Ózd

Kaotikussá vált a város autóbusz-közlekedése

  • Kovács István
  • 2013. február 8.

Kis-Magyarország

Nem elég a várostól kapott pénz a helyi busztársaságnak a korábbi járatsűrűség fenntartásához, az új menetrend azonban nem igazodik az ózdiak mindennapjaihoz, akik bérlettel a zsebükben órákat gyalogolnak mostanában.

„Fel lehet tenni a kérdést, hogy ki volt az az elmebeteg, aki megszüntette a 18.35-ös szentsimoni járatot? A kórházban este hatkor van műszakváltás. A szentsimoniak (Szentsimon egykor önálló község, ma Ózd egyik városrésze – K.I.), de még a hangonyiak (Ózd melletti falu – K.I.) is azzal jártak haza! Most, aki este hatkor végez, a 19.50-es domaházit (szintén egy Ózd melletti falu – K.I.) kénytelen megvárni!” – így fakadt ki egy ózdi egészségügyi dolgozó az egyik közösségi portálon.

Bérlettel a zsebben

Panaszával korántsem volt egyedül az indulatos kommentelő: Ózdon csaknem harmadával csökkent a helyi autóbuszok száma, miután január elsejétől menetrend-módosítás történt. A lépés ellen napokon belül háromezer aláírás gyűlt össze, jelezve, hogy az új menetrend nem illeszkedik jól a helyiek mindennapi életéhez. Egy gondozónő például – ugyancsak a közösségi oldalon – leírta, hogy reggelente hat órakor indul munkába, és az Istenmező nevű ózdi peremkerületből több, útba eső beteg ellátása után az Újvárostérig (ez egy szintén a centrumból kieső lakótelep – K.I.) kell gyalogolnia. „Ez 5-6 kilométer távolság, mert most egyszerűen nincs buszjárat – miközben a zsebemben ott lapul a csaknem hatezer forintos buszbérlet.” Hazafelé tartva pedig az asszony arra jött rá, hogy vagy órákat vár a neki megfelelő járatra, vagy ismét gyalogol egy nagyot – korábban ilyen gondja nem volt a borsodi városban. „Az éjszakás műszakba tartó kórházi dolgozóktól elvették a 2-es vonalon a buszt. Követelem az esti munkásjáratot!” – olvasható egy másik hozzászólásban.

Buszmegálló Ózd belvárosában


Buszmegálló Ózd belvárosában

Fotó: MTI

 

További probléma, hogy a MÁV-val, illetve a nagyvárosokba közlekedő Volán-járatokkal sem lett összehangolva az új menetrend. Így például az is mindennapossá vált január elsejétől, hogy valaki a külvárosból bebuszozik a vasútállomásra, majd ott órákat vár a miskolci vonatra.

Kevesebb busz, drágább jegy

Ózdon a buszközlekedés valójában már hónapok óta probléma. Az önkormányzat ugyanis még tavaly májusban pályáztatta meg a városi tömegközlekedést, erre egyetlen pályázat érkezett – ezt nem a jelenlegi szolgáltató adta be. Az ajánlatot végül nem fogadta el a város, így eredménytelen lett a tender. Ezután közvetlenül bízták meg az addig szolgáltató Borsod Volán (BV) Személyszállítási Zrt.-t, hogy átmeneti megoldásként 2013. június 30-ig lássa el az utasszállítást Ózdon.

A társaság jelenleg ennyi buszt tud biztosítani, legalábbis azért a pénzért, amit kap – tömören ez a Borsod Volán válasza a felvetődő lakossági panaszokra. A jegyek árát öt százalékkal ugyanakkor megemelték, de sok utas nyugdíjas vagy diák, akik kedvezményes áron utazhatnak – ez is csökkenti a Borsod Volán bevételeit. Sárközi György, a cég vezérigazgatója elmondta a magyarnarancs.hu-nak: nehezíti a társaság helyzetét, hogy az elmúlt évben még 17 millió forinttal támogatta az önkormányzat a tömegközlekedés működését, amihez 13,3 millió normatív támogatás társult a központi költségvetésből. Ennek ellenére a Borsod Volán Zrt. veszteséggel működött, ezért többször kértek önkormányzati támogatást, de újabbat nem kaptak, mert a városi források ezt nem engedték meg. Úgy tudjuk az igazgatótól, hogy a BV közel 70 milliós igényt nyújtott be Ózdon a 2013-as tömegközlekedés fenntartására, amire az önkormányzat válasza nyolcmillió volt – végül ennyit is szavazott meg a testület. Ez hat hónapra lebontva, a várostól nem sokkal kisebb rész, mint a tavalyi év egészének a fele – 8,5 millió forint –, ugyanakkor a BV idén nem számolhat központi támogatással sem, miközben már a tavalyi év az állami támogatással együtt is veszteséges volt a működés összességében – a járatcsökkentés így elkerülhetetlen volt.

A megváltoztatott menetrendet végül az önkormányzat szavazta meg, a Borsod Volán ennek összeállításához szakmai tanácsot adott. Ennek értelmében jelenleg 18 autóbusszal és 26 munkavállalóval végzik a szolgáltatást a 30 ezer lakosú Ózdon. A vállalat azt mondja: amennyiben a városban felmerül a járatfejlesztés igénye, annak költségeit az önkormányzatnak kell fedezni.

Nem csak Ózdon
Távolsági járatok esetében is történtek változások: megszűntek az Ózdról Bogácsra, Debrecenbe, illetve Hajdúszoboszlóra közlekedő Volán-járatok, és csökkent a közeli Járdánházára és Domaházára induló buszok száma is. A csökkentés legfőbb okaként az alacsony kihasználtságot jelölte meg a Borsod Volán vezérigazgatója.


Feszes költségvetés
A menetrend okozta problémák felmerültek a legutóbbi testületi ülésen január végén: ide minden peremkerületből érkezett panaszos, ám végül csak egy fő kapott szót: Barta Eszter főiskolai közgazdászhallgató kifejtette, hogy össze kellene hangolni a dolgozók, a gyerekek és a szülők, illetve a betegek érdekeit a menetrend összeállításánál. Másik megoldás – mondta ironikusan –, hogy építsenek több kórházat és iskolát. Szerinte a tömegközlekedés megszüntetését még gondolati szinten sem szabad felvetni, mert a végrehajtása súlyos gazdasági károkat okoz, nem beszélve a most kialakult társadalmi feszültségről.

Az ülésen Fürjes Pál polgármester a „feszes költségvetéssel” indokolta a január elsejétől életbe lépett járatcsökkentések okát. Hozzátette: a lakossági panaszok kivizsgálására eseti bizottságot hoztak létre. Vitális István ennek az eseti bizottságnak a vezetőjeként elmondta: módosítást terjesztenek a Borsod Volán felé, de csak a februárban elfogadott költségvetés után születhet döntés a változtatásokról – magyarán arról, megtoldja-e a jelenlegi támogatást az önkormányzat vagy sem. Ettől függetlenül azonban arra a kérdésre, hogy mi lesz június 30-a után Ózdon, lesz-e városi buszközlekedés vagy sem, egyelőre még bizonytalan a válasz.

Figyelmébe ajánljuk