A fertődi Esterházy-kastély rekonstrukciója

"Kellemetlen látványt nyújtottak"

  • Kelecsényi Kristóf Zoltán
  • 2012. szeptember 23.

Képzőművészet

Májusban adták át az elkészült részeket, és bár az épületegyüttes a 20. század második felét viszonylag szerencsésen átvészelte, milliárdos nagyságrendben akad még tennivaló. A várhatóan 2015-ben véget érő felújítás nyomán európai szintű zenei oktatási és koncerthelyszín jöhet létre. Nagy kérdés azonban, hogy ki vagy mi fogja mindezt fenntartani.

A Műemlékek Állami (ma már Nemzeti) Gondnoksága (MÁG/NG) 2000-ben vette át a Soproni Egyetemtől a rossz állapotú épületegyüttes vagyonkezelését. 2003-ban a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal pénzén indult el a kastély helyreállításának látványosabb része a tető és a belső udvar teljes felújításával. A homlokzat színezése körül alakult ki komoly szakmai vita. 2003-ban a MÁG az azóta megszüntetett Állami Műemlékhelyreállítási és Restaurálási Központot (ÁMRK) bízta meg a felújítás tervezésével, melynek része volt a falkutatás is. Kétféle színezést ítéltek hitelesen visszaállíthatónak. A kastély 18. századi fénykorának terrakotta-rózsaszínjét, valamint az épület ötvenes évek óta meglevő sárgás színezését. Előbbiből még próbafestés is készült, amely a látogatókból és a szakértők egy részéből is heves ellenérzéseket váltott ki, pedig a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) zsűrije többször is tárgyalta, és megvalósításra javasolta. A MÁG viszont idegenkedett mindkét lehetőségtől, ezért megbízta a BME Rajzi és Formaismereti Tanszékét egy újabb színterv készítésével. Ennek alapjául a kastélyban őrzött, 1780-ból származó festményen látható "kőszín" szolgált. Az ÁMRK tervezőcsapatának vezető építésze, Gál Tibor szerint a festmény nem fogadható el hiteles forrásnak, hiszen az egy

barokk ideálkép,

az ábrázolt színt pedig a falkutatás során nem találták meg. Ennek ellentétét állítja Tari Gábor, a BME tervezőcsapatának tagja, aki szerint a festményt egy másik, a tatai Esterházy-kastélyban látható ábrázolás, valamint vakolatminták hitelesítik. Az ügy végére dr. Varga Kálmán, a KÖH akkori (a kastélyt kezelő NG mostani) elnöke tett pontot, aki a Műegyetem változatát fogadta el személyi döntésként. Bár a vita csak a szűken vett szakmát mozgatta meg, valójában nagyon is a laikus közönségről szólt, arról, hogy a 21. századi látogató mit vár egy barokk kastélytól.

Korunk elvárásai máshol is előkerültek. A hercegi lakosztályban a kastély egy korábbi építési periódusából származó freskó maradványára bukkantak. "Kellemetlen látványt nyújtottak, a vendégek állandóan megjegyezték, hogy néz ki. Viszont mint kortörténeti dokumentumra a kutatóknak szükségük van rá" - mondta el a helyszínen Lajber Gabriella, a kastély vezetője. A falszakaszt ezért egy könnyen eltávolítható elemmel takarták el.

