Mi a baj az idei velencei építészeti biennáléval?

Cherchez Monsieur Le Corbusier

  • Kovács Dániel
  • 2012. november 4.

Képzőművészet

Erőteljes ötletek helyett tétova téblábolás jellemzi a 13. Velencei Nemzetközi Építészeti Kiállítás nemzeti pavilonjait. 2012-ben hiánycikknek számítanak a próféták, pedig nagy szükség lenne rájuk.

Politika vagy poétika. Frissen szerzett dán ismerősöm, maga is egykori kiállító, határozza meg így a jó biennáletárlat lényegét a skandináv pavilon előtt ácsorogva, a verőfényes augusztusi Velencében. A hátam mögött két rendezvénynappal igazat adok: radikális kérdéseket feszegető vagy megkapóan költői tartalom nélkül egy nemzeti kiállítás bizony elvész a többi negyven között. Az 1980 óta megrendezett, az utóbbi időben kétévente új főkurátorral is erősített építészeti seregszemle látogatói azonban idén egyiket sem kapják meg - pedig beszélni lenne miről.

A 20. század sok egyéb mellett az építészet évszázada. A fogyasztói társadalom válasza a legégetőbb szociális problémákra - a lakásínségtől a közegészségügyig - az új építése volt, amely fontos politikai eszközzé is vált a kialakuló demokráciák kezében. Ez persze nem elsősorban a politikai vezetők éleslátásán múlt: az építészek maguk is aktívan közreműködtek a politikai ágenda alakításában. A 20. századi építészet történetét komoly politikai és közéleti szerepet vállaló és e szerepüket olykor profetikus hévvel beteljesítő (ennek megfelelően egocentrikus) figurák határozták meg, Le Corbusier-től Walter Gropiuson és a Bauhaus vezető alakjain át - hogy hazai példákat is mondjak - Major Mátéig és Makovecz Imréig: építészek, akik képesek voltak ötvözni a politikát a poétikával, a komoly társadalmi mondanivalót az esztétikus formával.

A fogyasztói társadalom azonban mára mély válságba jutott, és az utóbbi években egyértelművé vált, hogy a sodródó nemzetközi építészközösség nem képes globális léptékű válaszokat kínálni. A sztárépítész-jelenség

vezetőket nem, csak idolokat

kreált, akiknek fényét a globális válság igencsak megfakította. Hiányoznak azok a nemzetközileg ismert és elismert szakmabeliek, akik valós megoldásokat és módszereket mutatnának fel a világ egyre égetőbb problémáira. A velencei biennálén, a földgolyó első számú építészeti seregszemléjén még a jobbak közé sorolhatók azok a kiállítások, amelyek helyi érzéstelenítést kínálnak a válság marta sebeit nyalogató Nyugatnak. A németek okosan újrahasznosított épületeket sorakoztatnak fel. Az Egyesült Államok száznál is több civil kezdeményezést mutat be a városi élet és közösség jobbítására. A brit pavilon kurátorai pedig (a British Council hálózatának segítségével) bejárták a világot, és Venice Takeaway néven teszik közkinccsé az összeszedett, hasznosítható ötleteket, a hollandiai IJburg vízre épített városától az argentin Fideicomisókig, amelyek lehetővé teszik az építészeknek és a majdani lakóknak, hogy maguk finanszírozzák a lakás-építést. A legjobbak közé sorolható a dán pavilon, amelyben helyi és anyaországi építészcsapatok teszik mérlegre a klímaváltozás eredményeként esedékes változásokat a közeljövő Grönlandján, sikeresen hitetve el a látogatóval, hogy ez bizony globális probléma.

Az Arany Oroszlánnal díjazott japán kiállítás szerencsés kivétel. A neves építész, Toyo Ito által összerakott tárlat azt feszegeti, mit tehetnek az építészek a helyreállítás szereplőiként egy olyan természeti csapás után, mint a Japánt sújtó 2011-es cunami. A sikerhez a résztvevőknek (több világhírű japán építésznek) ott kellett hagyniuk a kényelmes irodát és a jól fizető munkát, elutazni a helyszínre, beszélni az áldozatokkal és átélni a katasztrófa valóságát. A pavilonban bemutatott építészeti elképzelések így lehetnek abszolút testre szabottak, a világ semmilyen más vidékén nem értelmezhetőek. Ilyen helyre, időre és emberre érzékeny megoldások jellemzik egyébként az idei biennálén életműdíjjal elismert portugál mestert, a szakma legtöbb díját már korábban besöprő Álvaro Siza Vieirát is - és vele együtt a kortárs portugál építészetet. Ez a hozzáállás azonban tág látókört, sok energiát, időt és befektetett munkát igényel, és emellett, bizony, kockázatos is. Ezt a rizikót az idei biennále kiállításainak jelentős része egyszerűen nem vállalja. Ha úgy tetszik:

