általuk képviselt zenei világhoz kötődnek, azok nem bírják.

MN: Levente, neked és Oláh Szabinak a FreshFabrik mellett van egy Arcangeli nevű projektetek is, ami teljesen más zenei vonalat képvisel. Ezt milyen indíttatásból kezdted el?

KL: Van egy olyan alkotói énem, ami romantikus, patetikus és szentimentális. A Tanka Balázzsal készült Dead Heart In Living Water lemezünk azért nem sikerült úgy, ahogy kellett volna, mert szerettem volna, ha ez a nosztalgikus, patetikus alkotói énem is megjelenik valamilyen formában, de rá kellett jönnöm, hogy a Fabrik erre nem biztosít teret, sőt ezzel teljesen tönkrevágom, ezért számomra a mai napig egy torzszülött az az anyag. Ezt a szentimentális alkotói énemet dolgoztatom most az Arcangeliben, ahol magyarul írhatok dalszövegeket, amit mindig is szerettem volna egyébként. Az agresszívabb énemet meghagyom a FreshFabriknak.

MN: Újabban trió felállásban játszotok, holott régen hét-nyolc taggal is működött a zenekar.

KL: Régebben a zenekarosdi inkább közösségi élmény volt, most pedig már kevésbé az. Ez a hármas felállás most olyan kielégítő, hogy mi akkor is együtt lennénk, ha nem zenélnénk. A régi arcokkal kapcsolatban pedig az van, hogy például Tanka Balázst legalább három éve nem láttam, holott a szomszédban próbálnak. De példálózhatnék még vagy 30 emberrel, akikkel nem tartom már a kapcsolatot, mert nem tartozunk össze egész egyszerűen.

SZA: Rengeteg energiánk ment el arra régebben, hogy hét embert egy helyre "szenvedtünk" - ez a pragmatikus része a dolognak. A másik, hogy emberileg is tökéletes az összhang: nem megy el energia a konfliktuskezelésre. Úgy tudunk hatékonyabban dolgozni, hogy leegyszerűsítettük a magunk világát a triófelállásra úgy, hogy erre az egyszerűsítésre emberileg és szakmailag is alkalmas volt ez a társaság.

MN: A FreshFabrik mindig nagyratörő és nagyra hivatott zenekar volt, mégsem jött öszsze az a nemzetközi siker, amit sokan jósoltak nektek.

SZA: Öt paraméter van, amit eddig senki nem tudott megvalósítani, és ha valamelyik hiányzik, akkor semelyik zenekar nem viszi semmire külföldön, ez az öt dolog pedig az emberi, a nyelvi, az anyagi, a technikai és a zenei összetevő. Sajnos nálunk sem volt együtt ez az öt sose.

KL: Azt például nem akartuk tudomásul venni, hogy egy külföldi nagy kiadó szóba sem áll olyannal, aki a saját hazájában nem minimum aranylemezes. Pedig ez annyira logikus. Mi lehet annál jobb indikátor, mint az, hogy valaki egy könnyebb bajnokságban nem prosperál? Össze lehet hozni például egy Milan-Győr-meccset, de ettől a Győr még nem lesz benn a Bajnokok Ligájában. Mi ezeket az edzőmérkőzéseket abszolváltuk, többször is, de tovább nem jutottunk. Sajnos nem úgy működik ez, ahogy mi ezt annak idején elképzeltük, de kárunkra nem vált ez a hozzáállás. Az, hogy mi mindig két ligával feljebb terveztünk, és magunkat nem a Tankcsapdához mértük - ez vezetett az itthoni sikerekhez. Az az ifi sportoló, aki felnőttekkel edz, a saját korosztályában sziporkázik.

MN: A FreshFabrik karrierje tele volt tagcserékkel, ráadásul rendre az énekesek személye változott, ami mindig neuralgikus pont a rockzenekaroknál. Mai fejjel is meglépnétek ezeket?

SZA: Azt gondolom, hogy amikor adott egy helyzet, akkor ott te csak úgy tudsz cselekedni, amilyen vagy, és ahogy azt az adott helyzet generálja, az utólagos interpretáció pedig mindig csak egyfajta elkésett okoskodás. Inkább azt mondom, hogy ha megint hasonló helyzetbe kerülök, akkor ezek tanulságából érdemes meríteni.

KL: 2002-ben például nagyon egyszerű volt Pityeszt kitenni, mert kis túlzással bárki jött volna helyette Révész Sándort kivéve, és neki is nagyon könnyűnek ígérkezett tőlünk megválnia, mert a Fabrik jó ajánlólevél volt, meg ő is szárnyalt akkoriban. Utána viszont nagyon sokáig tipródtunk, mi is a zenekarral, meg ő is. Emberileg persze minden tagcsere vállalhatatlan volt. Senki sem volt annyira rossz arc, hogy megérdemelte volna, hogy kirakjuk. Vörös András például a legjobb barátunk volt, gyakorlatilag együtt nőttünk fel, egy suliba jártunk, és 15 évig együtt csináltunk mindent, és emiatt a mai napig lelkiismeret-furdalásom van. Nyilván neki is kellemetlen az egész, mert komoly munkát fektetett abba, hogy megtörténjen a szakítás.

SZA: Amit én bánok, az az egyébként, hogy mindent feláldoztunk a zenekar oltárán, beleértve az emberi kapcsolatokat is. Ezt azért máshogy csinálnám szerintem.

KL: Minden ilyen döntés, ami fatálisnak bizonyult, már ha lehet ebben az esetben bármivel kapcsolatban végzetességről beszélni, annak köszönhető, hogy nem volt idő megfontolni. Gondolj bele: minden hét végén játszottunk, csúcsra volt járatva a zenekar - és közben nem volt idő leülni, és mérlegelni a dolgokat.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.