Áruhiánnyal indult a központi trafikellátó

Volt cigi, nincs cigi

  • Vég Márton
  • 2015. december 26.

Gazdaság

Továbbra is hasít a dohánykereskedelemben a Lázár Jánossal jó kapcsolatot ápoló Sánta János cégcsoportja, a Continental: egyik érdekeltségük többségi részesedést szerzett a központi elosztóban. Az elosztóra a multik is rástartoltak – hiába.

Lesz dolguk bőven az Országos Dohányboltellátó Kft. (ODBE) fuvarozóinak, hiszen november 1-jétől a dohánygyárak közvetlen értékesítői helyett ők a nemzeti dohányboltok kizárólagos szállítói.

A mintegy hatezer trafikot kilenc depóból (Vecsés, Győr, Szeged, Miskolc, Debrecen, Pécs, Szolnok, Székesfehérvár, Zalaegerszeg) kell kiszolgálni mintegy 200 teher­autóval, igaz, a trafikosok maguk is bármikor feltölthetik a készletüket ezekről a helyekről. Más kérdés, hogy a raktárakban mit találnak: az ODBE ugyanis eddig nem tudott megállapodni a két piacvezető dohánycég egyikével, a Philip Morrisszal (Marlboro, Multifilter), míg az Imperial Tobaccoval (Davidoff, Gauloises, Symphonia) is csak lapzártánk idején jutottak egyezségre; vagyis a raktárakban egyelőre hiába keresnék e cégek termékeit. Igény pedig volna rájuk. Bár a trafikok többsége alaposan betárazott a népszerűbb cigarettákból, a szerződések mihamarabbi megkötése nélkül egyre több dohányboltban lehet hiány. „A cirkusz miatt elfogyott a Marlboro Gold, pedig előre felkészültünk” – mondta lapunknak az egyik nagy forgalmat bonyolító angyalföldi trafikos. Szerinte a kisebb boltok, amelyeknek kevesebb pénzük volt a készletek feltöltésére, még hamarabb kifogytak az egyik legkeresettebb márkából. A központi trafik­ellátó szerint rajtuk igazán nem múlik semmi: minden gyártóval és nagykereskedővel készek megállapodni, ezért a felelősség kizárólag az engedetlen multikat terheli, akik „vélelmezhetően összehangolt magatartásukkal nem csatlakoztak” eddig az új kereskedelmi rendszerhez.

 

Jó helyen lenni

A multik bizalmatlanságának és kivárásának több oka lehet. Először is az ODBE két tulajdonosa a Continental Dohányipari Csoporthoz tartozó Tabán Trafik Zrt., valamint a BAT Pécsi Dohánygyár Kft. Előbbi 75 százalékkal, utóbbi 25 százalékkal részesedik a dohánykonzorcium hasznából, ami az eddigi becslések szerint évente legalább 3-5 milliárd forint. Vagyis például a Philip Morris (PM) népszerű cigarettáinak magyar piacon való terítéséből a PM riválisai gyarapodnak. A Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszterrel meglehetősen szoros kapcsolatot ápoló Sánta János, a Continental-csoport vezetője szerint azonban emiatt nem kell a multiknak attól tartani, hogy csorbulna a fair play szelleme. „Vezérlőelveink a magas szolgáltatási színvonal és a versenysemlegesség, melyeket a kis- és nagykereskedők vonatkozásában is messzemenőkig érvényesíteni szeretnénk” – fogalmazott.

A hódmezővásárhelyi gyökerű cégbirodalom a trafikrendszer kialakításában is kulcsszerepet játszott. Sánta János korábban tagadta, hogy ő írta volna a trafiktörvényt – viszont a véleményét ki­kérték. Most azt is sikerült elérni, hogy a központi trafikellátón folyik át az 500-600 milliárd forint értékű teljes magyar dohányeladás. Sánta János nemcsak a BAT-tal tárgyalt a dohányellátós konzorciumról, de a londoni székhelyű nemzetközi cég mellett szólt az is, hogy új pécsi dohánygyárának 2014. szeptemberi avatóján maga Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter mondott ünnepi beszédet. „A vállalatcsoport fejlesztése a magyar munkavállalók és a kormány iránti bizalom jele” – mondta akkor a tárcavezető.

