Arcus Temporum Feszivál, 2006: "Szeretem a fákat"

  • Mestyán Ádám
  • 2006. szeptember 7.

Képzőművészet

Időívek címmel immár harmadszor rendezte meg a Pannonhalmi Bencés Főapátság Magyarország egyetlen olyan fesztiválját, ahol a szolgálat és a kedvesség nem pusztán üres szavak.
Időívek címmel immár harmadszor rendezte meg a Pannonhalmi Bencés Főapátság Magyarország egyetlen olyan fesztiválját, ahol a szolgálat és a kedvesség nem pusztán üres szavak.

Varga Mátyás atya költő, a Pannonhalmi Szemle szerkesztője és egyben az apátság kulturális igazgatója két évvel ezelőtt kezdte el a fesztivált a helyhez méltó tartalommal szervezni - kultúrák és kultuszok között közvetít, oly módon, hogy nem fordítja el arcát a kortárs kísérletek elől. A fesztivál fő profilja a kortárs komolyzene. A 2004-ben még csak öt koncertből álló rendezvény 2005-re már jelentős találkozóvá bővült, ahová meghívták Szofia Gubajdulinát, a tatár származású zeneszerzőt, a kortárs zene egyik "csillagát".

A kultúrák találkozásán túl a 2006-os, háromnapos fesztivál célja talán a turizmus fellendítése is volt, és így komoly reklámköltséget mozgósított. Ehhez képest kicsit kevesen voltunk az első napon, de a program ismeretében ez végül is nem meglepő. Az idei kiemelt meghívott Salvatore Sciarrino (1947), akit eddig csak az ínyencek ismertek Magyarországon. Műveit ezúttal Mozarttal állították párba, ami - noha az osztrák zseni Sciarrino számára valóban komoly inspirációs forrás - olykor kissé furcsa zenei helyzeteket teremtett.

Zenei helyzetek pedig bőven akadtak, hiszen délelőtt 11-től éjjel egyig folyamatosan hangversenyeket hallgattunk - kissé túlzásnak éreztem ezt az ipari mennyiséget. Sciarrino művészete csendből, neszekből és az emberi test hangjaiból alkotott posztmodern konceptművészet. Sokszor áthangszereléssel alkot új műveket, például Mozartokat "fest" át. Több mint kétszáz alkotásából tizenhatot mutattak be, melyek között akadnak súlyos, narrációt is használó művek, mint például a Le voci sottovetro, melyben Tasso leveleit olvassák fel, vagy olyan könnyed, ám meditatív darabok, mint az Autoritratto nella notte. Ez utóbbi a szombat esti, Bazilikában tartott nagykoncert csúcsa volt. Utána Mozart g-moll szimfóniáját (K. 550) adták elő - ebben talán a szponzorok jelenléte is közrejátszott.

Határozottan megkönnyebbült az ember a Muzsikás éjféli koncertjén, amelyen az együttes kesergők és siratók témáira csodálatos, negyven-ötven perces űrutazást játszott. A komolyzenei csiszoltság után lélekemelő volt olyanokat hallgatni, akik nyersen, ám utánozhatatlan érzéssel húzták. A képzőművészetet idén Lovas Ilona videoinstallációja és Sárkány Kata művei képviselték. Jómagam nem találtam igazán érdekesnek egyiket sem - Lovas Ilona videója a beharangozó szerint "meditáció tárgyává" teszi az emberi létet, de az úszó bóják képe inkább elcsépelt közhely, mint transzcendens kapu. Sárkány Kata fura kinövésekkel rendelkező szobrai sem tudták lekötni az érdeklődésemet. Témája, Villon és Jeanne d'Arc kapcsolata pedig kissé izzadságszagú, még akkor is, ha a tájékoztató szöveg indoklása szerint az alakok megidézése a "Vezet-e út át a sötétségen?" kérdést exponálná.

A fesztivál legérdekesebb résztvevői Eiko és Koma - a New Yorkban élő japán pár Amerikában igazi sztár, az American Dance Festival életműdíjasai. Magyarországon, ha lehet, még kevésbé ismertek, mint Sciarrino, noha New Yorkban állítólag iszonyú nagy nevek. Itt tartottak workshopot is fiatal magyar táncosoknak. Bármekkora tisztelet övezze őket, a két művész a világ legnagyobb bohóca. A velük készült beszélgetés spontán performansszá fajult, még ha (vagy éppen azért, mert) a fordítás igencsak gyenge volt is (ez a Sciarrino-beszélgetés során roppant kínos helyzeteket teremtett).

Eiko és Koma butó alapú koreográfiái általában természeti környezetben játszódnak. Pannonhalmán két korábbi munkájukat, az Offering és a Tree Song című alkotásokat mutatták be Hudi László színházi tanácsadó és Csejdy Réka szervezésének köszönhetően. A föld, a fa, a tűz és a meditatív mozgás jellemző stílusjegyeik. Kissé patetikusak - állóképeik zenei háttere gyakran operaária. A butó technikáját és spirituális üzenetét (a belső mozgást) "felgyorsítva" használják: lassúak, de nem elég lassúak.

Az Offering a veszteség felett érzett bánat, a "gyászmunka" rituális játéka. A földhányáson játszódó alkotás során Eiko és Koma hullafehérre festett testtel szinte belevész a földbe. Test és táj, bőr és föld filozófiai összeolvadását láthatjuk, Heidegger bizonyára tapsolna örömében. Az utolsó kép a legszebb: Koma nyilakkal keríti körbe Eikót, aki lassan feláll, kihúzza a nyilakat - de csak azért, hogy összerogyjon a végén. A hullafehér testfestés a Tree Song című előadásban is megmaradt, itt azonban inkább a földé volt a főszerep. Eiko egyszerűen beágyazza magát a földbe, míg Koma bundaszerű jelmezében egy fa tövében rongycsomóként fekszik. Műveik tisztasága és a két művész gyerekes vidámsága sokáig melengető élmény marad.