önmagáért van

A magyar pavilon 2012-ben egy erre az alkalomra meghirdetett nemzetközi hallgatói makettpályázat több száz beküldött munkáját tárja a látogatók elé, ha esetleg nem láttak volna elég ilyesmit a többi kiállításon. A Műcsarnok kiírását megnyerő, eredetileg "Modell" néven futó Spacemaker a kurátor Bachmann Bálint és partnere, Markó Balázs szerint szerves folytatásaként értelmezhető a két évvel ezelőtti, az építészeti rajzzal foglalkozó Borderline kiállításnak, a kétdimenziós papírról a térbe kilépő formaképzés seregszemléjeként. A munkák többsége hazai, néhány pedig környező közép-európai egyetemekről származik - a pályázat "nemzetközi" jelzője a biennále globális kontextusa okán kissé szerencsétlen, de végül is tükrözi a magyar valóságot: errefelé a tervpályázatok sem szoktak ennél nemzetközibbek lenni. Az alkotó fantáziát előtérbe helyező kurátori szándéknak viszont ellentmond az installálás: a közel hatszáz, egységes méretű és színű (fehér) makett rengetegében elvesznek az egyéni, invenciózus munkák. A néző akarva-akaratlanul az ötven, a gyerekek pályázatára beérkezett, anyagában és színeiben is gazdag "makettben" merül el mélyebben - ezeknek viszont az építészethez nincs sok közük. Arra sincs magyarázat, miként került a tárlat szereplői közé a képzőművész Kelle Antal, akit a biennále sajtóanyaga egyedüliként nevez nevén a magyar kiállítók közül - a pályázati programban ugyanis még egyáltalán nem szerepelt, most viszont munkái a pavilon legfontosabb tereit uralják, a sablonméretű makettekkel nehezen feloldható ellentmondást teremtve.

Minden érthetetlen részlete ellenére a magyar kiállítás a legszebbek közé tartozik idén - akárcsak két éve -, még ha ez az esztétikum önmagáért való is. A két fő helyszínt, a Giardini pavilonjait és az Arsenale csarnoksorát végigjárva látszik, hogy néhol bizony az ötletszegénységet csak a kivitelezés szegényessége múlja alul. Ezért azonban tévedés az idei főkurátort, David Chipperfield brit építészt hibáztatni, ahogyan azt többen tették; elsőként és leghevesebben Ausztria első számú építészeti exportcikke, a világszerte ismert Coop Himmelb(l)au iroda vezetője. Wolf D. Prix nyílt levelében, amelyet jó érzékkel a biennále nyitónapján tett közzé, még a finomabb kifejezések közé tartozik a "kimerítő, üres és unalmas, kompromisszumokkal teli termékbemutató". Chipperfield épp elégszer bizonyította korábban, hogy van érzéke a finom megoldásokhoz - elég itt a berlini Neues Museum sokszorosan díjazott felújítására utalni. A gond az általa választott mottóban rejlik. A "közös alapként" magyarítható "Common Ground" nemcsak kísértetiesen hasonlít a két évvel ezelőtti "People Meet in Architecture" mottóra, de túlságosan tágnak is bizonyult. Idei tárlataik bevezetőjében boldogan hivatkozik a központi tematikára a fiatal kortárs műhelyeket bemutató Ausztrália, a szociális projektjeivel hencegő Venezuela, a saját építészeti identitását keresgélő Kosovo vagy a leendő skolkovói innovációs központot qr-kódözönnel prezentáló oroszok - és természetesen Magyarország is, hiszen mi lehetne közösebb alap, mint egy jó kis pályázat? A szerteszét kalandozó kiállítások közös gatyába rázására idő sem maradt, mivel belpolitikai bonyodalmak (konkrétan a biennále első embere, Paolo Baratta leváltása) miatt a főkurátor megnevezése hónapokat csúszott, így Chipperfield hivatalosan csak ez év elején kapott felkérést, a központi téma bejelentése pedig egészen májusig elhúzódott.

Ezzel együtt igaz, ami igaz, a két évvel ezelőtt még csak finoman érzékelhető bizonytalanság az idei biennálét teljesen uralja. Olybá tűnik: a nyugati kultúrkör és építészei alapvetően önmagukkal vannak elfoglalva, és ez nekik kihívásnak bőven elég is. Azokról a gazdaságilag és társadalmilag fejlődő, globális szereplővé előlépő tájakról, ahol az építészet mostanában kezd betölteni meghatározó szerepet, új kihívásokat találva - nos, ezekről Velencében alig szerezhetünk információt. India egyetlen, az Arsenaléban látható (egyébként erős) installációval van jelen. Kína képzőművészeti munkákat hozott. Dél-Amerika részleges kivétel: a chilei, a perui és az argentin kiállítás is izgalmas, Mexikó pedig annyira komolyan veszi Velencét, hogy saját pavilonként kibérelt egy használaton kívüli templomot a következő kilenc évre, és vállalta a helyreállítást is. A központi kiállítások legizgalmasabb szereplői közé tartozik a chilei Alejandro Aravena és a venezuelai Urban-Think Tank. Előbbi egy, a lakosok aktív bevonásával zajló városrehabilitációt mutat be, annak minden zökkenőjével együtt, utóbbi pedig egy befejezetlenül maradt caracasi felhőkarcolóban spontán módon kialakult "függőleges nyomorteleppel" foglalkozik.

Bármilyen magától értetődőnek tűnne: épp ezek a témák, ezek a szándékok kivételesnek számítanak az idei biennálén. Költőiség még akadna, az okos politika viszont hiánycikk. Mintha csak egy új prófétára várna a világ, aki a figyelmet újra ráirányítja az égető kérdésekre, a lakhatási szegénységre, a városok túlnépesedésére, a fenntarthatóságra - azokra a témákra, amelyekről mindig csak beszélünk, de nem vagyunk hajlandóak komolyan venni. Hogy ki lesz a 21. század Le Corbusier-ja, és hogy építész lesz-e egyáltalán, azt egyelőre nem tudni. Az idei biennále alapján azonban biztos, hogy lesz min dolgoznia.

A szerző a hg.hu főszerkesztője.

13. Velencei Nemzetközi Építészeti Kiállítás, augusztus 29-től november 25-ig. A cikk a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Narancs közti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.