A jól kitalált új rendszernek az tehet keresztbe, ha Brüsszel végül kötelezettségszegési eljárást indítana emiatt, és felfüggesztené az ODBE működését. Egyelőre kérdés, hogy erre sor kerül-e, de nem kizárt, hogy a Philip Morris inkább kivár a decemberi uniós döntésig. A magyar piacról aligha akarnak kivonulni, vagyis a termékeiket a jövőben sem (csak) a Keleti pályaudvar környéki csempészektől kell majd feketén megvásárolni. A kormány persze a trafikok hiányos kínálata miatt nem fog kétségbeesni, hiszen Lázár János már a trafikkoncessziók kiosztása körüli botrány hátterében is a PM-et sejtette.

Bár a várható elbocsátások miatt a dohányipari szakszervezetek országszerte útlezárásokkal tüntettek, az Országgyűlés tavaly decem­berben megszavazta, hogy a trafikok kizárólag a központi elosztóból vásárolhatnak dohánytermékeket. A képviselők 130 igen szavazattal, 64 nem ellenében hagyták jóvá Seszták Miklós fejlesztési miniszter javaslatát. Rá­adásul a jogszabály kétharmados törvény lett, így az ODBE működését is „gránitszilárdságú” papír garantálja. A trafikosok többsége üdvözölte az új törvényt, mert szerintük itt volt az ideje annak, hogy fellépjenek a nagykereskedők tisztességtelen üzleti magatartása ellen. Főleg azt sérelmezték, hogy a nagykereskedők a szállítási szerződések megkötését és az áruszolgáltatást egyéb vállalásokhoz, például akár 50 százalékos polckép fenntartásához kötötték. Igaz, szerintük a központi ellátónak teljesen állami vállalatnak kellett volna lennie, mert így lehetne garantálni a versenysemlegességet.

A gyártók és a nagykereskedők akkor még egységesen tiltakoztak. „Elfogadhatatlannak tartjuk, hogy az állam által kiválasztott ellátó társaság évente jelentős extraprofitot érhet el minimális üzleti kockázattal, amelyet a dohányipari vállalkozások és a fogyasztók finanszíroznak” – közölte a Do­hány­ipari Befektetők Magyarországi Szövetsége (BAT, Continental, Imperial, Universal Leaf, Róna). A DBMSZ-nek ma már nincs közös álláspontja az ODBE-val kapcsolatban. Ez nem csoda, hiszen a BAT és a Continental kapta meg az államtól a korábban általuk is sérelmezett, extraprofitot garantáló feladatot.

Nyílt és átlátható pályázatról természetesen ezúttal sem volt szó. Körülbelül úgy történt minden, mint amikor Andy Vajna szerezte meg a budapesti kaszinókat. Idén júniusban Lázár János közölte a nyilvánossággal, hogy nem hoznak létre állami céget, hanem a Tabán Trafik és a BAT ajánlatát fogadták el. A koncessziós díj idén tízmillió forint, 2016-ban százmillió forint, majd ezt követően évente százmillió forinttal emelkedik, míg 2021-től minden évben hatszázmillió forintot kell befizetni az államnak. A dohány­ellátó állami felügyeletét arra az ND Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt.-re bízták, amelyik a trafikkoncessziókat is meglehetősen szubjektív szempontok alapján osztogatja. Az Imperial és a PM sem makulátlan a történetben, hiszen az azóta már az ODBE-vel leszerződött japán JTI-vel (Camel) közösen ők is szívesen vállalták volna a központi elosztás feladatát. Közleményük szerint évi 6 milliárd forintig terjedő koncessziós díjat ajánlottak a költségvetésnek, amit azonban az NFM elutasított. Ez alapján úgy tűnik, hogy a morális elveken túl igazából nem a központi elosztó létezésével van a gond, hanem inkább azzal, hogy a kiemelkedően magas profitot garantáló üzletet a kormánnyal jobb kapcsolatot ápoló riválisok kaparintották meg.