2007-ben kezdték előkészíteni azt a 14 milliárdos programot, amelyből az EU-pénzek körüli alkukat követően a mostani 4-5 milliárdos, három ütemre bontott beruházás maradt. Az eredeti terv nemcsak a kastély megújítását, hanem kapcsolódó településfejlesztést is tartalmazott, például a főépület előtti nagy forgalmú út elkerülővel történő kiváltását. A most lezárult, 1,6 milliárdos ütem megvalósítása 2009 szeptemberében kezdődött. Befejezték a homlokzatok felújítását, és helyreállították a belső díszudvar neobarokk kertjét. Az épületen belül pedig a központi díszterek restaurálása indult el. Ezeket a helyiségeket már az ötvenes években megnyitották a látogatók előtt. "Meglehetősen erősen felül kellett bírálni" - mondta el az akkor végzett műemléki felújításról Varga Kálmán, aki 2007 óta mint a MÁG/NG igazgatója érintett. "Úgy véljük, hogy a történelem szörnyűségei miatt nagyon gyakran lepusztult épített örökségünknél be lehet vezetni bizonyos szakmai kritériumok alapján az újrateremtés fogalmát, szakítva a konzervátori szemlélettel." Ennek szellemében kerültek vissza a nyári hűsölő falait díszítő rokokó girlandok, a zeneterem aranyozott falikarjai és a díszteremből eltűnt, mitológiai jeleneteket ábrázoló, 18. századi festmények aranyozott keretei, bennük üres vásznakkal. "A festmények nélkül a díszterem ikonográfiája és atmoszférája nem teljes. Megmaradtak a bő száz évvel ezelőtti archív fotók. Ismerjük a mitológiai jelenetek témáit, az ábrázolások analógiáit, és ismert a festő is. Tehát minden adott ahhoz, hogy ezeknek a rekonstrukcióit megcsináljuk. Mi emellett vagyunk" - jelentette ki Varga. "Az lenne a szerencsés, ha legalább egy kis darab a vászonból rendelkezésre állna, hiszen akkor a képek színvilágát is be tudnánk határolni" - tette hozzá Lajber Gabriella. A kastélyban látható rekonstruált és restaurált részek színvonala valóban igen magas, teljesen elpusztult barokk festményeket újraalkotni azonban kényesebb feladat lenne, amelyre a magyar műemlékvédelem nem ismer még példát. A történelem viharait egyébként Eszterházán sem akarják eltitkolni. A szintén most megújult lépcsőházban megőrizték egy szovjet katona rajzát, amely két vadászrepülő csatáját ábrázolja.

Az elsővel párhuzamosan 2011 nyarán kezdődtek el a 2 milliárdos második ütem munkálatai. A kastély két világítóudvarának üvegtetős lefedése már elkészült. A szerkezetek célja, hogy a csapadékot kizárják, ugyanis több szomszédos teremben megjelent

a könnyező gomba

a falak nedvesedése miatt. Lesüllyesztették a kastély előtti útszakaszt az eredeti terepszintre. Jelenleg folyik a porcelánkabinet festőrestaurálása, és hamarosan elindul az itthon egyedülálló, 250 éves, eredeti kínai lakktáblákkal díszített kabinet helyreállítása.

"Az a zenei kultúra, ami egykor Eszterházát jellemezte, ilyen kis szűk, dísztermi körülmények közt nem hozható vissza" - mondta el Varga, utalva arra, hogy a koncertek jelenleg a kastély történeti enteriőrjeiben zajlanak. A Haydn-örökség révén az együttes hasznosításának egyik fő iránya a zenei élet erősítése lenne. Ennek bázisa lesz a kiskastély tömbje, amelyben már zajlik a sokáig magtárként használt egykori bábszínház felújítása, amelyből 200 fős, modern rendezvényterem lesz. Ha a harmadik ütem munkáit is átadják - 2015 körül -, a remények szerint nemcsak előadások lesznek, hanem zenei oktatás is folyik majd. A tervek szerint a próbatermeken túl szálláshelyeket is kialakítanak a zenészeknek. Ha a zenei központ valóban jól működik, akkor Varga Kálmán elképzelhetőnek tartja, hogy egyszer visszaépüljön az operaház barokk külsővel és modern belsővel.

A kortárs építészet megjelenésének helye az Ekler Dezső által tervezett fogadóépület lesz. Szükségességét többen vitatták, például Mezős Tamás korábbi KÖH-elnök, aki a romos lovarda felújításával oldotta volna meg a problémát. "A mi terveink szerint a lovardába a lovak jönnének vissza" - tette hozzá Varga, aki szerint "itt nem csupán arról van szó, hogy végigmenjen a látogató a kastélyon, hanem hogy az egész térség fejlődjön, hogy a kastély megtekintése csak egy szelet legyen a kínálatból. Úgy fogalmaztuk ezt meg, hogy ez a világörökség kapuja, tehát nemcsak a mi épületünké, hanem az egész településé és a környéké." A biciklikölcsönzőt és éttermet is magába foglaló eredeti, "üvegfás" terv azonban 2009-ben elvérzett a projekt költségcsökkentése miatt, és egy új, szerényebb épületet tervezett az építész. Jelenleg pedig másodjára is egyszerűsödik a terv ugyanezen okból: "jelen pillanatban folyik egy sokkal szerényebb kiszolgáló rész megteremtése, amely leveszi a legkomolyabb problémákat a kastélyról" - árulta el az NG vezetője. Ez alapján úgy tűnik, hogy a fogadóközpont a mostohagyerek a történetben. Ekler Dezső szerint erről azonban nincsen szó. Elmondta, hogy a legújabb változatból az étterem marad ki; a vetítő, a jegypénztár, a mellékhelyiségek és a kastély előtti kertben az ötvenes években kialakított, eredetileg megszüntetni tervezett focipályához tartozó öltözők a programban maradtak.