Az Arcus Temporum pici fesztivál, ahol azonban megtanuljuk szeretni a fákat, elfeledett spirituális kérdéseken merengünk, megbecsüljük a pannonhalmi diákok határozott szolgálatkészségét, és örömködünk, hogy milyen szép is, ha az egyház megnyitja kapuit a kortárs művészetek előtt.

Pannonhalma, augusztus 25-27.

Figyelmébe ajánljuk

Madarak és angyalok

  • - turcsányi -

Nehéz megmondani, hogy mikor mondtak fel az angyalok. Már akkor, amikor Wim Wenders folytatni merészelte a Berlin felett az eget (Távol és mégis közel, 1993)? Vagy csak 1998-ban lett elegük, amikor meglátták magukat az Angyalok városa című filmben – a Berlin felett az ég e remake-jét Nicolas Cage-dzsel? Az biztos, hogy Los Angelesből eztán szedték a sátorfájukat. De senki nem pótolhatatlan, L. A. pedig különösen nem maradhatott efféle égi szárnyasok nélkül.

„A legszívesebben hallgatok”

Kurtág György a magyar kultúra állócsillaga, kincse, élő klasszikusa, a magyar művészeti hagyomány nagy tradíciójának megszemélyesítője egy olyan korszakban, amelyben ez a hagyomány igencsak ingatag lábakon áll. Ha nyilvánosan megszólal a 98 éves mester, az maga az esemény.

Annyira nem sötét

A legutóbbi Pearl Jam-lemez, a 2020-as Gigaton hosszú, hétéves várakozás után jelent meg, így sokan örülhettek, hogy a zenekar hamarabb elkészült a tizenkettedik albumával, amely a Dark Matter címet viseli.

Dél csillagai

A Budapest JazzFest cégére alatt, a közel három héten át zajló hetvenhat koncert minden bizonnyal a legnagyobb magyar jazzfesztivál, de ennél figyelemre méltóbb, hogy huszonnégy országból érkeztek a zenészek. Megragadtuk a lehetőséget, hogy egy török triót és egy szárd együttest hallgassunk meg.

Ma senki se nyer

Emlékeznek, mikor volt köztársasági elnök Mádl Ferenc? Nos, Orbán Viktor első miniszterelnöksége idején. A díszlet és az időnként felhangzó Ki nyer ma? című rádióműsor szignálja segít behatárolni, hogy a közelmúltban járunk, de az elnök neve az egyetlen konkrét utalás, amelyből kikövetkeztethetjük, milyen évet is írunk (majdnem) pontosan.

Gázlánggal fűtünk

Az év szaván vitatkozhatunk, de korunk szava bizonyosan a nárcisztikus. Ha valaki megbánt minket, vagy akár csak nem hajlandó részt venni az önbecsmérlés társadalmilag elvárt aktusában, máris megkapja, hogy „mekkora nárci”.

Újragondolt fintorok

Szabó Eszter sajátos, jellegzetes figurái középkorú és idősödő nők. Morcosak, egyked­vűek. Nyúzottak és fáradtak. Grimaszolnak, duzzognak. Olykor járókerettel sétálnak, máskor két hatalmas herezacskót vonszolnak maguk után.

Választhat szegény

„Köszönöm, hogy Önökkel tölthettem egy napot!” – írta tavaly februári Facebook-bejegyzésében Novák Katalin, amikor látogatást tett Tiszabőn, a legszegényebbek közé sorolt falvak egyikében.

Akire rámondják

Magyar Péter feljelenti Orbán Viktort – lelke rajta, a jobboldalon mindig is nagy becsben tartották az ország hagyományait, az ilyesminek tényleg van itt csőstül (ti. hagyománya). Amíg viszont tövig rágjuk a körmünket, hogy a tisztelt hatóságok hazavágják-e a miniszterelnököt az aljas indokból, nagy nyilvánosság előtt elkövetett, jelentős érdeksérelmet okozó rágalmazásaiért, a feljelentés tartalmi része módot ad mindannyiunknak egy pillantást vetni jelen közállapotainkra. Továbbá a jövő kecsegtető ígéreteire is.

Muszkavezetők

Múlt hétfőn egy pilisi lakossági fóruma után a 444 újságírója megkérdezte Szijjártó Péter külügyminisztert, hogyan hatolhattak be az orosz állam támogatta hekkerek – egyszerűbben: az orosz titkosszolgálatok – a Külügy­minisztérium informatikai rendszerébe. Az érdeklődés közvetlen oka az volt, hogy nem sokkal előtte Orbán Viktor kijelentette, mind technikai, mind humán szempontból Magyarországnak van a legjobb nemzetbiztonsági rendszere.

Lövés a lőporos hordón

Május 15-én Handlovában (Nyitrabánya) egy merénylő, bizonyos Juraj Cintula lövéseket adott le Robert Ficóra. Ezek közül legalább egy olyan súlyosnak bizonyult, hogy napokig miniszterelnöke életéért kellett szorítania Szlovákiának. A tettest a helyszínen elfogták, a besztercebányai kórházban kezelt kormányfő a hírek szerint túl van a közvetlen életveszélyen. Szlovákián a merénylet után politikai káosz lett úrrá.

Könnyű kézzel

A Fővárosi Törvényszék mintegy öt éven át zajló tárgyalássorozat után 2024. február 8-án hirdetett első fokon ítéletet a negyed évszázada történt Fenyő-gyilkosság ügyében. Gyárfás Tamás „bűnsegédként” hét év fegyházbüntetést kapott.