A kormány ígéretei szerint a trafikosoknak egyszerűsödik az élete, hiszen míg eddig számos nagykereskedőtől érkezett az áru, ezentúl már csak az ODBE teherautóit kell várniuk. A kiskereskedők on­line felületen adhatják le megrendeléseiket, de választhatnak rendkívüli kiszállítást is, ha, mondjuk, egy turistacsoport váratlanul kifosztaná az üzletet. Fodor Sándor, az ODBE kommunikációs vezetője szerint „mindenki számára egyedileg beállított rendszerességek vannak, van, ahová egy héten ötször is megyünk, de legalább kéthetente egyszer minden boltot meglátogatunk”. Az első három hét tapasztalatai alapján sok trafikos inkább maga megy be a legközelebbi ODBE-raktárba. (Ahol jelenleg Pall Mall sincs, noha az a BAT-hoz tartozik, ám hónapok óta gyártási problémái vannak.) Meglepő módon arra is akad példa, hogy néhány dohánybolt nem szerződött még az ODBE-val – legálisan pedig máshonnan nem vehetnek dohányt.

 

Vesztesek, nyertesek

Persze a dohányosokat nem nagyon érdekli a kis- és nagykereskedők és az állam évek óta szűnni nem akaró küzdelme. Az már sokkal inkább, hogy gyakorlatilag a trafikrendszer bevezetése óta folyamatosan drágul a cigaretta, amihez most készlethiány is társul. Ha beváltja ígéretét a kormány, akkor új különadót vetnek ki a dohánygyárakra, szálanként 4 forintot; csak emiatt eleve 76 forinttal drágulhat a cigaretta dobozonként. Az áremelések ellenére a költségvetésnek tavaly nem gyarapodtak a jövedéki bevételei: a NAV statisztikái 23,7 milliárd forintos csökkenést mutatnak. Ennek egyik oka lehet, hogy 2014-ben rekordkevés cigaretta fogyott, mindössze 7,9 milliárd szál, pedig már a 2013-as 9,3 milliárd szál is negatív rekordnak számított. Idén szeptemberig 5,8 milliárd szálnál tart a számláló, ez kicsivel több, mint 2014-ben, de a 2011-es 13 milliárd szálas fogyasztást meg sem közelíti. A valamivel olcsóbb vágott dohányra ugyan egyre többen térnek át, az illegális piac térhódításán kívül mégis nehéz mivel magyarázni a több milliárd szál eltűnését – a KSH kutatásai szerint ugyanis érdemben nem csökkent a dohányosok száma.

Több száz faluban még mindig nincs nemzeti dohánybolt. Az ND Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt. által áprilisban kiírt hatodik körös trafikpályázat is teljes kudarccal végződött: a meghirdetett 490 település közül mintegy 430-ban nem akadt jelentkező az üzletre. Ennek oka, hogy a pár száz lelkes falvakban nem lehet nyereségesen üzemeltetni a boltokat. Sopronban ellenben néhány év alatt milliomosok lettek a helyi trafikosok. Némileg változhat a helyzet a jövőben, hiszen az ellátó az úgynevezett fordított árrés bevezetésével a kisebb forgalmat bonyolító nemzeti dohányboltok részére nagyobb mértékű árrést biztosít.

A hetedik trafikpályázatra készülő ND Zrt.-nek sem lehet oka panaszra, hiszen éppen mostanában fejeződött be mintegy 150 millió forintból új, Pannónia utcai székházának bővítése és felújítása. Az ODBE is egy modern újbudai irodaházba költözött, és bár egyelőre még csak dohánnyal foglalkozik, a cég tevékenységi köreinek felsorolásában élelmiszer-, ital- és kávékereskedelem is szerepel.

Nyereséges a Conti

A Philip Morrisnak nemcsak Magyarországon, hanem világszerte gondjai vannak. Az amerikai óriás 1,94 milliárd dollár adózás utáni eredményt ért el idén a harmadik negyedévben, szemben az egy évvel korábbi 2,16 milliárd dollárral. Főleg az ázsiai piacuk zsugorodása miatt csak 218,9 milliárd szál cigarettát adtak el – igaz, Kelet-Európában nőtt az értékesített cigaretták száma. Magyarországi leányvállalatuk tavaly 185 milliárd forintos nettó árbevétel mellett is 5 milliárd forintos veszteséggel zárt. A Continental-csoport tavalyi forgalma mintegy 50 milliárd forint volt, a BAT hazai leánycége pedig 100 milliárd forint bevételt könyvelhetett el. Nagy különbség azonban, hogy míg a Conti 600 milliós profitot tud felmutatni, addig a BAT masszívan veszteséges.

Figyelmébe ajánljuk