Májusban az NG beadta a pályázatot a felújítás következő ütemére. Idén márciusban a budai Vár újjáépítéséért felelős kormánybiztos, dr. Zumbok Ferenc feladatul kapta, hogy segítse a kastély rekonstrukcióját is, ezért az elbírálással kapcsolatban az igazgató bizakodó. A zenei centrum befejezése mellett elkészülne az első emeleten található Mária Terézia-lakosztály helyreállítása. A berendezés nagy része - például a királynő ágya - és a falakat egykor díszítő pannók elpusztultak, de mindezt rekonstruálnák. Erre viszont a díszterem bútorzata esetében nincs szükség. 2011-ben nagy szenzációnak számított, hogy letétként visszakerült a terem 18. századi berendezésének egy darabja, amely a második világháborút követően tűnt el. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma jövő évi költségvetésében 100 millió forint céltámogatás szerepel műtárgyvásárlásra, amelyből a garnitúra további, felbukkant darabjait vásárolják majd meg, és a hiányzókat újragyártják. A harmadik ütem egyes munkálatai 2014 tavaszáig (a választásokig), a többi a következő évben fog elkészülni.

De marad még feladat ezek után is. A lovarda feltűnően rossz állapotban van. A hercegi és hercegnéi lakosztályokra is ráférne a megújulás. A hatalmas park is igen szegényes képet mutat, az egykori látványosságok már rég elpusztultak, újak pedig még nincsenek. Első lépés a rózsakert augusztusban induló rekonstrukciója, de tervezés alatt áll az úgynevezett Lés-erdő megújítása is. A nyugati szárnyban pedig továbbra is a Porpáczy Aladár Kertészeti Szakközépiskola működik, az egykor híres Esterházy-képtár helyén zajlanak például

a testnevelésórák

"A felújítás akkor lesz kész, hogyha azt a fajta kulturális és gazdasági egységet helyre tudjuk állítani, ami egykor jellemezte a kastélyt" - mondta Varga Kálmán. "A régi funkciók korszerű formában és tartalmakkal újjáéledhetnek, sőt ezek adják a fenntarthatóság zálogát. Mondok egy példát: a rózsakertet helyreállítjuk. Ha erre alapozva vissza tudnánk állítani a dísznövénykertészet működését, és nem csak látványelemként tartanánk fenn, akkor ez anyagilag is komoly bevételt hozna." Varga szerint ebben a gazdálkodási szabadságban rejlene a jövő, ugyanakkor ennek jogi keretei jelenleg hiányoznak. A pótlásukra akkor lát esélyt, ha a kultúrpolitika végre belátja, hogy az állami gondoskodás nem merülhet ki abban, hogy a kulturális feladatokat ellátó szervek arra kényszerülnek, hogy évenként alamizsnáért járuljanak a szaktárca elé. Minél nagyobb terület újul meg a kastélyból, a fenntartás annál többe fog kerülni, ezért a kulturális kormányzat sem járna rosszul, ha megteremtené annak a jogalapját, ami a pannonhalmi apátságban évek óta sikeresen működik.

A gazdálkodáson túl a legérdekesebb az a szemlélet, amely a műemléki felújítást övezi. Varga elmondása szerint a gödöllői kastélynál, ahol meztelen falakból kellett egy királyi enteriőrsort rekonstruálni, még nagyon komoly összetűzései voltak a szakmában, de Eszterházánál már nem tapasztalt ilyesmit. Bár a kényesebb feladatok, mint az említett festményrekonstrukciók és Mária Terézia ágya, még csak most jönnek, így ebből messzemenő következtetéseket nem érdemes levonni. A fertődi felújítás ugyanakkor arra szolgáltat példát, milyen változáson megy keresztül a műemlékvédelem. Miként hat vissza a szakmára az a piaci környezet, amelyben látványos eredményekkel kell megharcolni a látogatók és a döntéshozók pénzéért. Ezzel mindaddig nincs is probléma, amíg a Varga Kálmán által említett "bizonyos szakmai kritériumok" mentén járnak el. Ezen túl azonban nem szabad menni.

A cikk a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Narancs közti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.